• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
2

قیمت برنج ریع کرد

  • کد خبر : 19308
  • ۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۴:۰۴
قیمت برنج ریع کرد

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛اگرچه مسئولان امر از عرضه کافی کالاهای اساسی، به‌ویژه برنج سخن به میان می‌آورند؛ اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد. با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار کالاهای اساسی تب و تاب بیش‌تری پیدا می‌کند، به‌طوری که افزایش تقاضا نگرانی‌هایی مبنی بر سودجویی و گران‌فروشی مغازه‌داران را برای […]

berenj_ghand_shekar_roghan_taavini_forooshgahبه گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛اگرچه مسئولان امر از عرضه کافی کالاهای اساسی، به‌ویژه برنج سخن به میان می‌آورند؛ اما بازار حرف دیگری برای گفتن دارد. با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان بازار کالاهای اساسی تب و تاب بیش‌تری پیدا می‌کند، به‌طوری که افزایش تقاضا نگرانی‌هایی مبنی بر سودجویی و گران‌فروشی مغازه‌داران را برای دولت ایجاد می‌کند. براین‌اساس دولت‌ با سیاست تنظیم بازار سعی می‌کند که دسترسی مردم به مایحتاج اساسی را تسهیل کند. البته ناگفته نماند که بررسی بازار اقلام اساسی حکایت از آن دارد که نرخ اقلام پرمصرف به‌ویژه برنج تغییر محسوسی داشته و این درحالی است که مسئولان امر از عرضه کافی اکثر کالاهای اساسی سخن به میان می‌آورند.
علی اکبریان، نایب رئیس انجمن برنج، در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران جوان، با اشاره به آخرین وضعیت نرخ برنج ایرانی در بازار اظهار داشت: برنج ایرانی به‌دنبال کمبود تقاضا در شالی‌کوبی‌های مازندران و گیلان ذخیره‌سازی شده و کمبودی در عرضه محصول وجود ندارد که موجب افزایش بی‌رویه قیمت شود.
وی با اشاره به این‌که نرخ برنج کیفی درجه یک در مازندران ۱۱ تا ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان است، افزود: برنج در شهرهای بزرگ ازجمله تهران با نرخ‌های چشمگیری به فروش می‌رسد و از این رو انتظار می‌رود که دستگاه‌های مربوطه نظارت کافی را داشته باشند. همچنین نرخ هر کیلو برنج شیرودی با ۱۰درصد خرد شش هزار و ۷۰۰ تا ۶ هزار و ۸۰۰ تومان و ندا ۶ هزار و ۲۰۰ تا ۶ هزار و ۳۰۰ تومان در شمال است.
نایب رئیس انجمن برنج در پاسخ به این پرسش که در برخی مغازه‌های خرده‌فروشی سطح شهر نرخ هر کیلو برنج کیفی ایرانی ۱۶ تا ۱۷ هزار تومان است، تصریح کرد: فروش برنج ایرانی با این نرخ گران‌فروشی و سودجویی است؛ چراکه با توجه به دپوی برنج در کارخانه‌های شمال افزایش قیمت معنایی ندارد. از این رو دستگاه‌های نظارتی باید پاسخگو باشند.
نرخ برنج به کدام سمت و سو می‌رود؟
قاسمعلی حسنی، عضو اتحادیه مواد غذایی، گفت: طی ماه‌های اخیر نرخ برنج ایرانی به‌سبب آن‌که ۲۵ تا ۲۶ درصد مصرف‌کنندگان خارجی به برنج ایرانی روی آوردند، نوساناتی را تجربه کرد. وی در پاسخ به این پرسش که وضعیت نرخ برنج درماه مبارک رمضان به کدام سمت و سو می‌رود، افزود: با توجه به افزایش تقاضا و پایان ذخیره‌سازی‌ها پیش‌بینی می‌شود که نرخ برنج ایرانی بالا رود. در حال حاضر نرخ هر کیلو برنج ایرانی با کیفیت در عمده‌فروشی‌ها ۱۳ تا ۱۳ هزار و ۵۰۰ تومان است که با ۱۰ تا ۱۵ درصد افزایش در خرده‌فروشی‌ها به فروش می‌رسد. به گفته حسنی، با وجود کاهش قدرت خرید خانوار‌ها انتظار می‌رود که مسئولان امر با اعمال نظارت دقیق از سودجویی افراد در ماه‌های پرتقاضا جلوگیری کنند.
برنج خارجی در ماه رمضان گران می‌شود
مسیح کشاورز، دبیر انجمن واردکنندگان برنج، نیز با اشاره به آخرین وضعیت نرخ برنج خارجی در ایام ماه رمضان در بازار بیان کرد: در نرخ برنج خارجی عواملی نظیر قیمت ارز، تعرفه، سود گمرکی و قیمت‌های جهانی موثر است. وی با انتقاد از سیاست نادرست وزارت جهاد مبنی بر واردات برنج گفت: وزارت جهاد کشاورزی باید سیاست ممنوعیت واردات را به اخذ تعرفه بالا تغییر دهد؛ چراکه با اتخاذ این سیاست امکان کاهش قیمت برنج هندی وجود دارد و این درحالی است که در شرایط کنونی با اتمام دوره ممنوعیت به سبب هجوم تجار برای سفارش محصول قیمت‌ها افزایش می‌یابد. کشاورز از افزایش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت برنج خبر داد و اضافه کرد: با وجود این پیش‌بینی می‌شود که نرخ هر کیلو برنج خارجی برای ماه رمضان از شش هزار تومان به بالا به مصرف‌کننده عرضه شود.
همچنین جمال علی‌زاده شایق، دبیر انجمن برنج ایران با اشاره به سرانه ۳۰ الی ۳۶ کیلویی مصرف برنج در کشور گفت: خوش‌بختانه کشت رتون (کشت دوباره برنج) در مزارع برنج شمال کشور میزان کاهش سطح کشت را جبران کرده است. سال گذشته ۱۵۰ هزار تن برنج وارداتی در بازه زمانی که نیاز به برنج وارداتی نبود به کشور وارد شد و بعد از رسانه‌ای شدن موضوع روحیه کشاورزان بسیار تضعیف شد و تأثیر منفی بر تولید برنج در کشور گذاشت. دبیر انجمن برنج ایران کمبود نظارت را علت گرانی برنج عنوان کرد و گفت: برداشت برنج در بازه زمانی اواخر مرداد تا شهریورماه انجام می‌شود و به بازار می‌آید و قیمت آن در چند مقطع زمانی، مانند ماه مبارک رمضان، ماه محرم و عید نوروز با افزایش قیمت مواجه می‌شود که پیش‌بینی‌ها برای آن انجام شده است. متأسفانه در سال ۹۵، برنج در مراکز عرضه و مراکز توزیع با فاصله قیمتی زیادی عرضه شد و به اعتقاد بنده نظارت‌های ناکافی در بازار تهران باعث این موضوع شده است.
 علی‌زاده با اشاره به هزینه بالای تولید برنج در کشور گفت: در کشور ما هزینه‌های تولید برنج بالا است و علت آن هم هزینه‌های نیروی انسانی مورد نیاز در مراحل مختلف کاشت، داشت و برداشت است و باید در تأمین ماشین‌آلات و تجهیز زمین‌های کشاورزی به گونه‌ای عمل شود تا با به‌کارگیری ماشین‌آلات روز دنیا هزینه‌های تولید برنج کاهش یابد. وی افزود: از سال ۲۰۱۲ تاکنون قیمت تمام شده برنج در کل دنیا کاهش ۲۰ تا ۳۵ درصدی یافته است، به جز ایران و دو کشور دیگر که امیدواریم روزی ما هم به این موضوع به‌صورت جدی‌تر نگاه کنیم و با برنامه‌ریزی‌ها به این نقطه برسیم.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.