• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
2

سفر هیئت فائو به مازندران

  • کد خبر : 19372
  • ۱۹ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۴:۲۷
سفر هیئت فائو به مازندران

در راستای اجرای پروژه ساماندهی واحدهای تولید و کشاورزی خانوادگی (family farming) در مازندران، هیئت کارشناسی (FAO) ضمن سفر به مازندران، جهت اجرای پروژه از مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران (CAPIC) و روستای خاص‌کلای آمل بازدید و با مدیریت تعاون روستایی استان دیدار و گفت‌وگو کردند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) […]

fao_2در راستای اجرای پروژه ساماندهی واحدهای تولید و کشاورزی خانوادگی (family farming) در مازندران، هیئت کارشناسی (FAO) ضمن سفر به مازندران، جهت اجرای پروژه از مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران (CAPIC) و روستای خاص‌کلای آمل بازدید و با مدیریت تعاون روستایی استان دیدار و گفت‌وگو کردند.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از روابط عمومی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران، جهت برنامه‌ریزی و فراهم‌سازی زمینه‌های اجرای پروژه کشاورزی خانوادگی در مازندران، هیئت کارشناسی سازمان فائو در تاریخ ۱۰/۲/۹۶ ضمن بازدید از مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران (CAPIC)، با مسئولان این مرکز (CAPIC) دیدار کردند. در این جلسه کریمی، رئیس مرکز توسعه و تکنولوژی هراز، ضمن عرض خیرمقدم درباره تاریخچه و فعالیت‌های مرکز در تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی مازندران توضیحاتی را ارائه کردند.
در ادامه، مهندس زرنگار، نماینده سازمان تعاون روستایی و کارشناسان فائو ضمن تشریح پروژه، به تبادل‌نظر با مسئولان مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز مازندران (CAPIC) درباره چگونگی اجرای این پروژه در روستای خاص‌کلا واقع در شهرستان آمل پرداختند.
کریمی، رئیس مرکز توسعه و تکنولوژی هراز، اظهار داشت: این مرکز، مرکزی خاص و چند کارکردی با هدف ترویج تکنولوژی‌ها و توسعه منابع انسانی مرتبط با نظام شالیزاری است. در این مرکز طراحی و اجرای یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری استان در سطح چندین روستا اجرایی شده است و همچنین در زمینه اجرای پروژه مذکور با سازمان تعاون روستایی می‌تواند همکاری داشته باشند.
شایان ذکر است، مرکز توسعه منابع انسانی کشاورزی هراز در سال ۱۳۷۸ با همکاری آژانس فنی همکارهای بین‌المللی ژاپن (جایکا) تشکیل و در سال١٣٨۳با نام مرکز ترویج و توسعه تکنولوژی هراز در جهت انتقال تکنولوژی طراحی و اجرای یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری شروع به فعالیت کرد و به‌عنوان یک مرکز ملی به سازمان تحقیقات، آموزش و ترویج کشاورزی پیوست. از دستاورد‌های مهم این مرکز می‌توان به بومی‌سازی، ترویج و توسعه یکپارچه‌سازی اراضی شالیزاری کشور، معرفی و توسعه تکنولوژی مناسب کشاورزی، تهیه نشاء جعبه‌ای و کشت مکانیزه برنج، کاهش ضایعات و افزایش تولید محصول برنج، ترویج و توسعه کشت دوم، مطالعه و اجرای سیستم‌های زهکشی و عملیات زیربنایی آب و خاک، تولید ترکیب آلی و کشت ارگانیک برنج و سبزیجات در سطح کشور اشاره کرد.
نشست کارشناسان فائو با کشاورزان روستای خاص‌کلا 
در ادامه سفر روز دوشنبه ۱۱/۲/۹۶، کارشناسان فائو با همراهی کارشناسان تعاون روستایی و جهاد کشاورزی شهرستان آمل و محمودآباد از روستا و اراضی زیرکشت آن بازدید و با کشاورزان منطقه دیدار کردند. در این نشست، دیوید چرالد کاهان، کارشناس فائو (FAO) از دفتر مرکزی رم‌ـ ایتالیا، درباره تجارت اجرای این طرح در کشور آسیایی و آفریقایی توضیح داد.
همچنین آلفردو از دفتر منطقه‌ای آفریقای شمالی و خاورمیانه از دفتر مرکزی مصر، درباره علاقه‌مندی روستاییان به اجرای پروژه، وضعیت اقتصادی اهالی روستا، تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی و آموزش‌های ترویجی، با کشاورزان و معتمدان روستا گفت‌وگو کرده و با همکاری کارشناسان تعاون روستایی به روش تسهیلگری (PRE)، مسائل روستاییان در چهاربخش اجتماعی، اقتصادی، آموزشی و خدماتی و تسطیح نوسازی اراضی توسط کشاورزان و راهکارهای اجرایی آن بحث و بررسی گردید. در پایان جلسه، هیئت کارشناسی و همراهان از مزارع کشاورزی روستا بازدید و از نزدیک با شرایط ومشکلات اراضی کشاورزی آشنا شدند.  کریمی گفت: تجهیز و نوسازی اراضی کشاورزی، مهم‌ترین مشوق کشاورزان در حفظ اراضی کشاورزی مازندران است. دیدار با مدیریت تعاون روستایی استان مازندران در روز سوم سفر (۱۲/۲/۹۶)، در راستای اجرای پروژه ساماندهی واحدهای تولید و کشاورزی خانوادگی (family farming) در مازندران بوده است که هیئت کارشناسی (FAO) پس از بازدیدهای میدانی به‌عمل آمده با مدیریت تعاون روستایی، مهندس کریمی، معاونت فنی و اجرای مدیریت جهاد کشاورزی استان و کارشناسان همراه درباره چگونگی مدیریت و دیدار و گفت‌وگو کردند.
در این جلسه کریمی درباره برنامه‌ها و فعالیت‌های مدیریت تعاون روستایی استان در بخش‌های فنی و تخصصی کشاورزی در حوزه نظام‌های بهره‌برداری (شرکت‌های تعاونی تولید/ سهامی زراعی/ کشت و صنعت‌ها و کشاورزی خانوادگی) در چارچوب برنامه ششم توسعه در بخش کشاورزی خبر داد و از اجرای پروژه کشاورزی خانوادگی (ff) با توجه به شرایط منطقه و کوچک بودن اراضی شالیزاری در استان حمایت کرد. در ادامه جلسه، زرنگار و دیوید چرالد کاهان، کارشناس فائو (FAO)، ضمن تشریح پروژه مذکور و نمونه‌های موفق آن در دیگر کشورها، درباره مشاهدات میدانی خود دربازدید‌های به‌عمل آمده، توضیحاتی را ارائه کردند. در ادامه، کارشناسان حاضر در جلسه درباره چگونگی اجرای پروژه به بحث و گفت‌وگو پرداخته و مقرر شد در راستای انجام این پروژه عملیات یکپارچه‌سازی و تجهیز و نوسازی اراضی تحت پوشش روستای خاص‌کلا در دو مرحله با همکاری معاونت آب خاک جهادکشاورزی و مشارکت مردمی انجام شود.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19372

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.