• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

سهم ایران در گردشگری طبیعی کمتر از یک درصد کشورهای خاورمیانه است

  • کد خبر : 19439
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۴:۵۴
سهم ایران در گردشگری طبیعی کمتر از یک درصد کشورهای خاورمیانه است

مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سهم کشورهای خاورمیانه از صنعت اکوتوریسم ۵٫۲ دهم درصد است که سهم ایران از آن، کمتر از یک درصد است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ حمید گشتاسب روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان […]

tabiatgardi_ecotourism_boomgardiمدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: سهم کشورهای خاورمیانه از صنعت اکوتوریسم ۵٫۲ دهم درصد است که سهم ایران از آن، کمتر از یک درصد است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ حمید گشتاسب روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: طی سال های گذشته بیشتر از ۵۰ درصد درآمد جهان از راه گردشگری بوده است.
وی اظهار کرد: ۸۰ درصد درآمد و اشتغالزایی امریکا و اروپا از طریق گردشگری طبیعی بوده است که این سهم در ایران بسیار ناچیز است به طوری که در چند سال اخیر از تمام گردشگرانی که وارد کشور شده اند فقط ۲٫۲ دهم درصد آنها گردشگر طبیعی بوده اند.
وی تاکید کرد: با توجه به پتانسیل و ظرفیت بالای کشور از لحاظ تنوع زیستی، با داشتن برنامه های اصولی و قابل اجرا می توان از آن به نحو مطلوب استفاده کرد، همچنین فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال و درآمد برای کشور خواهد شد.
گشتاسب تاکید کرد: در سازمان حفاظت محیط زیست معتقد هستیم که از محیط زیست به هر قیمتی باید محافظت کرد اما همچنین اعتقاد داریم که می توان با استفاده از ابزارهای روز دنیا و داشتن برنامه های علمی و عملی علاوه بر حفاظت، از آن بهره برداری پایدار نیز داشت.
وی با بیان اینکه این حرکت در سازمان حفاظت محیط زیست آغاز شده است گفت: شاید تاکنون در تمام مدت دوره فعالیت سازمان محیط زیست چنین رویکردی به اجرا در نیامده بود اما در دولت یازدهم این اقدام آغاز شده است.
وی تاکید کرد: می توان با برنامه و اتکا به ظرفیت جوامع محلی و رعایت استانداردهای جهانی درهای مناطق حفاظت شده را باز و موجب شکوفایی صنعت اکوتوریسم شد.
مدیر کل دفتر زیستگاه ها و امور مناطق سازمان حفاظت محیط زیست گفت: ۲۸۰ منطقه حفاظت شده در کشور تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست است که برای ۱۳۰ منطقه برنامه مدیریتی تعریف شده است تاکنون نیز درخواست های زیادی برای اجرای طرح اکوتوریسم به سازمان ارجاع شده که در حال بررسی آنها هستیم.
به گفته وی نمونه موفق این طرح در منطقه حفاظت شده خبر در کرمان اجرا شده است.
وی تاکید کرد: عنصر اساسی برای حفظ و تداوم گردشگری پایدار در کشور و مناطق مختلف جامعه محلی است از این رو در تمام برنامه های مدیریتی مناطق به این موضوع به صورت برجسته و ویژه پرداخته شده است.
گشتاسب گفت: در کشور ما فرهنگ گردشگری ریشه تاریخی و فرهنگی دارد اما در همان گردشگری و سفرهای تاریخی باقیمانده و با اکوتوریسم فاصله زیادی دارد در حالی که ایران با داشتن پتانسیل بالای گردشگری می تواند در این زمینه موفق باشد.
وی افزود: در فصول مختلف سال در نقاط مختلف کشور پتانسیل گردشگری طبیعی وجود دارد بنابراین می توان با استفاده از این فرصت زمینه اشتغال، تولید و درآمد را بالا و سهم بیشتری از درآمد صنعت اکوتوریسم را به کشور اختصاص داد.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی امروز دوشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19439

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.