• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
1

باران، عامل طغیان آفات

  • کد خبر : 19374
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۴:۳۲
باران، عامل طغیان آفات

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ سال پرباران نشان از روزهای پرمحصول و فراوانی دارد؛ اما بارندگی شرایط طغیان آفات و بیماری‌ها را نیز فراهم می‌کند و باغداران باید آمادگی کامل برای مبارزه با آن را داشته باشند. برای آگاهی از مهم‌ترین بیماری‌ها و آفاتی که در فصل بهار کشور را تهدید می‌کنند، گفت‌وگویی […]

Afatبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ سال پرباران نشان از روزهای پرمحصول و فراوانی دارد؛ اما بارندگی شرایط طغیان آفات و بیماری‌ها را نیز فراهم می‌کند و باغداران باید آمادگی کامل برای مبارزه با آن را داشته باشند. برای آگاهی از مهم‌ترین بیماری‌ها و آفاتی که در فصل بهار کشور را تهدید می‌کنند، گفت‌وگویی داشتیم با یحیی ابطالی، معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، تا از توصیه‌های کارشناسی وی به باغداران، برای تخفیف خسارات بهره ببریم.
معاونت کنترل آفات سازمان حفظ نباتات کشور، با بیان این‌که میزان بارندگی به حدی است که در برخی مناطق از کشورهای اروپایی به هفت بار سم‌پاشی نیاز است، اضافه می‌کند: بارندگی‌های خوبی در کشور داشته‌ایم که زمینه را برای طغیان مهم‌ترین بیماری‌های درختان فراهم کرده است.
مهم‌ترین این بیماری‌ها کدام است؟ روش‌های شناسایی و مبارزه با آن‌ها را توضیح دهید.
بیماری با نام «لکه سیاه‌سیب» تهدیدی جدی برای باغ‌های سیب استان‌های آذربایجان غربی و شرقی است که با بارندگی فراوانی در این مناطق به‌زودی ظهور پیدا می‌کند. این بیماری همچنین باغ‌های سیب استان دماوند و سایر استان‌های تولیدکننده این محصول را تهدید می‌کند. به‌همین دلیل سازمان حفظ نباتات کشور دستورالعمل‌های لازم را به استان‌های تولیدکننده این محصول ارسال کرده و اطلاع‌رسانی به باغداران درحال انجام است.
پیشگیری و مبارزه با بیماری لکه سیاه‌سیب از لحاظ اقتصادی اهمیت زیادی دارد؛ چراکه این بیماری با کاهش مقدار محصول، کاهش کیفیت و کمیت آن و افزایش هزینه بهره‌برداری یکی از پرخسارت‌ترین بیمارهای سیب در کشور محسوب می‌شود. بیماری «لب‌‌شتری هلو» از دیگر بیماری‌های قارچی مهم است که باغ‌های کشور را تهدید می‌کند. این بیماری هم‌اکنون در تعدادی از باغ‌های شمال و استان‌های آذربایجان غربی و شرقی شیوع یافته و عملیات مبارزه با آن در دو نوبت سم‌پاشی در باغ‌های این استان‌ها انجام شده است. از علائم این بیماری می‌توان به پیچیدگی، تورم، تغییر رنگ و خشکیدگی سرشاخه‌ها و بالاخره ضعف عمومی در درختان اشاره کرد. روش مبارزه با این بیماری در فصل بهار سم‌پاشی با قارچ‌کش‌های مناسب، جمع‌آوری و معدوم کردن برگ‌های آلوده است.
 «سفیدک کرکی مو» بیماری مهم دیگری است که سال گذشته خساراتی سنگین به باغ‌های انگور استان خراسان شمالی وارد کرد. باغ‌های این استان و همچنین استان‌های شمالی آبستن این بیماری هستند. برای عملیات مبارزه با این بیماری نوبت نخست سم‌پاشی قبل از گل‌دهی و تکرار آن هر هفت تا ۱۰ روز براساس نیاز و همچنین هرس سبز در کاهش خسارات موثر است.
این بیماری‌ها همگی عامل قارچی دارند؟ آیا افزایش بارندگی در شیوع بیماری‌های غیرقارچی موثر است؟ در این صورت مهم‌ترین آن‌ها را نام برده و روش مبارزه با این بیماری‌ها را بگویید.
 «شانکر باکتریایی» میوه‌های هسته‌دار، از بیماری‌هایی است که منشأ غیرقارچی دارد. در این بیماری میزبان اصلی درختان هلو، زردآلو و بادام هستند که همچنین می‌تواند درختان گیلاس و آلبالو را نیز مورد حمله قرار دهد. برای مبازره با این بیماری نیز سم‌پاشی بهاره توصیه می‌شود که انتخاب سم مناسب، مقدار و تعداد دفعات مصرف آن باید با مشورت کارشناسان تعیین شود.
در مورد دیگر آفات مهمی که باغ‌های کشور را در بهار تهدید می‌کند و نحوه کنترل آن‌ها توضیح دهید.
 «زنجره خرما» که در جنوب به آن آفت شیره یا عسلک گفته می‌شود، از آفات مهم نخل‌های ایران است که مبارزه با آن در جنوب کشور دارای اهمیت فراوانی است. یکی دیگر از مهم‌ترین آفات در سال‌های اخیر «مگس زیتون» است. درختان زیتون تنها میزبان طبیعی این آفت هستند و از طریق مرزهای غربی، به‌ویژه کشورهای عراق و ترکیه وارد کشور شد. لاروهای این آفت از گوشت میوه زیتون تغذیه کرده و باعث ریزش میوه‌ها قبل از برداشت می‌شود. همچنین روغن استحصالی از زیتون‌های که مورد حمله این آفت قرار گرفته‌اند، بسیار نامرغوب است.
«مگس میوه مدیترانه‌ای» نیز از دیگر آفاتی است که در این فصل و با افزایش بارندگی‌ها امکان طغیان آن افزایش می‌یابد. در مجموع برای مبارزه با انواع آفات دو روش شیمیای (سم‌پاشی) و غیرشیمیایی ازجمله مبارزه زراعی، مبارزه مکانیکی، مبارزه بیولوژیکی، استفاده از جلب‌کننده‌های حشرات، روش‌های دیگر مبارزه مثل استفاده از انرژی هسته‌ای در کنترل آفات استفاده می‌شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19374

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.