• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

همکاری بخش محلی با سازمان محیط زیست برای توسعه اکوتوریسم

  • کد خبر : 19437
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۴:۰۳
همکاری بخش محلی با سازمان محیط زیست برای توسعه اکوتوریسم

معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تضمین پایداری و حفا‌َظت از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست زمینه لازم برای همکاری با سمن ها، مردم محلی و بخش خصوصی در سازمان فراهم شده است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ فرهاد دبیری روز […]

tabiatgardi_ecotourism_boomgardi_4معاون محیط زیست طبیعی و تنوع زیستی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: برای تضمین پایداری و حفا‌َظت از مناطق تحت مدیریت سازمان حفاظت محیط زیست زمینه لازم برای همکاری با سمن ها، مردم محلی و بخش خصوصی در سازمان فراهم شده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ فرهاد دبیری روز دوشنبه در مراسم روز جهانی تنوع زیستی در سازمان حفاظت محیط زیست افزود: برای توسعه گردشگری در مناطق حفاظت شده تاکنون مطالعات زیادی انجام شده و درخواست های متعددی به سازمان محیط زیست رسیده است.
وی اظهار کرد: یکی از نمونه ها منطقه حفاظت شده ‘روچو’ و ‘خبر’ در استان کرمان است که بعد از انجام مطالعات فراوان و در نظرگرفتن تمام زوایای مساله، با همکاری بخش خصوصی، طرح گردشگری پایدار در منطقه حفاظت شده خبر اجرا شد.
وی با تاکید بر اینکه اکوتوریسم منبع درآمد زایی برای کشورها است گفت: سازمان حفاظت محیط زیست با همکاری سازمان‌ های جنگل‌ها مراتع و آبخیزداری و میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری به منظور اجرای طرح ‌های اکوتوریسم وارد این فاز شده است.
دبیری با اشاره به اهمیت حفظ تنوع زیستی در کشور و دنیا افزود: تفکر حفاظت از تنوع زیستی به سال ۱۹۹۲ بر می ‌گردد، در بین سه کنفرانس مهم جهانی در حوزه محیط زیست اجلاس زمین در سال ۱۹۹۲ به لحاظ ویژگی و دستاوردها از اهمیت خاصی برخوردار بوده است.
وی ادامه داد: از جمله دستاوردهای این کنفرانس تصویب دو سند لازم‌الاجرا است که در این عرصه قبل و بعد از آن چنین تصمیمی گرفته نشده بود، از این دو معاهده که به معاهده مادر معروف هستند یکی مربوط به کنوانسیون حفاظت از تنوع زیستی است که بیشتر کشورهای جهان عضو آن هستند و ایران نیز در سال ۱۳۷۵با تصویب مجلس شورای اسلامی به آن ملحق شد.
دبیری اظهار کرد: تنوع زیستی نقش و اهمیت بسیاری در بقای حیات بشری دارد و رویکرد بشر به سمت توجه جدی به این مقوله است که با توجه به اهمیت موضوع سازمان ملل سال ‌های بین ۲۰۱۱ تا ۲۰۲۰ را دهه تنوع زیستی اعلام کرده است که در این دهه کشورهای عضو ملزم به اجرای سه محور حفاظت از تنوع زیستی، استفاده پایدار از تنوع زیستی و تقسیم عادلانه ذخایر ژنتیک شده اند.
وی با اشاره به اینکه روز ۲۲ مه (اول خرداد ماه) روز جهانی تنوع زیستی نامگذاری شده است، گفت: سازمان ‌های ملی،‌ منطقه‌ ای و بین‌ المللی این روز را پاس می ‌دارند، هر ساله برای این روز شعاری انتخاب می ‌شود که امسال کنوانسیون تنوع زیستی به رابطه بین گردشگری پایدار با تنوع زیستی توجه کرده و شعار امسال را تنوع زیستی و گردشگری پایدار تعیین کرده است.
دبیری تاکید کرد: رابطه بین گردشگری و تنوع زیستی یک رابطه پیچیده و در عین حال انکارناپذیر است، پایداری به این معنا است که شیوه‌ای در محافظت از عرصه‌ های مناطق حفاظت شده به کار گرفته شود که هم بقای منطقه در درازمدت تضمین شود و هم بهره‌ مندی اقتصادی از این مناطق صورت گیرد، اگر بهره ‌مندی از مناطق حفاظت شده هدفمند و هوشمندانه باشد، در نتیجه گردشگری پایدار را به همراه دارد که موجب توسعه اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی کشورها می شود.
وی اظهار کرد: ایران جزو ۲۰ کشور اول دنیا در زمینه دارا بودن تنوع زیستی بالا است، شاید وضعیت تنوع زیستی در کشور ما زیاد مطلوب نباشد اما نسبت به منطقه در جایگاه بالایی قرار داریم که البته به دلیل وجود برخی مشکلات در حوزه گردشگری آنطور که باید از این ظرفیت استفاده نکردیم اما رویکرد دولت یازدهم به سمت توسعه گردشگری است و امیدواریم این رویکرد در دولت دوازدهم نیز تداوم یابد چون مسیری درآمد زا برای کشور است.
دبیری ادامه داد: کشورهایی مانند فرانسه و ترکیه از پتانسیل تنوع زیستی خود به خوبی استفاده می کنند و ایران نیز باید با وجود داشتن جاذبه های طبیعی ارزشمند از آنها بهره مند شود که قطعا این کار موجب ایجاد اشتغال و درآمد برای کشور می شود.
وی به وجود ۲۸۰ منطقه حفاظت شده در کشور اشاره کرد و گفت: این مناطق ظرفیت بالایی برای توسعه اکوتوریسم دارند که می توان با همکاری جوامع محلی و بخش خصوصی به آن دست یافت و سه سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل ها مراتع و آبخیزداری و میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری باید با بهره گیری از علایق و انگیزه‌ های جوامع محلی و سازمان ‌های مردم نهاد برای رونق گردشگری پایدار استفاده کنند که اجرای طرح اکوتوریسم پایدار در منطقه حفاظت شده خبر در کرمان نمونه موفق این همکاری است.
مراسم روز جهانی تنوع زیستی روز دوشنبه با حضور معصومه ابتکار معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست و ناصر مقدسی قائم مقام سازمان جنگل ها مراتع و آبخیزداری در سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19437

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.