• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
0

بودجه کشاورزی افزایش یافت

  • کد خبر : 19484
  • ۰۶ خرداد ۱۳۹۶ - ۹:۳۴
بودجه کشاورزی افزایش یافت

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که ۱۰۰ درصد بودجه تملک دارایی این وزارتخانه تخصیص یافته است، گفت: با این افزایش اعتبارات مزارع کشور تا پنج‌سال آینده هوشمند می‌شود. اسکندر زند در جمع مروجان و کشاورزان شاهرودی به میزبانی مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود ضمن بیان […]

eghtesaad_boodjeخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی با بیان این‌که ۱۰۰ درصد بودجه تملک دارایی این وزارتخانه تخصیص یافته است، گفت: با این افزایش اعتبارات مزارع کشور تا پنج‌سال آینده هوشمند می‌شود. اسکندر زند در جمع مروجان و کشاورزان شاهرودی به میزبانی مرکز آموزش تحقیقات کشاورزی استان سمنان در شاهرود ضمن بیان این‌که سامانه اثرسنجی در سازمان تحقیقات کشاورزی به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد تا تأثیر اعداد و ارقام بر محصولات بیش‌تر هویدا شود، ابراز داشت: افزایش اثربخشی در تحقیقات، تولید و نظارت و ارزشیابی مزارع کشور به‌زودی به‌صورت الکترونیک پایش می‌شود و رویکرد سازمان این خواهد بود که با سرمایه‌گذاری در نظارت، ناظر بدون این‌که در زمین حضور داشته باشد به‌صورت غیرمستقیم پایش را انجام ‌دهد. به گزارش مهر، اسکندی در این‌باره افزود: رویکرد سازمان به سوی چابک‌سازی و هوشمند کردن سیستم‌های کشاورزی است؛ لذا در شرایطی که کشور در تحریم‌های سنگین قرار داشت با سامان‌دهی ۹۰۰ آزمایشگاه توانستیم به این سو حرکت کنیم که طی پنج‌سال آینده عملکردها و خروجی‌ها بر روی سامانه درج شود. تا کنون حدود ۴۰ درصد پیشرفت در این زمینه حاصل شد.
استقرار ۱۰هزار مروج پهنه‌ در سطح کشور
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور بابیان این‌که سال گذشته کل بودجه سازمان ۳۰ میلیارد تومان بود، ابراز داشت: این رقم در سال گذشته سه برابر افزایش یافت و ۱۰۰درصد تخصیص پیدا کرد و توانستیم از محل آن نوسازی را به‌صورت نسبی انجام دهیم که بیش از ۱۸۰ ادوات کشاورزی و تراکتور را توزیع و شبکه آب‌رسانی به‌صورت مفصل به‌روز شد.
زند در ادامه تصریح کرد: در سنوات اخیر ۱۰هزار مروج پهنه در کشور مستقر شد و همچنین شبکه دانش و اطلاعات محققان و شبکه گسترده‌ای را ایجاد کردیم که بر مبنای آن آموزش دانش‌آموزان متوسطه، دانشجویان علمی کاربردی، بهره‌برداران و کارمندان در دستورکار قرار گرفت که باید گفت این حجم عظیم نیرو ۳۰درصد در انجام تحقیق و بقیه صرف حوزه‌های دیگر می‌شوند. وی افزود: یکی دیگر از اقدامات سازمان تحقیقات کشاورزی کشور مدیریت ذخائر است که حجم عظیمی از آن‌ها در ایران وجود دارد و سایر کشورها به‌دنبال بهره‌برداری از آن هستند. در حال حاضر حدود ۱۳۰هزار نمونه زنده و ذخیره ۴/۴ میلیون نمونه غیرزنده را در زمینه زراعت، آب، شیلات، میکرو ارگانیک و واکسن در این سازمان مدیریت می‌کنیم.
نظارت بر بذر گواهی شده ۷۰ درصد رشد داشت
معاون تحقیقات وزیر کشاورزی بابیان این‌که مقرر شد طی دو سال برنامه‌های آموزش، ترویج و تحقیقات به نتیجه برسد، ابراز داشت: در مرکز تحقیقات کشاورزی سالانه ۵۰ دستاورد جدید و ۵۰ یافته تجاری‌سازی می‌شود و دو هزار و ۱۰۰هیئت علمی در کشور وجود دارد و برنامه‌های سازمان بر تولید محصولات فناورانه سم و بذر است که حدود شش‌هزار و ۵۰۰ تن هسته اولیه بذر و ۶۵ نوع واکسن، فرآوری بیوتکنولوژی به‌همراه نقشه‌های کشاورزی تولید شد.
زند در ادامه تصریح کرد: نظارت بر اصلاح بذرهای گواهی‌شده نسبت به سال ۹۲ به‌میزان ۷۰ درصد افزایش پیدا کرد و هسته اولیه بذر نیز رشد ۳۰ درصدی را نشان می‌دهد. سالانه ۲۰میلیون نهال و هفت هزار و ۱۰۰برند کود آزمایش می‌شود که از این میزان یک‌سوم رد شد. اگر این مقدار در دست مردم قرار می‌گرفت می‌توانست فاجعه ایجاد کند و همچنین نظارت بر سم، ذخائر دریایی، چغندر و گندم نیز انجام می‌شود.
ردیف ۶۰ میلیاردی برای بازنشستگان منظور شد
رئیس سازمان تحقیقات کشاورزی کشور بابیان این‌که افزایش انگیزه پرسنل ازجمله مهم‌ترین برنامه‌های شاخص در سازمان است، ابراز داشت: برای اعضای هیئت علمی، اجرای آیین‌نامه را در پیش گرفتیم؛ چراکه نسبت به دانشگاه‌ها عقب بودیم و این امر در چندین مرحله انجام شد به‌نحوی که افزایش رشد حقوق کارکنان دولت در این چهار سال برای کارمندان ۴۶درصد و در سازمان تحقیقات ۱۰۷ درصد بود که بین ۶۰۰ تا یک‌میلیون و ۶۰۰ اضافه شد. اگرچه بار سنگینی را به‌همراه داشت؛ اما توانست با ایجاد انگیزه کارآمدی را در بین افراد افزایش دهد.زند تصریح کرد: از ۸۹ مطالبات بازنشستگان ردیف نداست که توانستیم با اخذ۱۱۰میلیارد تومان پول برای بازنشستگان حقوق آن‌ها را به‌روز کنیم. وی با بیان این‌که با ردیف ۶۰ میلیاردی برای بازنشتگان دیگر برای فردی که بازنشسته می‌شود دغدغه‌ای نداریم، گفت: نظام ارزشیابی نیز برای اعضای غیر هیئت علمی آماده کردیم و همچنین افرادی را که خانواده معلول دارند یا حقوق زیر دو میلیون دریافت می‌کنند با مساعدت در بیمه تکمیلی به آن‌ها کمک می‌کنیم و امیدواریم با قدرتمند شدن مجموعه‌ها بتوانیم گام‌های ارزشمندی را‌برداریم.
مراکز رشد توسعه یابد
معاون تحقیقات وزیر جهاد کشاورزی همچنین ابراز داشت: با هیئت امنایی شدن سازمان ۶۰ درصد هزینه‌ها توسط دولت و ۴۰ درصد با درآمدها گردانده می‌شود که باید به درآمدزایی فکر کنیم و بر طبق همین روال هم حرکت کنیم، هرچه از هزینه‌های اضافی کم کنیم، می‌توانیم بیش‌تر به مجموعه‌ها بها دهیم. زند با بیان این‌که باید ارتباط دانشگاهی و بین‌المللی قوی‌تری برقرار شود، تصریح کرد: برای محققان غیر هیئت علمی هم آیین‌نامه‌ای تنظیم کردیم که آن‌ها نیز از مزایای سایر کارکنان بهره‌مند و فرصت مطالعاتی در بهترین دانشگاه‌ها گنجانده شود و از امسال نیز برای پروژه‌ها قرارداد ویژه بسته خواهد شد. بر این مبنا که هر فردی برای پروژه‌ها خاص نیاز به کمک داشته باشد مشکل مالی را برطرف می‌کنیم. وی ضمن بیان این‌که با ایجاد مرکز رشد رقابت ایجاد می‌شود و این امر بالندگی را به‌دنبال خواهد داشت، افزود: معاونان مراکز تحقیقاتی باید یافته‌ها را منتقل کنند؛ چراکه بر این باوریم از همه ظرفیت‌ها باید استفاده شود، بخش خصوصی به‌صورت جدی وارد شود و باید گفت در برون‌سپاری دستاوردها در یک موسسه پنبه امسال نیم میلیارد رویالیتی‌ دریافت می‌کند که در موسسه اصلاح بذر امیدواریم تا پنج میلیارد رویالیتی نیز به دست آورد و باید گفت دانش فنی زیاد داریم که اگر بخش خصوصی وارد شود شاهد رشد و پیشرفت خواهیم بود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19484

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.