• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
4

گندم در مسیر خودکفایی

  • کد خبر : 19433
  • ۰۲ خرداد ۱۳۹۶ - ۳:۳۶
گندم در مسیر خودکفایی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ منتقدان ادامه خودکفایی گندم آب‌بر بودن این محصول و قیمت بالای آن نسبت به قیمت جهانی را بهانه‌ای قرار دادند برای تقابل با دولت، آن‌ها معتقدند خودکفایی این محصول غیراقتصادی راهی غیرکارشناسی است. این افراد در انتقادی دیگر مازاد تولید را دستاوردی برای حمله به این طرح قرار دادند و […]

gandom_zeraat_khodkafaeiخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ منتقدان ادامه خودکفایی گندم آب‌بر بودن این محصول و قیمت بالای آن نسبت به قیمت جهانی را بهانه‌ای قرار دادند برای تقابل با دولت، آن‌ها معتقدند خودکفایی این محصول غیراقتصادی راهی غیرکارشناسی است. این افراد در انتقادی دیگر مازاد تولید را دستاوردی برای حمله به این طرح قرار دادند و این اتفاق را هدررفت سرمایه و افزایش زیان اقتصادی برای کشاورزان در آینده‌ای نزدیک عنوان می‌کنند. اما مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی، مسائل مطرح‌شده از سوی منتقدان خودکفایی گندم را اظهارنظری از روی ناآگاهی می‌داند و می‌گوید: طرح موضوع آب‌بر بودن گندم از سوی این افراد نشان از عدم آگاهی آن‌ها از کشت این محصول دارد؛ چراکه از مجموع پنج میلیون و ۸۹۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم در کشور حدود چهار میلیون هکتار آن دیم است و تنها دو میلیون و ۱۰۰ هزار هکتار به‌صورت آبی کاشته می‌شود، ضمن این‌که بخش زیادی از کشت آبی گندم، نیاز به آب‌های زیرزمینی یا سدها ندارد.
اسماعیل اسفندیاری‌پور استان‌های گلستان و کردستان را شاهدی برای این موضوع آورد و افزود: گلستان رتبه نخست تولید گندم در کشور را دارد و با توجه به بارندگی‌های مناسبی که در این استان اتفاق می‌افتد، برای تولید گندم در یک دوره کمتر از شش مترمکعب آب مصرف می‌شود، همچنین در استان کردستان نیز از ۵۰۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گندم ۴۵۰ هزار هکتار دیم و ۵۰ هزار هکتار باقی مانده آبی است که نیاز آبی این سطح نیز از آب رودخانه‌ها تامین می‌شود.  وی با اشاره به اجرای طرح‌های آبیاری نوین در مزارع گندم، بیان کرد: براساس آخرین آمار معاونت آب و خاک وزارت جهاد کشاورزی تاکنون بیش از ۵۰۰ هزار هکتار از مزارع گندم تحت پوشش آبیاری نوین قرار گرفته است که با اجرای این روش می‌توان به میزان قابل توجهی در مصرف آب صرفه‌جویی کرد، به‌طوری‌که به ازای هر یک مترمکعب آب، دو کیلوگرم گندم تولید می‌شود.
اسفندیاری‌پور با یادآوری این‌که عمده کشت گندم در پاییز انجام می‌شود، این امر را نیز در کاهش مصرف آب موثر دانست.  وی کاهش سطح زیرکشت همراه با افزایش تولید را از برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای کاهش مصرف آب در کشت گندم برشمرد و ادامه داد: براساس برنامه وزارت جهاد کشاورزی کاهش سطح همراه با افزایش بهره‌وری ادامه خواهد داشت، به‌طوری‌که تا پایان برنامه ششم با افزایش تولید، سطح زیرکشت گندم آبی از دو میلیون ۱۰۰ هزار هکتار به یک‌میلیون ۹۰۰ هزار هکتار و سطح زیرکشت گندم دیم از حدود چهار میلیون هکتار به سه میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار کاهش می‌یابد.
مجری طرح گندم با تایید قیمت بالاتر گندم داخلی نسبت به بازار جهانی، خرید تضمنی با وجود هزینه بالاتر را مطابق با سیاست‌های نظام برای حفظ امنیت غذایی کشور عنوان کرد. اسفندیاری‌پور به منتقدان یادآور شد: از سال ۹۰ تا ابتدای سال ۹۲ کشور با کمبود این محصول استراتژیک روبه‌رو بود و ما مجبور به واردات حجم عظیمی از گندم بودیم، این واردات در حالی انجام می‌شد که قیمت داخلی گندم بسیار پایین‌تر از قیمت جهانی (قیمت هر کیلوگرم گندم داخلی ۴۲۰ تومان و قیمت جهانی آن ۳۲۰ تا ۳۳۰ دلار در هر تن) بود. در حقیقت در آن سال‌ها دولت دهم و یازدهم یارانه‌ای را که باید در اختیار کشاورزان کشور قرار می‌داد به کشاورزان کشورهایی داد که از آن‌ها واردات انجام شد.  وی عنوان کرد: در ابتدای سال ۹۲ کل وجهی که به کشاورزان پرداخت شد، سه‌هزار و ۸۴۰ میلیارد تومان بود، اما این مبلغ در سال ۹۵ به ۱۴ هزار و ۷۰۰ میلیارد تومان رسید؛ به عبارت دیگر در یک بازه زمانی کوتاه درآمد گندم‌کاران کشور به بیش از سه برابر افزایش یافت؛ افزایش درآمدی که هم‌اکنون توسط کشاورزان صرف توسعه و پایداری کشاورزی در داخل کشور می‌شود. اسفندیاری‌پور مازاد تولید گندم را نه‌تنها تهدید، بلکه فرصتی برای کشور دانست و یادآور شد: مازاد تولید زمینه آرامش خاطر را برای تامین امنیت غذایی کشور فراهم کرده است، ضمن این‌که ایران را از فهرست کشورهای واردات‌کننده گندم جهان خارج و به صادرکننده این محصول تبدیل کرده است.  وی تاکید کرد: اگر ایران امسال هیچ گندمی برداشت نکند، ذخیره کافی برای یک سال دارد و می‌تواند نیاز سال ۹۷ خود را تامین کند، این اتفاق به معنی قدرت یک کشور در سطح جهانی است. به عبارت دیگر تامین امنیت غذایی مردم به هر کشور این قدرت را می‌دهد تا بتواند در مقابل سلطه دیگر کشورها بایستد.  اسفندیاری‌پور به کشاورزان نیز اطمینان خاطر داد که دولت گندم را در هر شرایطی حتی با وجود مازاد تولید، از آن‌ها می‌خرد و برای این خرید برنامه‌ریزی‌های لازم انجام و منابع اعتباری آن نیز دیده شده است. وی اضافه کرد: توقف خودکفایی گندم و بازگشت به گذشته است، بازگشتی که نتیجه‌ای جز افزایش فقر در اقشار آسیب‌پذیر و ناامنی برای کشور نتیجه دیگری به همراه ندارد، پس منتقدان بدانند «به عقب برنمی‌گردیم». کشاورزان ثابت کرده‌اند اگر دولت از آنان حمایت کند، می‌توانند نقش بزرگی را در اقتصاد کشور ایفا کنند این حمایت با تداوم دولت آقای روحانی همچنان ادامه دارد و دولت برنامه زیادی برای افزایش این حمایت‌ها و بهبود شرایط اقتصادی آنان دارد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19433

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.