• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

محیط زیست و بی‌خردی، «نه»

  • کد خبر : 19411
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۶:۱۸
محیط زیست و بی‌خردی، «نه»

معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در نشستی با فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی گفت: محیط‌زیست و اقتصاد ایران دیگر توان تحمل دوره‌ دیگری از بی‌خردی را ندارند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ معصومه ابتکار اظهار کرد: اگر اقدامی انجام شده، در راستای تکالیفمان بوده، ما همه‌ تلاش خود را برای انجام وظیفه به […]

reis_mohitzist_ebtekar_2معصومه ابتکار، رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست، در نشستی با فعالان اقتصادی استان آذربایجان‌شرقی گفت: محیط‌زیست و اقتصاد ایران دیگر توان تحمل دوره‌ دیگری از بی‌خردی را ندارند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ معصومه ابتکار اظهار کرد: اگر اقدامی انجام شده، در راستای تکالیفمان بوده، ما همه‌ تلاش خود را برای انجام وظیفه به کار گرفته‌ایم و اگر توفیقی حاصل شود، نتیجه‌ لطف خداوند است. وی افزود: دولت تدبیر و امید در سال ۹۲ در شرایط سختی روی کار آمد و سختی‌ها و دشواری‌های اقتصادی از تورم گرفته تا نوسانات ارزی و ناپایداری‌هایی که فعالیت‌های اقتصادی را دشوار می‌کرد، همه در ابتدای روی کار آمدن دولت وجود داشت و سختی‌هایی را ایجاد می‌کرد.
وی با تاکید بر این‌که جوامع خردمند هرگز اتفاقاتی را که درک کرده‌اند، فراموش نمی‌کنند بیان کرد: جوامع خردمند از تاریخ عبرت و با برنامه‌ریزی تصمیم می‌گیرند؛ دولت تدبیر و امید نیز با تمام مشکلات از همان ابتدا مباحث محیط‌زیست را در اولویت‌کاری خود قرار داد، چراکه دریاچه ارومیه زنگ خطر بحران زیست‌محیطی را به صدا درآورد که نشانگر وضعیت ۱۲۰ مورد دیگر از تالاب‌ها، دشت‌ها و مناطق مختلف کشور بود و کشور را با مشکل روبه‌رو می‌کرد.
رئیس سازمان حفاظت از محیط‌زیست کشور اضافه کرد: دولت تدبیر و امید در کنار بحث اشتغال، برجام و حل و فصل تحریم‌های ظالمانه، مباحث زیست‌محیطی را نیز به‌طور جدی در دستورکار خود قرار داد.
وی با تاکید بر این‌که باید اقتصاد را در بعد تحولات جهانی ببینیم، تشریح کرد: اکنون که زنجیرها از پای ما برداشته شده، امید است مسیر اقتصادی تسهیل شود و بتوانیم هم‌پای تحولات جهانی حرکت کنیم. در دنیا چند تحول بزرگ اتفاق افتاده و در کنار رشد اقتصادی و اجتماعی به مسائل حفاظت از محیط‌زیست و تغییر اقلیم و… نیز اهمیت داده می‌شود. وی با اشاره به این‌که دنیا به این نتیجه رسیده است که باید در مقابل گرمایش زمین و آثار مخرب آن ایستادگی کرد، افزود: این تحولات می‌گوید دیگر مباحث زیست‌محیطی بحث‌های ضابطه‌گذار نیست؛ بلکه مبحثی اقتصادی است.
ابتکار با اشاره به ارائه‌ موضوعاتی همچون اقتصاد‌سبز از سوی دولت تدبیر و امید، خاطرنشان کرد: در اقتصاد سبز، اقتصادی موفق است که ارزیابی توان واقعی از سرزمینش را داشته باشد؛ در چنین اقتصادی فرصت‌های اقتصادی مبتنی بر ظرفیت‌های زیستی شناسایی می‌شوند.
وی با اشاره به شاخص‌های اقتصاد سبز بیان کرد: رشد سبز، رشدی است که همه‌ ابعاد رشد اقتصادی را منهای آلودگی و تخریب محیط‌زیست داشته باشد؛ تخریب محیط‌زیست نه تنها به انسان‌ها بلکه به اقتصاد کشور نیز لطمه می‌زند، چراکه طبیعت ثروت عمومی کشور بوده و در صورت خسران طبیعت آثار آن در اقتصاد نیز نمایان خواهد شد.
وی با بیان این‌که منابع آب استراتژیک کشور در دولت نهم و دهم از دست رفت، تاکید کرد: این منابع به‌دلیل عدم مدیریت صحیح و برداشت‌های بی‌رویه و… از دست رفت و اکنون نیز با وجود چرخش‌های اساسی، در این خصوص وضعیت خوبی نداریم. منابع آبی استراتژیک کشور متعلق به نسل آینده نیز بود که اکنون وضعیت نگران‌کننده‌ و شرایط شکننده‌ای دارد.
وی یادآور شد: امروز در دنیا بهینه‌سازی انرژی مورد توجه بوده و امری مهم است که مشاغل جدیدی را در پی دارد و بهینه‌سازی مصرف انرژی یکی از محورهای تحقق اقتصاد مقاومتی است.
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست با اشاره به پیش‌بینی ۳۰۰ میلیاردی دولت در جهت حمایت ویژه از بخش صعنت، تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید، مشارکت بخش خصوصی در حفاظت از محیط‌زیست بسیار چشم‌گیر بوده و در حوزه‌ مالیات سبز نیز اقدامات بسیار ویژه‌ای انجام گرفته است.
وی با اشاره به این‌که آذربایجان‌شرقی، هزینه‌های آلودگی‌ هوا را طی سه و نیم سال گذشته کاهش داده است، گفت: صندوق ملی محیط‌زیست ایران از سال گذشته فعال شده که این صندوق در دولت نهم تعطیل شده بود، چرا که احتمالاً نیازی به وجود چنین صندوقی نمی‌دیدند، در حالی‌که این صندوق برای حمایت و اعطای تسهیلات بین‌المللی، حمایت از پروژه‌های زیست‌محیطی یا فعالیت‌های مرتبط با آلوگی هوا و پسماند راه‌اندازی شده است.
وی با بیان این‌که در دنیا اکنون «اقتصاد» را خط مستقیم نمی‌دانند، افزود: اقتصاد فرایندی دایره‌ای است و هرچیزی که تولید می‌شود در نهایت باید برای بازگشت آن به چرخه‌ اقتصاد یا طبیعت اندیشه کرد. ما در ایران سالی ۱۰ میلیون تلفن‌ ‌همراه به‌عنوان دور‌‌ریز خواهیم داشت، این تلفن‌های همراه سرشار از فلزات سنگین است و توجیه اقتصادی خوبی دارد که می‌تواند مورد بازیافت قرار گیرد؛ بازیافت نیز می‌تواند نقش مهمی در ایجاد اشتغال و تولید داشته باشد.
ابتکار با بیان این‌که ما اصلاً نباید چیزی به‌عنوان دورریز داشته باشیم، تاکید کرد: در قانون خلقت چیزی باعنوان دورریز وجود نداشته و از زمانی که زندگی شهرنشینی به وجود آمده، پسماند و مواد دورریز نیز پدیدار شده است. امروز در فرآیند نوین اقتصادی بحث بازیافت پیش‌بینی شده است؛ پسماند بخشی از اقتصاد مقاومتی و اقتصاد سبز است که باید برای آن برنامه‌ریزی کنیم؛ چراکه اگر از امروز در این خصوص شروع به فعالیت کنیم، دیگر از دنیا عقب نخواهیم ماند. وی با بیان این‌که اتحادیه‌ اروپا به‌مدت پنج سال است که در تمامی عرصه‌های بازیافت، شروع به‌کار کرده است، گفت: در صندوق ملی این آمادگی را داریم و استانی مثل آذربایجان شرقی با تعهد، علاقه و مسئولیت‌پذیری خود بی‌شک می‌تواند چنین کاری را در بحث بازیافت دنبال کند.
ابتکار با اشاره به این‌که آلوده کردن آب نوعی اسراف و قدرناشناسی است، خاطرنشان کرد: دورریز پسماندهایی که خاک را نابود می‌کند کار اشتباهی بوده و این مسائل باید با برنامه‌ریزی پیگیری شود.  وی با اشاره به این‌که ظرفیت و فعالیت‌های معدنی و صنعتی در آذربایجان‌شرقی بالاست، یادآور شد: این استان در حوزه‌ گردشگری نیز ظرفیت‌ها و زیبایی‌های فوق‌العاده‌ای داشته و حفاظت از طبیعت و برنامه‌ریزی جهت استفاده‌ مناسب از آن نباید فراموش شود. ابتکار بیان کرد: رقابتی با‌عنوان «رقابت صنعت سبز» را شروع کرده‌ایم و تمامی واحدهای سبز که در جهت تحقق استاندارهای محیط‌زیست گام برداشتند، می‌توانند از طریق ثبت نام الکترونیکی در این رقابت شرکت کنند و طی آن به‌مدت یک‌سال اجازه دارند که از عنوان صنعت سبز در فعالیت‌هایشان استفاده کنند. وی با بیان این‌که در سال ۹۴ رتبه‌ اول صنعت سبز کشوری مختص آذربایجان‌شرقی بوده است، تاکید کرد: امید است در انتخابات همه پرشور حضور یافته و با انتخاب‌های خوب برای سربلندی و اقتدار ایران آینده‌ای روشن رقم زنند.
منبع: ایسنا
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19411

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.