• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

پرونده سازی برای جنگل های هیرکانی در آمل

  • کد خبر : 19655
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۰
پرونده سازی برای جنگل های هیرکانی در آمل

معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت که جنگل های هیرکانی شمال ایران به عنوان سومین اثر میراث طبیعی ایران تا سال ۲۰۱۹ در فهرست یونسکو ثبت می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا ، محمد حسن طالبیان روز چهارشنبه در حاشیه سومین نشست کارگروه ثبت جهانی […]

jangal_7معاون سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری کشور گفت که جنگل های هیرکانی شمال ایران به عنوان سومین اثر میراث طبیعی ایران تا سال ۲۰۱۹ در فهرست یونسکو ثبت می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا ، محمد حسن طالبیان روز چهارشنبه در حاشیه سومین نشست کارگروه ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در آمل افزود: هم اکنون همکاری و هم افزایی خوبی میان دستگاههای اجرائی متولی در کشور از جمله سازمان میراث فرهنگی، حفاظت محیط زیست ، سازمان جنگل ها و دیگر دستگاههای دولتی شکل گرفته و از این جهت ثبت جهانی جنگل های هیرکانی در اولویت مشترک ایران و یونسکو قرار گرفته است.
وی اصلی ترین هدف نشست کارگروه در آمل را که با حضور ‘تیلمن یگر’ ارزیاب اتحادیه جهانی حفاظت از آثار طبیعی (سوکو) برگزار شد، ارائه راهکارهای مناسب برای مراحل اجرایی و فراهم آوردن موارد درخواستی یونسکو در مهلت تعیین شده اعلام کرد.
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور مهلت تعیین شده از سوی یونسکو برای تکمیل پرونده ثبت جهانی جنگل هایهیرکانی را تا اوائل سال ۲۰۱۸ میلادی (زمستان ۹۶) اعلام کرد.
وی افزود: پس از این مهلت ، بررسی پرونده ارسالی و بازدید میدانی کارشناسان یونسکو از محدوده های مورد درخواست ثبت جهانی آغاز می شود و حداقل تا سال ۲۰۱۹ میلادی جنگل های هیرکانی شمال ایران به عنوان سومین اثر میراث طبیعی کشور در فهرست آثار یونسکو ثبت خواهد شد.
** مراحل نهایی ثبت جنگل های ارسباران در یونسکو
طالبیان همچنین به مراحل نهایی ثبت جنگل های ارسباران در فهرست آثار طبیعی یونسکو اشاره کرد و گفت : جنگل های ارسباران (قره داغ) ناحیه کوهستانی وسیعی در شمال استان آذربایجان شرقی، با وسعت بیش از ۷۲ هزار هکتار است که به عنوان ذخیرگاه زیست‌کره تا سال ۲۰۱۸ در یونسکو خواهد شد.
وی افزود: کویر لوت به عنوان نخستین اثر طبیعی ایران با مساحتی در حدود ۱۷۵ هزار کیلومتر ۲۷ تیر ماه سال گذشته در فهرست میراث طبیعی یونسکو ثبت شد.
کویر لوت که ۱۰ درصد مساحت ایران را تشکیل می دهد در شمال شرقی استان کرمان واقع است و با استان های خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان هم مرز مشترک دارد.
** قله دماوند ، چهارمین اثر طبیعی ایران برای ثبت یونسکو
معاون سازمان میراث فرهنگی کشور همچنین گفت که این سازمان تلاش هایش را برای ثبت اثر طبیعی و ملی قله دماوند به عنوان بام و نماد ایران در فهرست یونسکو آغاز کرده است.
وی افزود: برخی موانع از جمله برداشت ها معدنی و تخریب های زیستی و گیاهی و نیز ساماندهی جوامع محلی درحاشیه دماوند بر سر راه ثبت جهانی شدن دماوند قرار دارد، که به تدریج درحال کم شدن است.
دومین روز نشست مشترک حمایت از تدوین پرونده نامزدی جنگل های هیرکانی برای ثبت در سایت میراث طبیعی یونسکو به میزبانی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران روز سه شنبه در آمل برگزار شد.
در این نشست، علاوه بر معاون میراث فرهنگی و ارزیاب اتحادیه جهانی حفاظت از آثار طبیعی از کشور آلمان، نمایندگانی از سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری، حفاظت محیط زست و چند تن از استادان و صاحب نظران دانشگاهی حضور داشتند.
جنگل های هیرکانی با ۱٫۹ میلیون هکتار وسعت از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19655

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.