• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
0

حرکت لاک‌پشتی صادرات قارچ

  • کد خبر : 19614
  • ۱۹ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۴:۵۰
حرکت لاک‌پشتی صادرات قارچ

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ بر اساس گزارشات موجود، ایران هشتمین تولید‌کننده قارچ در جهان به شمار می‌رود، ولی با وجود برخورداری از چنین جایگاه ویژه‌ای، همچنان شاهد وجود موانعی جدی در مسیر تسهیل صادرات این محصول هستیم. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، قارچ از نمونه محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که به دلیل ارزش ارزنده غذایی […]

gharch_mushroomخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)بر اساس گزارشات موجود، ایران هشتمین تولید‌کننده قارچ در جهان به شمار می‌رود، ولی با وجود برخورداری از چنین جایگاه ویژه‌ای، همچنان شاهد وجود موانعی جدی در مسیر تسهیل صادرات این محصول هستیم. به گزارش  باشگاه خبرنگاران جوان، قارچ از نمونه محصولات کشاورزی محسوب می‌شود که به دلیل ارزش ارزنده غذایی تقاضای خرید نسبتاً قابل توجهی در کشور دارد. به تعبیر برخی، قارچ برای دهک‌های پایین جامعه حکم گوشت را ایفا می‌کند که خرید آن در مقایسه با گوشت ۴۰ هزار تومانی به مراتب ساده‌تر است. بررسی‌ها و تحقیقات انجام شده، موید این واقعیت است که در طول دو دهه گذشته، ظرفیت‌های تولید قارچ در ایران با رشد و ارتقای بسیاری همراه شده است. رضا فروتن، یکی از فعالان حوزه تولید قارچ با اشاره به سودآوری مطلوب و قابل توجه زراعت قارچ اظهار داشت: آن‌چنان که در گزارشات منتشره قید شده، ایران در این عرصه (تولید قارچ) از رتبه هشتم دنیا برخوردار است که این جایگاه نشان از توانمندی ویژه ایران در این عرصه دارد.
وی افزود: در طول سالیان اخیر و به‌خصوص یک دهه گذشته، مصرف قارچ در ایران با رشد قابل توجهی همراه شده است و به تبع، این گرایش مضاعف به مصرف قارچ در سودآوری هرچه بیش‌تر از محل تولید محصول مذکور، تأثیرگذار است.
فروتن عنوان کرد: برخلاف تمامی ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بالقوه موجود در تولید قارچ، متأسفانه در امر صادرات، توفیق چندان ملموس و برجسته‌ای حاصل نشده که انتظار می‌رود از این فرصت ویژه به نحو شایسته‌تری بهره‌برداری شود. این فعال حوزه تولید قارچ عنوان کرد: البته در حال حاضر، صادرات قارچ به برخی کشورها همچون عراق، امارات و… انجام می‌شود که مقدار آن چشمگیر نیست و به اعتقاد بنده، کشوری که رتبه هشتم تولید قارچ در جهان را یدک می‌کشد، باید در حوزه صادرات به فراخور این جایگاه و رتبه فعالیت کند.
در بازاریابی و فرهنگ‌سازی مصرف قارچ توفیق چندانی نداشته‌ایم
امین محمدی، یکی دیگر از فعالان حوزه تولید قارچ، با اشاره به نقش حائز اهمیت بازاریابی در توسعه اقتصادی و تجاری کشورها گفت: با وجود نقش نافذ و تعیین‌کننده مولفه مذکور، متأسفانه در این خصوص چندان موفق ظاهر نشده‌ایم که به نظر بنده برای رفع این نقیصه باید اقدامات مقتضی در دستور کار قرار گیرد. وی افزود: بُعد دیگر مسأله به موضوع فرهنگ‌سازی و آگاهی‌بخشی عمومی معطوف می‌شود که در این خصوص نیز شاهد اقدام سازنده‌ای نبوده‌ایم و با وجود افزایش سرانه مصرف قارچ در مقایسه با یک دهه گذشته، متأسفانه در این بخش نیز کاستی‌های بسیاری دیده می‌شود و قطعاً با برنامه‌ریزی موثر در اطلاع‌رسانی‌، امکان افزایش فزآینده مصرف قارچ به عنوان یکی از محصولات مغذی و سالم کشاورزی به نحوی هر چه مطلوب‌تر میسر و فراهم می‌شود.
محمدی عنوان کرد: درباره میزان مصرف قارچ در کشور و جامعه هدف این محصول زراعی، تحقیقات و بررسی‌های چندان دقیقی انجام نشده؛ اما به نظر می‌رسد بخش قابل توجهی از خرید قارچ توسط فست‌فودها و فروشگاه‌ها و مراکز طبخ و عرضه اغذیه انجام می‌پذیرد. در غیر این‌صورت میزان مصرف به مراتب با کاهش هر چه بیش‌تری همراه می‌شود. این فعال در حوزه تولید قارچ عنوان کرد: یکی دیگر از نارسایی‌ها و معضلات موجود در این عرصه به وجود دلال‌ها و واسطه‌ها برمی‌گردد که همچون بسیاری از عرصه‌ها و بخش‌های دیگر بر روی قیمت و نرخ بازار تأثیرگذار است. وی افزود: برخی از عموم مردم گمان می‌کنند ریشه نوسانات یا افزایش قیمت قارچ به نحوه تصمیم‌گیری تولیدکنندگان گره خورده، در صورتی‌که فعالان عرصه تولید، نقش چندانی در این نوسانات قیمتی ندارند و عمده تغییرات قیمتی به دلیل فعالیت واسطه‌ها و دلال‌بازی‌هایی است که در این حوزه شاهد آن هستیم. محمدی گفت: قطعاً در صورت حذف لایه‌های واسطه‌گری، تعادل هرچه بیش‌تری را در بازار قارچ شاهد خواهیم بود که از این ثُبات هر دو طیف تولیدکننده و مصرف‌کننده منتفع خواهند شد.
توسعه صادرات قارچ مستلزم حمایت دولت است
این فعال عرصه تولید قارچ با بیان لزوم حمایت هرچه بیش‌تر دولت در راستای توسعه و تقویت ضریب صادرات این محصول عنوان کرد: قطعاً با افزایش میزان صادرات، بسیاری از کمبودها و کاستی‌های موجود مرتفع خواهد شد. وی افزود: هر اندازه ضریب تولید قارچ در کشور افزایش یابد، به همان میزان شاهد توسعه فرصت‌های شغلی خواهیم بود و اساساً فعالیت در این عرصه به نحوی است که می‌تواند با جذب قابل توجه زنان و مردان جویای کار، بار و فشار معضل بیکاری را تا حدود بسیاری تعدیل کند. محمدی در خاتمه یادآور شد: پیش‌نیاز و لازمه تحقق سیاست‌های اقتصاد مقاومتی به استفاده حداکثری از ظرفیت‌های داخلی معطوف می‌شود و در شرایطی که اقتصاد کشور به‌شدت نیازمند شکوفایی و توسعه مضاعف است، بی‌توجهی یا غفلت از چنین فرصت‌هایی قطعاً به مصلحت کشور و جامعه نخواهد بود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19614

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.