• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
1

یادداشت/ اعتدال و “ابتکار” هدف هستند؛ محیط زیست بهانه است!

  • کد خبر : 19491
  • ۰۸ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۲
یادداشت/ اعتدال و “ابتکار” هدف هستند؛ محیط زیست بهانه است!

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ الهه موسوی/ دوسه روزی می شود که خبری درباره “هیرکان” ماده پلنگ گلستان که دوم شهریور ماه سال گذشته در پارک ملی گلستان رهاسازی شد و به دامن طبیعت برگشت حاشیه ساز شده است. ماده پلنگی که بعد از نگهداری و تیمار در اداره کل گلستان، وقتی استخوان ترکاند و […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ الهه موسوی/ دوسه روزی می شود که خبری درباره “هیرکان” ماده پلنگ گلستان که دوم شهریور ماه سال گذشته در پارک ملی گلستان رهاسازی شد و به دامن طبیعت برگشت حاشیه ساز شده است. ماده پلنگی که بعد از نگهداری و تیمار در اداره کل گلستان، وقتی استخوان ترکاند و زمان رهاسازی اش نزدیک شد خیلی ها برایش دندان تیز کردند و مشتری اش شدند. حتما می توانید حدس بزنید چه کسانی؟ همان ها که از راه دلالی حیات وحش روزگار می گذرانند و طبیعی است که تمام هم وغم شان، کسب درآمد در این گونه ماجراها باشد.

زمان رهاسازی که رسید زمزمه ها شروع شد و حرف و حدیث هایی که از گوشه و کنار می شنیدیم. اینکه “هیرکان” به گربه ای خانگی می ماند که در بغل افراد بزرگ شده و نباید به محیط طبیعی بازگردد. اینکه در قفسی بزرگ شده که حتی نمی توانسته راه برود و توان شکار ندارد چون با گوشت بره و جگر مرغ بزرگ شده است.
برای من به عنوان یک شاهد عینی که خیلی از روزها زندگی “هیرکان” را از تلویزیون مدار بسته دیده ام و شاهد شکار خرگوش های زنده و دیگر حیوانات نیمه زخمی در قفسش بوده ام؛ غرش هایش را شنیده ام و جنگ وجدل ها و درخواست های عکاسان را برای عمسبرداری از او و مخالفت اداره کل گلستان را به چشم خود دیده ام، اینها شایعاتی هدف دار بیش نیست. دلیلش هم روشن است. دلالان باغ وحش ها باید نان بخورند؛ بر آنها حرجی نیست.
خبرگزاری هایی هم که از این شایعات، موج می سازند برای موج سواری جناح خود علیه دولت اعتدال، تکلیف شان روشن است. بالاخره حالا که دولت، دوباره رای آورده باید توپخانه هایشان بیشتر کار کند. خودشان هم اعتراف کرده و به طرفداران شان گفته اند که «بعد ازانتخابات کارمان تازه شروع شده» و این هم یکی از ترکش های همان توپخانه است که “این نیز بگذرد”
روی سخنم اما با کسانی است که نام خبرنگار را بر خود می گذارند و شاید ناآگاهانه شایعات غیرمستند را به نام “خبر” به این بنگاه های خبری صرفا سیاسی –و نه محیط زیستی- می فروشند. نمی دانم اصلا تعریف خبر را می دانند؟ ارکان و عناصر خبر را می شناسند؟ “صحت اطلاعات و اخبار و راه های اطمینان از آنها را می دانند و یا اینکه فقط به صرف چند سال فعالیت در حوزه حیوانات خانگی و شاید هم حیات وحش، خبرنگار شده اند و حالا از سوی همین کارفرماهای سیاسی محترم، مامورند و معذور تا خبری بسازند و موجی درست کنند.
یادش به خیر دانشکده خبر و استادانی که همیشه تاکیدشان این بود که “اگر خبری به شما رسید، نخستین کار قبل از انتشار، درآوردن صحت وسقم خبر و سپس پیدا کردن مستندات ان است و با این همه تلاش ها، اگر اشتباهی کردید رسانه شما باید تکذیبیه رسمی بدهد و عذرخواهی کند؛ هم از مخاطبان برای ارائه اطلاعات نادرست و هم از افراد ذی نفع و مرتبط.” مستنداتی که درباره “هیرکان” هیچوقت به درستی ارائه نشد. یادم می آید زمان رهاسازی او نیز سروصدایی بلند شد و عکس هایی مربوط به چندسال پیش یک پلنگ دیگر که برای جراحی بیهوش شده بود و در آغوش مسوول تیمار بود منتشر شد و بعد که اثبات شد اشتباه از انتشاردهندگان بوده نه تکذیبیه ای داده شد و نه حتی یک عذرخواهی ساده از خبرنگار محترم در گروه های مجازی که تا آن موقع سروصدایش پیچیده بود.
اخبار و عکس هایی که طی دو سه روز اخیر از یکی دوخبرگزاری مخالف دولت منتشر شده نیز از همین قسم است. اگربه آنها نگاه کنید هیچ مستنداتی ندارند و سراسر اتهام است و شایعه. عکس ها هم اطلاعاتی که در متن داده شده را تایید نمی کنند و ادعاهای درون خبر را تایید نمی کنند؛ در حالی که عکس خبری باید سندی برای اثبات صحت اخبار باشد.
جالب اینجاست این خبرگزاری محترم که قرار است ادعایی کند حتی نرفته چند سوال ساده درباره قلاده ردیاب ماهواره ای بپرسد. وگرنه متوجه می شد که در صورت مرگ پلنگ، سیگنال ها “آلارم مرگ” می دهند و هیچ کس جز شرکت آلمانی “وکتورنیک” که سازنده آن است نمی تواند تنظیمات آنرا بازیابی کرده تا مجددا کار کند.

هیرکان اگر هم مرده باشد تجربه ۸ ماه زندگی در زیستگاه طبیعی خود را داشته و همین زندگی ۸ ماهه پاسخی است به آنهایی که به جای مغتنم شمردن یک فرصت برای تجربه اندوزی جدید در موضوع حیات وحش و نیز به جای پوسیدن و شکنجه شدن در باغ های وحش رهاسازی شد. همان ها که فریاد می زدند که این گربه خانگی (پلنگ) بیشتر از ۳ روز نمی تواند در طبیعت زنده بماند.

قرار است بعد از ۲۹ اردیبهشت، دولت اعتدال مورد هجوم توپخانه های خبری قرار بگیرد؛ قرار است ابتکار به عنوان یکی از اعضای اصلاح طلب کابینه دوازدهم تخریب شود و چه موضوعی حساس تر و مناسب تر از محیط زیست برای جذب افکار عمومی؟
… و یک چیز دیگر هم هست! قرار است حالا در آستانه رسیدن تابستان و چندماه مانده به رهاسازی “ورکان” ، دلالان باغ وحش دوباره رایزنی هایشان را آغاز کنند شاید اینبار تیرشان به سنگ نخورد و بتوانند با گرفتن پلنگ نر و فروشش به باغ وحش، کیسه شان را پر کنند. اینبار اما خبرگزاری های سیاسی مخالف دولت می خواهند چه تیتری بزنند؟ آیا در آن صورت ابتکار را متهم به ساخت وپاخت با باغ وحش های داخلی و قاچاق و تجارت بین المللی حیات وحش نخواهند کرد؟ همان بازی که سر بنزین های آلوده پتروشیمی راه انداختند! مطمئن باشید این قصه سر دراز دارد …
منبع: زمین آنلاین

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19491

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.