• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
5

مردم با چای ایرانی آشتی کردند/ کاهش ۱۱ درصدی واردات چای خارجی

  • کد خبر : 19644
  • ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۰
مردم با چای ایرانی آشتی کردند/ کاهش ۱۱ درصدی واردات چای خارجی

حمایت دولت یازدهم از چایکاران و صنعت تولید چای کشور نه فقط رشد تولید و بهبود عملکرد آن را بدنبال داشته ، بلکه آمار افزایش ۶۳ درصدی مصرف چای خشک تولیدی کشورمان نشان می دهد «مردم با چای ایرانی آشتی کرده اند». به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، چای یکی از […]

chay_2حمایت دولت یازدهم از چایکاران و صنعت تولید چای کشور نه فقط رشد تولید و بهبود عملکرد آن را بدنبال داشته ، بلکه آمار افزایش ۶۳ درصدی مصرف چای خشک تولیدی کشورمان نشان می دهد «مردم با چای ایرانی آشتی کرده اند».
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، چای یکی از اصلی ترین نوشیدنی ها در کشورمان است، اما چای تولید داخل در سال های گذشته به دلیل کاهش حجم تولید، پایین بودن کیفیت، واردات بی رویه چای خشک خارجی و در مواقعی عرضه چای های بی کیفیت انباری و نامطلوب (کمپوست) به بازار و کم توجهی مردم، محبوبیت خود را از دست داده بود و مردم به تهیه و مصرف چای های خارجی روی آورده بودند.
به دلایل گفته شده، بخش عمده چای تولید چایکاران ایرانی در سال های گذشته روی دست کارخانجات و تولیدکنندگان باقی می ماند و به ناچار آن را در انبارهایی با شرایط نامناسب نگهداری می کردند و در نهایت به دلیل گذشتن تاریخ مصرف باید به کمپوست تبدیل می شد. اما برخی مدعی بودند که عده ای سودجو چای های غیرقابل مصرف تاریخ گذشته را به طور مجدد با افزودن رنگ و اسانس به بازار عرضه می کنند.
حتی برخی از ایرانی ها به دلیل مصرف طولانی مدت چای های خارجی هندی و سیلان دیگر طعم و بوی چای ایرانی را نمی پسندیدند و این نیز بر دلایل مصرف نشدن چای تولید داخل افزوده بود.
اما کارشناسان صنعت چای معتقدند چای ایرانی به دلیل بکارنرفتن سم در تولید آن از طبیعی ترین و کیفی ترین انواع چای در دنیا به شمار می رود.
بوته چای برای نخستین بار در چین و حدود پنج هزار سال پیش شناخته شد که به تدریج خواص درمانی آن کشف و علاوه بر آن برای مصارف رنگ‌آمیزی نیز استفاده می‌شد.
هلندی‌ها در قرن هفدهم چای را از چین به اروپا بردند و در مغازه‌های عطاری عرضه می‌ کردند و در قرن ۱۸ نیز ملکه وقت انگلیس چای را به عنوان نوشیدنی صبحانه خود انتخاب کرد.
در ایران نیز ‘محمدمیرزا کاشف‌السلطنه’ مشهور به چایکار در سال ۱۲۷۴ هجری شمسی به عنوان ژنرال کنسولی ایران وارد بمبئی شد و در زمان بازگشت خود در سال ۱۲۸۵ شمسی مقداری تخم چای را به همراه چهار هزار گلدان چای، قهوه، تخم کنف، دارچین، فلفل، میخک، هل، انبه، گنه گنه، کافور، ریشه زردچوبه، زنجبیل تهیه و به ایران وارد کرد.
کاشف السلطنه در آن زمان تخمین زد که کشت چای نه تنها کشور را در مدت ۱۰ تا ۱۲ سال می‌توانست در تولید این محصول خودکفا کند، بلکه یک محصول بهادار برای تحول اقتصاد ایران بود.
کاشف السلطنه نخستین مردی بود که کشت چای را در ایران رواج داد به همین دلیل «پدر چای ایران» خوانده شد.
همچنین برای تقویت صنعت چای کشور در سال ۱۳۳۷ سازمان چای کشور تاسیس شد اما به دلایل مختلف برای مدتی این سازمان منحل و به طور مجدد در سال ۱۳۸۹ برای احیای صنعت چای کشور راه اندازی شد.
چای نام گیاهی نوشیدنی با مزه تلخ و گس است که با دم کردن برگها، جوانه‌ها یا شاخه‌های فرآوری شده بوته چای به مدت چند دقیقه درآب داغ تهیه می‌شود و منبعی طبیعی از کافئین، تئوفیلین، تیانین و آنتی اکسیدان‌ها است.
مصرف چای تولید داخل در کشورمان علاقمندان و مخالفانی دارد؛ برخی به دلیل دیردم بودن و کمرنگ بودن رنگ آن تمایلی به استفاده از چای ایرانی ندارند و برخی به دلیل ارگانیک بودن آن و داشتن طعم و رنگ طبیعی طرفدار آن هستند.
‘هلیا نفری’ کارمند یک نهاد دولتی درباره مصرف چای ایرانی به خبرنگار گفت: من و خانواده ام به هیچ عنوان چای ایرانی مصرف نمی کنیم، زیرا این چای دارای رنگ کم و بویی مخصوص و دم طولانی مدت است که باب میل ما نیست.
‘محمد ملک زاده’ یکی از شهروندان درباره چای ایرانی گفت: من یکی از طرفداران مصرف چای ایرانی هستم اما به دلیل عرضه کم آن به بازار همیشه برای تامین آن با مشکلاتی مواجه هستیم.
وی یکی از مشکلات چای ایرانی را نداشتن بسته بندی مناسب عنوان کرد و افزود: اگر چای ایرانی همانند چای های خارجی در بسته بندی های مناسب و درجه بندی های مختلف عرضه شود، به طور حتم علاقمندان به مصرف این محصول می توانند با انگیزه بیشتری آن را تهیه و مصرف کنند.
به گفته وی، اکنون بخش عمده بازار چای کشور را چای های خارجی و وارداتی تشکیل می دهد و شما در مراجعه به واحدهای فروش خیلی با چای ایرانی مواجه نمی شوید که به نظر من این یک معضل برای تولید داخل است.
‘پروین حقی’ یکی دیگر از شهروندان کشورمان چای ایرانی را یکی از نوشیدنی های دلچسب می داند و می افزاید: چای ایرانی با رنگ و اسانس طبیعی تولید و عرضه می شود. اما یکی از مشکلات آن آگاهی نداشتن مردم نسبت به مصرف این چای طبیعی است. لذا از مسئولان امر انتظار می رود علاوه بر افزایش تولید چای کیفی در داخل، مصرف آن را نیز فرهنگ سازی کنند تا این صنعت در کشور پابرجا بماند.
‘محمدولی روزبهان’ رئیس سازمان چای کشور درباره کیفیت چای ایرانی و استقبال مردم از این محصول گفت: در دولت یازدهم به دلیل حمایت های دولت از صنعت چای کشور شرایط برای افزایش تولید و همچنین تولید کیفی مهیا شد.
وی از اقدامات حمایتی دولت تدبیر وامید از صنعت چای را افزایش قیمت خرید تضمینی برگ سبز چای، پرداخت وام های به زراعی، پرداخت وام به کارخانجات چای، تشکیل صندوق حمایت از صنعت چای کشور با پرداخت ۱۰۰ درصد سهام چایکاران توسط دولت، تامین نقدینگی کافی خرید برگ سبز چای با تمام مشکلات و پرداخت به موقع مطالبات چایکاران عنوان کرد.
به گفته روزبهان ، دولت با برنامه های خود علاوه برحمایت از تولیدکنندگان و کارخانجات فرآوری چای در ارتقای سطح آگاهی عمومی مردم در مصرف چای تولید داخل نقش موثری داشته است.
رئیس سازمان چای کشور اظهار داشت: اقدام های ارزشمند دولت در احیای صنعت چای کشور به گونه ای بود که ما بازخوردش را در اقبال مصرف کنندگان از تولیدات چای داخلی دیدیم، به طوری که مصرف چای خشک تولید کشورمان در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۱۹ هزارتن بود و این رقم در سال ۱۳۹۵ به ۳۱ هزارتن رسید که معادل ۶۳ درصد افزایش مصرف را نشان می دهد.
به گفته روزبهان ، تولید برگ سبز چای در سال ۱۳۹۲ نزدیک به ۸۰ هزارتن بود که با کمک های دولتی این میزان در سال ۱۳۹۵ به ۱۳۹ هزارتن برداشت برگ سبز چای منجر شد.
وی اظهار داشت: در واقع مصرف چای تولید داخل به نحوی افزایش پیدا کرده که میزان کل مصرف چای در کشور تغییر نداشته و این امر بیانگر آن است که مردم مصرف خود را از چای خارجی به داخلی تغییر داده اند.
روزبهان با اشاره به اینکه برداشت چین اول برگ سبز چای از ۱۵ اردیبهشت ماه آغاز شده است، گفت : در اردیبهشت ماه ۴۰ درصد چای تولیدی سالیانه کشور برداشت و فرآوری می شود و امسال نه تنها با هشت درصد رشد تولید نسبت به سال گذشته مواجه هستیم، بلکه بخش عمده چای تولیدی کشور در کارخانجات فرآوری و به فروش رسیده است.
به گفته وی، با استقبال خوب مردم از چای تولید داخل اکنون بخش اندکی از چای خشک باقیمانده است که در انبارها نگهداری می شود.
رئیس سازمان چای کشور با بیان اینکه سالیانه ۷۲ درصد چای مصرفی کشور از محل واردات تامین می شود، گفت: با تلاش های دولت تدبیر و امید در حمایت از چایکاران ایرانی میزان واردات چای خارجی ۱۱ درصد کاهش داشته است.
میزان کل مصرف چای در کشور سالیانه حدود ۱۱۰ هزار تن است.
وی افزود: به طوری که واردات چای خارجی در سال ۱۳۹۲ نزدیک ۹۰ هزار تن بود که در سال ۱۳۹۵ به ۸۰ هزارتن رسید و این امر سبب شد در ۲سال گذشته ۱۰۰ میلیون دلار صرفه جویی در واردات چای خارجی نصیب اقتصاد کشور شود.
روزبهان افزایش مصرف چای ایرانی را علاوه بر ایجاد انگیزه برای چایکاران شمال کشور، تقویت درآمد معیشتی تولیدکنندگان این محصول، ایجاد زمینه مناسب برای تحول این صنعت، ایجاد اشتغال و صرفه جویی ارزی در واردات چای خارجی عنوان کرد.
رئیس سازمان چای کشور درباره انتقادهای برخی مبنی بر کم رنگ بودن و دلخواه نبودن عطر چای ایرانی گفت: چای ایرانی پس از چای هندی یکی از معطرترین چای های جهان به شمار می رود. چای ایرانی دارای عطر طبیعی است و هیچ نوع اسانسی برای آن بکارگرفته نمی شود.
به گفته این مقام مسئول، چای ایرانی دارای عطر طبیعی مطبوع و چای هندی دارای رنگ است زیرا هندی ها چای دارای رنگ زیاد را با شیر می نوشند.
وی درباره رنگ چای ایرانی نیز گفت: اگر مردم به دنبال این هستند که یک قاشق چای حداقل چهار استکان چای بدهد این یک تفکر اشتباه است زیرا یک قاشق چای طبیعی نمی تواند چنین کارایی داشته باشد و اگر چنین چیزی شد بدانند چای مصرفی شان دارای اسانس و رنگ مصنوعی است.
روزبهان افزود: چای ایرانی یکی از طبیعی ترین چای های تولیدی جهان است که به دلیل شرایط اقلیمی و آب و هوایی، کشت در اراضی شیبدار، بارش زیاد، زمستان های سرد و یخبندان (با از بین رفتن آفات) از هیچ نوع سمی برای مبارزات شیمیایی در تولید آن استفاده نمی شود.
وی با بیان اینکه ایران تولیدکننده انواع چای سفید، سیاه و سبز در کشور است، گفت: اکنون هر کیلوگرم چای سفید ایرانی به قیمت ۱۲ میلیون ریال( یک میلیون و ۲۰۰ هزارتومان)، چای خشک سیاه بهاره درجه یک هم قیمت با چای های هندی با نرخ هایی بین ۳۵۰ تا ۴۰۰ هزار ریال( ۳۵ تا ۴۰ هزارتومان) به فروش می رسد.
وی افزود: اما میانگین قیمت چای ایرانی در بازار بین ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار ریال است.
روزبهان ادامه داد: اکنون رقم چای مورد مصرف کشور ما بذر کلن هیبریدی (چای ترکیبی) چین با بوته های کوتاه و برگ های کوچک است.
رئیس سازمان چای کشور گفت: پارسال در مجموع ۱۳۹ هزارتن برگ سبز چای به ارزش ۲ هزار و ۳۴۰ میلیارد ریال (۲۳۴ میلیارد تومان) از چایکاران خریداری شده که در مقایسه با سال ۱۳۹۴ از لحاظ وزنی ۶۰ درصد و از لحاظ ارزشی ۷۳ درصد رشد داشته است.
به گفته وی، اکنون برداشت برگ سبز چای در سه چین بهاره، تابستانه و زمستانه از اواسط اردیبهشت ماه امسال آغاز و تا اواخر مهر ماه ادامه دارد.
روزبهای افزود: به طور معمول ۴۰ درصد برداشت برگ سبز چای در اردیبهشت ماه و مابقی در پنج ماه باقیمانده سال زراعی یعنی تا اواخر مهرماه انجام می شود.
اکنون ۵۵ هزار خانوار چایکار در باغات چای به وسعت ۲۱ هزار و ۵۰۰ هکتار فعالیت دارند. همچنین در شرایط فعلی ۱۵۰ کارخانه عملیات تحویل برگ سبز چای و فرآوری این محصول را برعهده دارند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19644

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.