• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
2

نگاه چندجانبه دولت دوازدهم به عشایر

  • کد خبر : 19407
  • ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۶:۰۱
نگاه چندجانبه دولت دوازدهم به عشایر

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم می‌گوید: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید با وجود محدودیت‌ها، اقدام‌های اساسی برای افزایش درآمد جامعه عشایری انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. به گزارش ایرنا، محمود حجتی روزشنبه در حاشیه همایش مدیران اتحادیه عشایری سراسر کشور در سالن توسعه ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی […]

nan_naan_sonati_mahali_roostaei_ashayerخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ وزیر جهاد کشاورزی کابینه یازدهم می‌گوید: از ابتدای فعالیت دولت تدبیر و امید با وجود محدودیت‌ها، اقدام‌های اساسی برای افزایش درآمد جامعه عشایری انجام داده‌ایم که موفقیت‌آمیز بوده است. به گزارش ایرنا، محمود حجتی روزشنبه در حاشیه همایش مدیران اتحادیه عشایری سراسر کشور در سالن توسعه ساختمان جدید وزارت جهادکشاورزی در جمع خبرنگاران با بیان این‌که جامعه عشایری ما بیش‌ترین حجم تولید را با کم‌ترین درآمد داشته است، افزود: این دولت نگاه چند جانبه‌ای به جامعه عشایری داشته، به‌طوری که درآمد محدود عشایر که محدود به تولید و فروش دام است، افزایش پیدا کند.
به گفته وی، یکی از مشکلات در حوزه تامین دام عشایری تامین نهاده‌های تولید (علوفه دامی) و عرضه محصول از طریق واسطه‌گران است که تلاش کردیم با تامین نهاده‌های ارزان قیمت تا حدودی این مساله را حل و فصل کنیم.
وزیر جهادکشاورزی از تقویت صندوق جامعه عشایری کشور در دولت تدبیر و امید خبر داد و تصریح کرد: با همکاری دولت و مجلس شورای اسلامی توانستیم با تقویت صندوق عشایری و ارائه تسهیلات در گردش، اعتبار مورد نیاز تامین نهاده‌های این بخش را فراهم کنیم. حجتی افزود: به‌طوری که براساس مصوبه مجلس یک‌درصد از درآمدهای صندوق توسعه ملی در اختیار صندوق جامعه عشایری قرار گرفت و توانستیم بیش از ۷۰۰ هزارتن نهاده را با قیمت مناسب تامین و در اختیار این جامعه قرار دهیم. وی در بحث عرضه دام سبک عشایری گفت: این جامعه در گذشته به‌دلیل نبود دسترسی مناسب در فصلی که علوفه برای تعلیف دام در عرصه‌های طبیعی وجود نداشت، ناچار بود دام لاغر و سبک را در فصل‌های با کمترین قیمت به بازار عرضه کنند که همین امر موجب ضرر و زیانشان می‌شد. دولت یازدهم با اقدام‌های خود توانست با در اختیار گذاشتن ۷۰۰ هزارتن نهاده دامی به جامعه عشایری و دسترسی این گروه به علوفه دستی، دام خود را نگه داشته و با وزن و قیمت مناسب عرضه کنند. تامین این میزان نهاده برای عشایر یک‌هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال (۱۵۰ میلیارد تومان) تفاوت قیمت را حاصل شده است.
وی عرضه محصول بسته‌بندی تا سفره را از دیگر اقدام‌های دولت یازدهم در بخش عشایری برشمرد و افزود: در این اقدام مقرر شد با امکانات موجود دولت و جامعه عشایری محصول بسته‌بندی به سفره مردم عرضه شود که در این صورت علاوه‌بر حذف واسطه‌گران بیش‌ترین ارزش افزوده نصیب تولیدکنندگان می‌شود که ادامه اجرای آن مورد تاکید دولت است.
حجتی با بیان این‌که با وجود حجم تولید بالا، درآمد جامعه عشایری کافی نیست، اظهار داشت: با توجه به عرصه‌هایی که در اختیار عشایر قرار دارد، دولت یازدهم اقدام‌هایی در زمینه بهره‌مندی این جامعه از عرصه‌های طبیعی کرده که اگر درآمدش بیش از درآمد تعلیف دام نباشد کمتر نیست و می‌تواند در افزایش درآمد این جامعه موثر واقع شود؛ به‌طور مثال کرفس کوهی در مناطق زاگرس مرکزی، کوهرنگ، فریدون‌شهر با قیمت‌های فوق‌العاده خوبی به‌صورت خام‌فروشی عرضه می‌شود که درآمدش در عرصه‌ها به مراتب بیش‌تر است و می‌تواند درآمد مکملی برای عشایر باشد.وزیر جهادکشاورزی ادامه داد: دولت در راستای تحقق برنامه‌های اقتصاد مقاومتی روی توسعه و ترویج گیاهان دارویی همچون باریجه در سمنان و آنغوزه در گچساران کار کرد که به‌عنوان یک درآمد مکمل در افزایش درآمدزایی عشایر تاثیر داشته است. حجتی کددارشدن مناطق اسکان عشایری برای ۷۸۰ هزارنفر را از دیگر اقدامات دولت یازدهم برشمرد و گفت: دولت تدبیر و امید پس از گذشت ۱۰ سال توانست در سال ۱۳۹۳ با راه‌اندازی شورای عالی عشایر با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری طرح‌های مهمی را برای خدمات رسانی به عشایر تصویب کند.
وی افزود: در این دوره نزدیک به ۷۸۰ هزار نفر از محل‌های اسکان عشایری که دارای کد نبود با تصویب شورای عالی عشایر و همکاری موثر وزارت کشور کد دارشدند که همچون مناطق روستایی کشور از خدمات برق، آب، گاز، راه، بهداشت و مدرسه استفاده می‌کنند.
وزیر جهادکشاورزی گفت: دولت یازدهم در اجرای این پروژه در میانه راه است و همچنان این موضوع را در دستورکار دارد؛ زیرا با این اقدام تلاش شده با استقرار جامعه عشایری حداقل در یک سوی ییلاق یا قشلاق از حداقل امکانات رفاهی برخوردار شوند.
حجتی گفت: درآمدزایی جامعه عشایری را با توسعه گردشگری در دستورکار داریم، به‌طوری که با همکاری سازمان میراث فرهنگی و گردشگری و حضور عشایر و توانمندسازی آنان بتوانیم این بخش را توسعه دهیم که درآمدزایی جانبی برایشان ایجاد شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19407

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.