• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

گرگ مهاجم، اسیر مهربانی روستاییان کوشک

  • کد خبر : 19426
  • ۰۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۵:۰۹
گرگ مهاجم، اسیر مهربانی روستاییان کوشک

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ در حالی که هفته گذشته چراغ سبز مسئولان محیط زیست زنجان برای شکارحیوانی مهاجم، به کشتار یک گرگ مادر توسط موتوسواران قیداری منجر شد، ورود یک گرگ به آغل گوسفندان در کهگیلویه واکنشی متفاوت را از سوی اهالی و مسئولان محیط زیست منطقه به همراه داشت. به گزارش تسنیم، به […]

gorg_wolfخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ در حالی که هفته گذشته چراغ سبز مسئولان محیط زیست زنجان برای شکارحیوانی مهاجم، به کشتار یک گرگ مادر توسط موتوسواران قیداری منجر شد، ورود یک گرگ به آغل گوسفندان در کهگیلویه واکنشی متفاوت را از سوی اهالی و مسئولان محیط زیست منطقه به همراه داشت.
به گزارش تسنیم، به فاصله کمتر از یک هفته از استخدام میرشکاران توسط اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان برای کشتار یک حیوان مهاجم که سرانجام به تعقیب و کشتار یک گرگ مادر به ضرب سه گلوله توسط موتورسواران قیداری منجر شده و انتقادات بسیاری را به همراه داشت، ورود یک گرگ گرسنه به آغل گوسفندان در روستای کوشک از توابع شهرستان کهگیلویه، واکنشی متفاوت و امیدوارکننده را از سوی اهالی این روستا و مسئولان محیط زیست زیست منطقه به همراه داشت.
در این حادثه خانم میانسال صاحب‌خانه که در صدد خارج کردن گرگ از آغل برآمده بود از ناحیه سر و صورت مجروح شد. اما این‌بار بی‌آن‌که میرشکاری برای کشتار گرگ استخدام شده یا موتورسواران برنو به دست روستا، برای کشتار گرگ‌های منطقه بسیج شوند، با همکاری روستاییان و مسئولان محیط زیست، گرگ گرسنه، زنده‌گیری و برای رهاسازی در زیستگاهش به اداره محیط زیست انتقال یافت.
روح‌الله عزیزی، رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان کهگیلویه، با اعلام این خبر گفت: در روستای کوشک، یک قلاده گرگ به آغل گوسفندان یکی از اهالی روستا حمله کرد. در این حادثه متاسفانه خانم میانسال صاحب‌خانه در حین تلاش برای فراری دادن گرگ گرسنه از آغل گوسفندان از ناحیه دست و صورت توسط این حیوان زخمی شد.
وی ادامه داد: مردم مهربان و فهیم روستا که با صدای فریادهای خانم صاحب‌خانه به سوی آغل شتافتند و وی را از آغل خارج کردند، در اقدامی پسندیده درب آغل را به روی گرگ بسته و بی‌آن‌که به حیوان آسیبی برسانند، نیروی انتظامی و اداره محیط زیست را در جریان حادثه گذاشتند که خوش‌بختانه همکارانم در اداره سریعا در محل حاضر شده و بدون استفاده از داروی بیهوشی، گرگ گرسنه را با استفاده از قفس فلزی کوچکی زنده‌گیری کردند.
عزیزی درباره سرنوشت این گرگ خوش‌شانش گفت: به دستور شبکه بهداشت و درمان شهرستان این گرگ باید تا حصول اطمینان از عدم ابتلا به ویروس هاری و سایر بیماری‌های مشترک با انسان، در اتاق امن و بزرگی در ساختمان اداره محیط زیست شهرستان نگهداری شود که در صورت تایید سلامت در زیستگاه‌ خود در منطقه کوه‌سیاه که روستای کوشک در دامنه آن واقع شده رهاسازی خواهد شد.
این مقام مسئول، در پایان ابراز امیدواری کرد واکنش اخلاقی و درک زیست‌محیطی ساکنان روستای کوشک در مواجهه با این حادثه به الگویی برای رویارویی با تعارضات انسان و حیات وحش در سراسر کشور تبدیل شود و یادآور شد: رفتار انسانی و خداپسندانه ساکنان روستا در مواجهه با حمله این گرگ که یکی از جلوه‌های تعارضات انسان و حیات وحش است آگاهی آن‌ها را نسبت به اهمیت حفاظت از گونه‌های حیات وحش را به وضوح به نمایش می‌گذارد. گونه‌هایی مانند گرگ و روباه و شغال که به‌دنبال شکار بی‌رویه طعمه‌هایشان از قبیل خرگوش و تشی و گراز توسط متخلفان، برای یافتن طعمه به جوامع انسانی نزدیک می‌شوند و عموما به روش‌هایی غیرانسانی توسط ساکنان منطقه از بین می‌روند.
بر اساس تفاهم‌نامه بیمه جامع پلنگ ایرانی که سال گذشته میان سازمان حفاظت محیط زیست و شرکت بیمه ما به امضاء رسید، تمامی خسارت وارد شده از جانب پلنگ و گرگ به دام شامل سگ گله، سگ نگهبان، گوسفند، بز، اسب، الاغ، قاطر، گاو و شتر تحت پوشش این بیمه‌نامه قرار گرفته و پس از بررسی کارشناسان بیمه به خسارت‌دیدگان پرداخت خواهد شد. انتشار تصاویر لاشه گرگ مادری که پس از تعقیب، توسط جمعی از موتورسواران قیداری در صحرای گوندره به ضرب سه گلوله از پای درآمده بود، طی روزهای گذشته موجی از انتقادات کارشناسان و فعالان زیست‌محیطی را نسبت به عملکرد سازمان حفاظت محیط زیست در مواجهه با این رویداد به همراه داشت؛ چراکه پس از آن که یک پسر بچه در روستاهای زواجر و سپس یک دختر بچه در روستای زرند از توابع شهرستان خدابنده بر اثر حمله حیوانی مهاجم مجروح شدند مسئولان محیط زیست استان زنجان با استخدام میرشکاران کرمانشاهی در صدد تلاش برای شکار این حیوان مهاجم که به گفته اهالی روستا، گرگ بوده است برآمده و اعلام کرده بودند: اهالی محلی نیز در صورت تمایل به همکاری در شکار این گرگ، می‌توانند از محیط زیست مجوز بگیرند تا با از بین بردن این حیوان به ترس و وحشت خانواده‌ها درباره کودکان روستایی پایان دهند.
کارشناسان محیط زیست اما با تاکید بر این‌که طی سال‌های گذشته، دورگه‌گیری از گرگ و سگ و تکثیر سگ‌گرگ در شهرستان خدابنده رواج بسیار یافته و سازمان حفاظت محیط زیست نتوانسته این تخلف را آن‌طور که باید مهار کند، حیوان مهاجم را نه گرگ بلکه سگ‌ گرگ قلمداد کرده و این‌که اداره کل حفاظت محیط زیست استان زنجان، چراغ سبزی برای کشتار یکی از گونه‌های ارزشمند حیات وحش کشور نشان داده و مقدمات را برای کشتار گرگ‌هایی فراهم کرده که هیچ مستندی مبنی بر ورودشان به روستا وجود ندارد خلاف رسالت سازمان حفاظت محیط می‌دانند و بر این باورند مسئولان سازمان با استفاده امکانات خود می‌توانستند پس از پایش منطقه، حیوان مهاجم را شناسایی کنند، نه این‌که از حیات وحش استان، ابزاری برای ارضای هیجانات جوانان منطقه فراهم کنند.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19426

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.