• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

تلألو کشاورزی در «سرزمین هزاران گنج»

  • کد خبر : 19402
  • ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۶:۳۰
تلألو کشاورزی در «سرزمین هزاران گنج»

سیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متعدد «سرزمین هزاران گنج» می‌نامند که یکی از گنج‌های نهفته و آشکار آن، کشاورزی با تولید محصولات منحصر به‌فرد و سودآور و کم‌نظیر است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، استان سیستان و بلوچستان که زمانی […]

sistan_baloochestan_keshavarzi_hezarganjسیستان و بلوچستان را به سبب فراوانی نعمات خدادادی و داشتن توانمندی‌ها و ظرفیت‌های متعدد «سرزمین هزاران گنج» می‌نامند که یکی از گنج‌های نهفته و آشکار آن، کشاورزی با تولید محصولات منحصر به‌فرد و سودآور و کم‌نظیر است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، استان سیستان و بلوچستان که زمانی در اذهان عمومی چهره تیره داشت و هرچه ناامنی و محرومیت و درد و رنج بود به آن نسبت می‌دادند، امروزه به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی و تلاش‌های دولت تدبیر و امید، به استانی امن و کارگاه سازندگی و شکوفایی توانمندی‌ها تبدیل شده و از شمال تا جنوب آن طرح‌های متعدد زیر‌بنایی، در حال اجرا و اقدام است.
گرچه این استان با خشک‌سالی‌های سخت دو دهه گذشته روبه‌رو بوده؛ اما مردم و مسئولان با تدبیر و حوصله آستین‌ها را بالا زده و در همه بخش‌ها به شکوفا کردن استعدادها و ظرفیت‌های آن پرداخته‌اند، به‌گونه‌ای که بخش کشاورزی به‌عنوان پرمصرف‌ترین بخش در حوزه آب و آب‌رسانی آن، رفته‌رفته در حال صعود به قله‌های پیشرفت و ترقی است و بازارهای داخلی و خارجی را هدف قرار داده است.
در برهه‌ای که بخش کشاورزی و منابع طبیعی به‌دلیل نقش حیاتی در تأمین غذای موردنیاز کشور و تحقق امنیت غذایی یکی از مهم‌ترین بخش‌های اقتصاد محسوب می‌شود، مناطقی همچون سیستان و بلوچستان به عنوان گسترده‌ترین و پهناورترین استان کشور به سبب داشتن اقلیم مناسب و ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های بسیار بالا در این بخش نقش مهمی در توسعه و پیشرفت کشور ایفا می‌کنند.
سرزمینی که مردم آن در طول سال چه زمستان و پاییز و چه بهار و تابستان  به تولید محصولات کشاورزی، داروهای گیاهی، دامداری، تجارت مرزی، صید و صیادی و صنعت و معدن مشغولند، به واقع باید هزاران گنج نامیده شود.
هم‌اینک در بیش از ۲۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی این استان، محصولات زراعی و در ۸۰ هزار هکتار از باغ‌های استان، انواع میوه‌های گرمسیری، نیمه گرمسیری و سردسیری تولید می‌شود.
تولید محصولات کشاورزی در سیستان و بلوچستان در طول سال رواج دارد و زمین‌های برخی از مناطق این استان مانند: نیک‌شهر، سرباز، ایران‌شهر، کنارک و چابهار در هر سال توان تولید دو تا چند بار محصول را دارند. بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان هم‌اینک با عنایت دولت تدبیر و امید در مسیر تحول و رونق بیش از پیش قرار گرفته، به‌طوری که طرح انتقال آب با لوله در سطح ۴۶ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی دشت سیستان با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار، اجرای سیستم آبیاری تحت‌فشار در سطح ۱۰۰ هزار هکتار از زمین‌های کشاورزی جنوب و مرکز استان با اعتبار ۱۰ هزار میلیارد ریال، تدوین سند تأمین ۵۰ هزار تن گوشت کشور از‌ این استان و تدوین سند توسعه شیلات و محصولات باغی و دامپروری، از جمله مهم‌ترین دستاوردها به حساب می‌آید.
بخش کشاورزی سکاندار امنیت غذایی جامعه
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: از آن‌جایی که بخش کشاورزی به عنوان سکان‌دار امنیت غذایی و سلامت جامعه متولی مهم‌ترین بخش اقتصادی استان است، برنامه‌ریزی اساسی و بهره‌وری بهینه از ظرفیت‌ها و استعدادهای منحصر به‌فرد کشاورزی استان با استفاده از منابع تولید و الگوسازی مناسب برای تحقق اقتصاد مقاومتی در دستور کار قرار دارد.
رضا نجفی با بیان این‌که مهم‌ترین محدودیت سیستان و بلوچستان در بخش کشاورزی تأمین منابع آب است، گفت: با عنایت رهبر معظم انقلاب و دولت تدبیر و امید، طرح انتقال آب با لوله دشت سیستان در گستره ۴۶ هزار هکتار برای ۵۰ هزار بهره‌بردار بخش کشاورزی با تزریق ۴۰۰ میلیون متر مکعب آب بخش کشاورزی با تخصیص ۵۰۰ میلیون دلار در حال انجام است.
وی تصریح کرد: همچنین طرح کاداستر زمین‌های کشاورزی برای ساماندهی مالکیت زمین‌های زراعی استان، در سطح ۲۱۰ هزار هکتار با اعتبار ۶۱ هزار و ۱۰۰ میلیون ریال در حال اجراست.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی سیستان و بلوچستان گفت: حوزه کشاورزی استان در بخش‌های مختلف از سال ۹۲ تاکنون با پیشرفت‌های بسیار خوبی همراه بوده که افزایش خرید گندم از ۱۴ هزار تن در سال ۹۲ به ۷۰ هزار تن در سال ۹۵ با رشد بیش از ۴۰۰ درصدی، گوشه‌ای از این موفقیت‌ها و پیشرفت‌هاست.
نجفی افزود: رشد سرمایه‌گذاری بخش کشاورزی استان از سال ۹۳ تاکنون بیش از سه هزار و ۲۰۰ میلیارد ریال بوده که این رقم معادل سرمایه‌گذاری ۲۰ ساله کشاورزی استان است.
وی تصریح کرد: همچنین افزایش ظرفیت تولید گوشت مرغ از ۱۵ هزار تن در سال ۹۲ به ۴۳ هزار تن در سال ۹۵ از دیگر موفقیت‌های به دست آمده است که خوداتکایی استان را از ۲۵ درصد به ۷۰ درصد رسانده.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19402

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.