خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ امروزه در تمام دنیا تعاونیهای گردشگری بهعنوان نهادهای غیر دولتی نقش خود را در توسعه گردشگری ایفا میکنند و توانستهاند در همه زمینههای گردشگری از جمله تبلیغات، پذیرش، اسکان و… موفق عمل کنند. تعاونیهای گردشگری با توجه به مشارکت اقتصادی افراد و تجمیع سرمایههای کوچک، مکانیزمی مؤثر و کارا در جهت توسعه صنعت گردشگری است که علاوه بر بهبود وضع اقتصادی منطقه، امکان حفاظت از منابع طبیعی و محیطزیست و… را فراهم میکند. اصل مسلم آن است که در دنیا بنگاههای کوچک و متوسط، موتور محرک اقتصادی و ابزارهای توسعه بهشمار میروند.
گردشگری روستایی در کشورهایی با فرهنگ و قدمت ایران امروزه رواج بسیار یافته است تا حدی که میتوان با ایجاد تعاونیهای گردشگری روستایی، علاوه بر ایجاد اشتغال برای روستاییان باعث ایجاد مهاجرت معکوس و سبب توسعه روستا شد. حضور گردشگران در روستاها علاوه بر ایجاد تعاملات فرهنگی، بستر مناسبی را برای افزایش بهداشت روستاها و نیز حفظ ارزشها و سنن فراهم میکند، که این خود کمک شایانی به دولت در راستای خروج از مباحث تصدیگری خواهد کرد. از اینرو اگر کشورمان در راستای توسعه صنعت گردشگری بخواهد حرفی برای گفتن داشته باشد، میبایست نکات ذیل را مورد توجه قرار دهد.
آگاه کردن مردم از مزایای گردشگری؛ شناساندن جاذبه های گردشگری به مردم و جهانیان (جاذبه های فرهنگی، مذهبی، طبیعی، تاریخی)؛ ایجاد بازارهای گردشگری خاص (صنایع دستی، صنایع غذایی،…)؛ تهیه و تدوین قوانین و مقررات شفاف و روشن در زمینه گردشگری؛ ایجاد تشکلهای گردشگری با همکاری و مشارکت مردم و علاقهمندان تحت نظارت دولت؛ ایجاد زمینههای جلب گردشگران (قوانین، امکانات، امنیت گردشگری و…)؛ ایجاد زیرساختهای مناسب برای ارئه خدمات مطلوب و مورد انتظار به گردشگران؛ ارائه اطلاعات صحیح، مناسب و به موقع به گردشگران؛ زیباسازی جاذبه های گردشگری؛ ایجاد اقامتگاههای مناسب ویژه گردشگران؛ ایجاد تعاونیهای گردشگری؛ آموزش افراد شاغل در این صنعت به صورت تخصصی و…
با اینحال هرچند در زمینه گسترش و توسعه تعاونیهای گردشگری فعالیتهایی صورت گرفته است؛ اما هنوز تا رسیدن به وضعیت مطلوب فاصله زیادی وجود دارد. ایران به دلیل دارا بودن مناطق مستعد برای گردشگری، میتواند پذیرای صنعتی باشد که به شکل حرفهای توان جذب سرمایه و کمک به اقتصاد کشور را داراست.
کشوری که هم دارای مناطق زیبای طبیعی از جنگل و دریا گرفته تا کویر و مناطق تاریخی بینظیری مانند: پارک جنگلی سیسنگان، پارک ملی گلستان، سواحل دریایخزر (کاسپین)، تالاب انزلی و ماسوله، جنگلهای سحرآمیز حرا در سواحل بندرعباس، تخت جمشید، نقش رستم و خرابههای استخر، تخت سلیمان، پاسارگاد (مقبره کوروش)، ارتفاعات البرز و زاگرس در تمام فصول سال است. همچنین ایران آثاری چون مسجد و حمام و بازار وکیل شیراز، دروازه قرآن و آرامگاه حافظ و سعدی و… را که از آثار تاریخی ایران پس از اسلام هست، دارد.
خوشبختانه در هر استان ایران به لحاظ تنوع قومی و اقلیمی دلایل متعددی برای جذب گردشگر وجود دارد که به اختصار بخش کوچکی از آن را بیان کردیم.
با بیان بخش کوچکی از جاذبههای گردشگری در ایران خواستیم اهمیت موضوع را از این منظر نگاه کنیم که ما برای جذب گردشگر، مناطق مختلفی را در کشور داریم که مستعد جذب گردشگر هستند؛ اما باید با ترسیم فرآیند و نقشه راه این صنعت به صورتی کاملاً دقیق و هدفدار به موضوع بپردازیم.
یکی از راههای معقول و قابل بحث، الگوبرداری این صنعت از سایر کشورهاست. ما با در اختیارگرفتن الگویی از گردشگری کشورهای جنوب شرق آسیا به دلیل قدمت تاریخی هر چند کم اما جذاب و از آن مهمتر اغلب اسلامی و جذب مدیرانی توانمند میتوانیم استارت کار را بهخوبی بزنیم. برای شروع کار ابتدا میبایست ضمن هماهنگی با ارگانها و سازمانهای مسئول صدور مجوز، حداقل دو استان را که دارای جاذبههای گردشگری خوبی هستند انتخاب و به صورت پایلوت نسبت به اجرای طرحهای پایه و زیرساختهای لازم این صنعت در آن استان و برگزاری دورههای آموزشی برای عوامل این صنعت و عقد قرارداد با تورهای گردشگری معتبر نسبت به پذیرش گردشگران اقدام کنیم و همزمان بر روی پروژههای استانی سایر مناطق کار و نسبت به تجهیز زیرساختهای آن مناطق اقدام کنیم تا به تدریج بتوانیم تمام مناطق مستعد جذب گردشگر در کشور را فعال کنیم.
قاعدتاً برای شروع کار نیاز به حداقل سرمایهگذاری داریم تا با هماهنگی سایر بخشها و تجمیع امکانات، این صنعت را متحول کنیم و باعث رونق آن در مناطق مختلف کشور باشیم.
منبع: سبزینه