• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
4

توجه به پارازیت ها در دولت یازدهم/شهرداری و مسوولیت کنترل نصب دکل های مخابراتی

  • کد خبر : 19419
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۷:۱۹
توجه به پارازیت ها در دولت یازدهم/شهرداری و مسوولیت کنترل نصب دکل های مخابراتی

معاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که به مقوله پارازیت ها ورود کرد و برای این منظور کمیته ای فرابخشی با مسوولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ معصومه ابتکار عصر یکشنبه در مراسم افتتاح […]

parazit_amvaj_radioمعاون رییس جمهوری و رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: دولت یازدهم اولین دولتی است که به مقوله پارازیت ها ورود کرد و برای این منظور کمیته ای فرابخشی با مسوولیت وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات تشکیل شد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا؛ معصومه ابتکار عصر یکشنبه در مراسم افتتاح سامانه یکپارچه آنلاین ایستگاه های پایش کیفی هوای کشور در سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه برای کمیته یاد شده چند وظیفه تعریف شد، افزود: شناسایی مراکزی که از آنها بابت ساطع شدن امواج شکایت شده است، انجام پایش میدانی آنها در چند نوبت و اصلاح استانداردها در زمینه پارازیت ها ، برخی از این وظایف بوده است.
وی اظهار کرد: جلسات این کمیته چند بار با حضور وزرا تشکیل شد و در جمع بندی به این نتیجه رسیدند که این مساله می تواند یک ریسک و نگران کننده باشد، وزارت ارتباطات مسوولیت پایش مداوم را بر عهده گرفت و در آخرین صحبتی که با آنان شد، اطمینان دادند این مساله تا حدی تحت کنترل قرار گرفته و تا حدودی مهار شده است.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: اما در قانون هوای پاک اختیار نظارتی کلی به سازمان حفاظت محیط زیست داده شد که باید پس از این به دنبال تجهیز و اماده سازی برای پایش باشیم تا بتوانیم آلودگی ناشی از امواج را پایش کنیم.

*** کنترل نصب دکل های مخابراتی برعهده شهرداری است
وی همچنین درباره دکل های مخابراتی گفت: زمانی که در شورای شهر بودم، آنچه در مورد دکل های مخابراتی در شورا مورد مناقشه بود، استقرار برخی دکل ها نزدیک مناطق مسکونی بود در واقع در نصب برخی دکل ها حریم لازم را رعایت نکردند.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست اظهار کرد: کم بودن فاصله می تواند نگرانی هایی را برای شهروندان به وجود آورد؛ این موضوع جزو وظایف شهرداری است و این نهاد نباید اجازه دهد دکل ها در فاصله غیر مجاز نصب شوند.

*** راه‌ اندازی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور
ابتکار از راه ‌اندازی اپلیکیشن سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور خبر داد و گفت: این اپلیکیشن به ‌زودی در اختیار عموم مردم قرار می‌ گیرد و آنان می ‌توانند از طریق گوشی‌ های همراه خود اطلاعات مربوط به شاخص کیفیت هوا را به دست آورند، این کار در کاهش عوارض ناشی از آلودگی هوا به‌ ویژه برای بیماران و افراد آسیب‌ پذیر نقش مهمی دارد.

*** دسترسی آزاد به اطلاعات از برنامه های دولت یازدهم
وی با اشاره به اینکه دسترسی آزاد مردم به اطلاعات یکی از برنامه ‌های مهم دولت یازدهم بوده است، گفت: این سامانه به منظور ارائه اطلاعات مربوط به کیفیت هوا و وضعیت آلودگی شهرها ایجاد شده که مصداق دسترسی آزاد مردم به اطلاعات محسوب می‌ شود.
وی با بیان اینکه سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوا می ‌تواند بر سیاست ‌های کلانشهرها و مناطق مختلف آنها تاثیرگذار باشد، افزود: اطلاعات این سامانه می ‌تواند در برنامه ‌های شخصی شهروندان ایرانی مفید باشد، بنابراین سامانه یکپارچه ایستگاه‌های پایش کیفی هوای کشور از هر جهت اهمیت بسیاری دارد.
رییس سازمان حفاطت محیط زیست تاکید کرد: در واقع این یک آگاهی رسانی کلی است و افراد در قشرها و شغل های مختلف می توانند از آن بهره مند شوند ، به عنوان مثال یک فرد برای فعالیت های ورزشی خود می تواند به این سامانه مراجعه کند و از وضعیت هوای محل زندگی خود مطلع شود.
وی اظهار کرد: پایش کیفیت هوا در نواحی صنعتی امری ضروری است همچنین از آنجا که کشور ما در معرض توفان ‌های گرد و غبار قرار دارد، راه ‌اندازی سامانه پایش و اندازه گیری ذرات گرد و غبار اهمیت بسیاری دارد.

*** رشد ۲۱ درصدی ایستگاه ‌های سنجش کیفیت هوا
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: در سال ۹۲ تعدادی از ایستگاه های سنجش آلودگی هوا با مشکل مواجه بودند و برای ما قابل استفاده نبودند که با اقدامات صورت گرفته نواقص برطرف و تمام دستگاه ها فعال شدند و ۲۱ درصد نیز به دستگاه ها اضافه شد.
وی به سفر روز گذشته خود به کردستان اشاره کرد و افزود: این استان سه ایستگاه پایش آلایندگی هوا داشت که در سفر خود به کردستان سه ایستگاه دیگر افتتاح شد، در آینده برای سراسر کشور ایستگاه های بیشتری خواهیم داشت.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پایش آلاینده‌ها و ذرات کمتر از ۲٫۵ میکرون و کمتر از ۱۰ میکرون توسط سامانه یکپارچه دیدگاه‌های پایش کیفی هوا گفت: اطلاع‌ رسانی در مورد کیفیت هوا اهمیت زیادی امیدواریم صدا و سیما در زمینه آگاهی ‌رسانی قدم‌هایی بردارد زیرا شهروندان می ‌توانند با آگاهی از وضعیت کیفیت هوای محل سکونت خود تصمیمات لازم برای زندگی و برنامه‌ های خود بگیرند.

*** هشت مرکز بین بخشی پایش آلاینده‌ها
ابتکار در ادامه با اشاره به وجود هشت مرکز پایش آلاینده‌ های بین‌ بخشی اظهار کرد: در این زمینه همکاری مناسب بین بخشی میان سازمان حفاظت محیط زیست، شهرداری‌ها، وزارت کشور، سازمان هواشناسی و مدیریت بحران وجود دارد که توسعه و گسترش این همکاری ها جزو برنامه های سازمان محیط زیست است.
وی با اشاره به توانمندی سازمان حفاظت محیط زیست در زمینه سنجش آلاینده های ویژه مانند بنزن ، گازهای دی اکسین و فوران گفت: این آلاینده ‌ها حاصل فعالیت های صنعتی و پسماند سوزها است، اکنون با شبکه ‌ای از آزمایشگاه های معتمد کار می ‌کنیم که سازمان محیط زیست نظارت و سیاستگذاری بر آنها را برعهده دارد و ایجاد آزمایشگاه‌های توانمند نیز برعهده ما است تا پایش وضعیت آب، هوا، خاک، پسماندها، دریاها و دریاچه‌ ها را همچنان با قدرت ادامه دهیم.
رییس سازمان حفاظت محیط زیست تاکید کرد: آموزش با هدف توان افزایی و ایجاد زمینه برای شکل گیری آزمایشگاه های معتمد متعدد توانمند و تخصصی جزو برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست است.
وی گفت: این آزمایشگاه‌ ها زمینه خوبی برای اشتغالزایی در رشته‌ های محیط زیست و رشته ‌های آزمایشگاهی هستند، هرچه فعالیت ‌های صنعتی و مرتبط با پسماندها بیشتر باشد میزان پایش در آزمایشگاه‌های معتمد نیز گسترش می یابد از این رو فرصت خوبی برای ایجاد اشتغال است.

*** پایش مضاعف صنایع در کشور
رییس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پایش مضاعف صنایع در استان ها در دستور کار سازمان محیط زیست و ادارات کل استان ها قرار گرفته و از ادارات کل استان ها می خواهیم با جدیت بیشتری این پایش ها را انجام دهند.
وی افزود: نمونه موفق پایش های مضاعف صنایع در استان تهران است که در آخرین آمار گیری بیش از سه هزار واحد صنعتی را مورد پایش مضاعف قرار داده بودند.در استان هایی مانند البرز، قزوین و خراسان نیز این پایش به خوبی انجام می شود.
ابتکار با بیان اینکه با تصویب قانون لایحه هوای پاک وظیفه سازمان گسترش یافته است گفت: با تصویب این قانون یک سری وظایف جدید بر عهده سازمان قرار گرفته که برای اجرای آنها باید تجهیز شویم و برخی قوانین را احصا کنیم.
وی افزود: در این لایحه به موضوع گرد وغبار و آلودگی ‌های ناشی از فعالیت ‌های صنعتی پرداخته شده همچنین خودروها و آلودگی صوتی و امواج مورد تاکید قرار گرفته است که همه این موارد مسوولیت ما را سنگین تر می‌ کند که در سازمان حفاظت محیط زیست گام های موثری برای توان‌ افزایی در حوزه محیط زیست برداشته شده که افتتاح سامانه آنلاین ایستگاه های پایش کیفی هوای کشور یکی از این گام ها است.

*** شهرداری بر روی تفکیک زباله خوب عمل نکرد
ابتکار در پایان مراسم افتتاح سامانه آنلاین یکپارچه ایستگاه های پایش کیفی هوای کشور در جمع خبرنگاران درباره مدیریت پسماند در تهران و سوزاندن آنها در زباله سوز ۲۰۰ تنی گفت: در شورای سوم شهر تهران برنامه مدیریت پسماند تهران تصویب شد، یکی از مولفه های این مدیریت در انتهای کار ریجکت سوز بود که یا پسماندهای شیمیایی و یا خطرناک را بسوزاند و در آنجا تاکید کردیم که حتما باید استاندارد و با ضوابط روز همخوانی داشته باشد.
وی افزود: اجرای آن زمان زیادی طول کشید و در نهایت پسماند سوز ۲۰۰ تنی در تهران فعال شد که قادر است از هفت هزار تن پسماند شهر تهران فقط ۲۰۰ تن را بسوزاند و به تبدیل به برق کند که سهم ناچیزی است .
وی گفت: البته ایرادی که گرفته شد بحث تفکیک زباله از مبدا است، در شهر بزرگی مانند تهران که روزانه هفت هزار تن پسماند تولید می شود تفکیک از مبدا نقش بسیار مهمی در کاهش هزینه ها، بازیافت و استفاده مجدد از آن ثروتی که پسماند می شود دارد و شهرداری تهران در این موضوع با اینکه بارها به سمت پایلوت کردن رفت و در دوره سوم شورای شهر تهران یک دور فراگیر شد اما با جدیت عمل نکرد حتی یک تا دو سال در تهران به خوبی بر روی تفکیک زباله از مبدا کار شده بود.
ابتکار اظهار کرد: در قانون مدیریت پسماند بر روی تفکیک پسماند از مبدا کار شد و مهمترین مساله ای که در این موضوع مورد اهمیت است بحث اقتصادی بودن پسماند است، اینکه تمام زباله را بسوزانیم اقتصادی نیست باید تفکیک از مبدا اتفاق بیفتد و بخش های ارزشمند پسماند از جمله کاغذ، شیشه، پلاستیک مانند تمام دنیا تفکیک شود.
همچنین سعید متصدی معاون محیط زیست انسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: مدیریت پسماندهای شهری به عهده شهرداری است.
وی افزود: در قانون مدیریت پسماند گفته نشده دفن کنید یا بسوزانید بلکه گفته شده مدیریت کنید، مدیریت چند رکن دارد که تفکیک، جمع آوری صحیح، بازیافت و امحا است که پسماند در فرایند امحا می تواند به کمپوست یا بیوگاز تبدیل شود و اگر چیزی باقی ماند سوزانده شود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19419

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.