• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

با توجه به پیاده نمودن طرح نظام نوین ترویج به دنبال علمی و اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی می باشیم

  • کد خبر : 19295
  • ۰۴ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۱
با توجه به پیاده نمودن طرح نظام نوین ترویج به دنبال علمی و اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی می باشیم

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جشن شکر گزاری برداشت گندم و کلزا استان فارس با حضور مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم، مشاور وزیر و مجری طرح کلزا، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیران و کارشناسان ستادی سازمان […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی استان فارس جشن شکر گزاری برداشت گندم و کلزا استان فارس با حضور مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم، مشاور وزیر و مجری طرح کلزا، رییس سازمان جهاد کشاورزی فارس، معاون بهبود تولیدات گیاهی، مدیران و کارشناسان ستادی سازمان جهاد کشاورزی فارس، مدیران و کارشناسان مدیریت های جهاد کشاورزی شهرستان های استان فارس، رئیس اداره اجرای زکات استان فارس، فرماندار شهرستان لامرد و جمعی از کشاورزان گندم کار و کلزا کار برگزار شد.
محمد مهدی قاسمی رییس سازمان جهاد کشاورزی استان فارس در این مراسم گفت: همین قدر که شاهد برداشت گندم هستیم بایستی شکرگزار نعمات بی شمار خداوند بزرگ باشیم و از کلیه کارشناسان، مدیران، بهره برداران و تمام کسانی که در تولید محصولات کشاورزی مشارکت دارند تشکر و قدر دانی می نمایم.
وی افزود: در حال حاضر بایستی ترتیبی اتخاذ نماییم که کشاورزان در زمینه برداشت از نظر تامین و تهیه کمباین و فروش گندم به شرکت غله و خدمات بازرگانی منطقه ۳ کشور و نیز سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشرین خرید گندم بحث خرید گندم، بدون هیچ گونه دغدغه و با سهولت حداکثری نسبت به فروش گندم خود اقدام نمایند و ان شا اله بتوانیم با تشکر عملی شکر گزار و قدردان این نعمت های الهی باشیم.
به گزارش روابط عمومی سازمان جهاد کشاورزی فارس، وی در ادامه افزود: در دولت تدبیر و امید اقدامات بسیار خوبی از جمله: اجرای بیش از ۳۴ هزار هکتار آبیاری تحت فشار در استان فارس و افتتاح بیش از ۳۰۳ طرح آبیاری تحت فشار در هفته گذشته هم زمان با سفر ریاست محترم جمهوری توسط وزیر محترم جهاد کشاورزی انجام شد که با بهره برداری از این پروژه ها تا کنون بیش از ۱۸۰ هزار هکتار از ۸۸۰ هزار هکتار از اراضی های کشاورزی این استان مجهز به سامانه های نوین آبیاری شده است و امیدواریم این میزان با توجه به یارانه بلا عوض ۸۵ در صدی دولت در سال جاری خیلی بیشتر شود و این عزیزان می توانند به نزدیک ترین مرکز خدمات جهاد کشاورزی مراجعه نمایند.
این مقام مسئول در قسمت دیگری از سخنان خود به خط اعتباری مکانیزاسیون اشاره کرد و خاطر نشان کرد: استان فارس بیش از ۱۸۸ میلیارد تومان از این اعتبارات را تا کنون جذب نموده است و این استان هیچ گونه محدودیتی در خصوص پرداخت یارانه ۱۵ در صدی برای استفاده از تسهیلات مکانیزاسیون ندارد و بهره برداران می توانند از این تسهیلات بهره مند گردند و به حمد اله نیز اقدامات خوبی در زمینه کشت کلزا و استفاده از یارانه ۵۰ در صدی جهت تامین ادوات کشت این محصول و همچنین استفاده از کف کار ها در مناطقی که آب شور دارند و با مشکل شوری مواجه می باشند در دستور کار قرار گرفته است.
وی در ادامه سخنان خود اظهار داشت: در بحث ترویج نیز اقدامات خوبی از جمله: ایجاد نظام نوین ترویج و استقرار بیش از ۸۸۰ نفر از ناظرین جدید الاستخدام در مراکز خدمات و ترویج کشاورزی، که در دولت قبل این مراکز رو به تعطیلی بوده است، اجرای مزارع امید و الگویی می توان اشاره نمود که با استفاده از این روش ها به دنبال علمی و اقتصادی کردن تولید محصولات کشاورزی می باشیم زیرا که امروز شغل کشاورزی، یک کار فنی و مهندسی است و بدون داشتن علم و دانش منابع آب ‌و خاک به هدر می‌رود.
قاسمی در قسمت دیگری از سخنان خود به تشکیل زنجیره های تولید اشاره نمود و اظهار داشت: با توجه به مسئولیتی که وزارت جهاد کشاورزی بر عهده دارد، بایستی از ابتدای تولید تا زمان عرضه محصول به بازار مراحل کار مدیریت شود و در حال حاضر چهار زنجیره تولید در استان شکل گرفته است که این حرکت با رویکرد از صفر تا صد یعنی از قبل از تولید تا پس از آن برای محصولات مختلف به منظور ایجاد بازار و حل مشکلات برنامه ریزی گردیده است.
وی در پایان سخنان خود به لزوم پرداخت زکات توسط کشاورزان اشاره نمود و بیان داشت: زکات شکر گزاری از درگاه باری تعالی است و سهم کسانی است که بضاعت کمتری دارند و به واسطه همین ضرورت در کنار نماز، زکات مطرح شده است و ما هم هر جا که به توانیم بحث زکات را مطرح و در زمینه ترویج آن اقدام می نماییم.
در ادامه این مراسم اسفندیاری پور مشاور وزیر و مجری طرح محوری گندم به لزوم اجرای تناوب گندم و کلزا اشاره نمود و گفت: ما بایستی تناوب کلزا و گندم را مد نظر قرار دهیم زیرا که این دو محصول مکمل یکدیگر می باشند.
وی افزود: ما در دولت قبل وارد کننده گندم بودیم و با شروع فعالیت دولت تدبیر و امید بر اساس سیاست گذاری های مناسب و اجرای اقداماتی که به تولید کمک می کند موفق شدیم در سال گذشته با خرید بیش از ۱۱ میلیون و ۵۲۵ هزار تن گندم در تولید این محصول استراتژیک خود کفا شویم که این امر منجر به قطع واردات گندم به کشور شد و این در حالی بود که ما در سال ۲۰۱۵ میلادی جز کشورهای اصلی وارد کننده گندم در دنیا بودیم که با رسیدن به این مهم نام ایران از وارد کنندگان اصلی گندم در دنیا حذف شد و پیش بینی می کنیم که در سال زراعی جاری نیز بیش از نیاز تولید داشته باشیم.
این مقام مسئول در ادامه تصریح کرد: این افزایش تولید در نتیجه افزایش عملکرد در واحد سطح بوده است و طی برنامه ریزی های بلند مدت ما به دنبال کاهش سطح زیر کشت گندم آبی با متوسط منفی ۵٫۱ در صد از ۲۴۷۰ هزار هکتار به ۱۹۰۰ هزار هکتار تا افق ۱۴۰۰می باشیم و در زمینه گندم دیم نیز به دنبال کاهش سطح زیر کشت این محصول با متوسط نرخ رشد منفی ۱٫۸ در صد از ۳۹۷۰ هزار هکتار به ۳۵۰۰ هزار هکتار در افق ۱۴۰۰ می باشیم که بایستی روند عملکرد گندم نیز روند صعودی داشته باشد و به دنبال افزایش عملکرد در واحد سطح هستیم.
اسفندیاری پور در قسمت دیگری از سخنان خود به افزایش کمی و کیفی بذر تولیدی بر اساس استاندارد ملی با مشارکت تولید کنندگان خصوصی اشاره نمود و به انتقال تولید بذر پرورشی۳ و پرورشی ۲ طی برنامه زمان بندی شده توسط بخش خصوصی و زارعین خبر داد و گفت: تامین ارقام متناسب با اقلیم های کشور از طریق تحقیقات، توسعه تحقیقات بخش خصوصی داخلی و بین المللی در دستور کار می باشد و در سال ۹۲ ما ۲۹۰ هزار تن بذر گندم گواهی شده داشتیم و این در حالی است که با برنامه ریزی های صورت گرفته توسط دولت تدبیر و امید بیش از ۴۷۲ هزار تن بذر گندم در سال ۹۵ در اختیار کشاورزان قرار داده شده است.
در ادامه این مراسم مهاجر مشاور وزیر و مجری طرح کلزا به نقش های اصلی دانه های روغنی اشاره نمود و گفت: پایداری تولید گندم، استفاده از علوفه دانه های روغنی جهت دام و طیور و نیاز کشور به خود کفایی در تولید محصولات دانه روغنی با توجه به وابستگی ۹۵ در صدی کشور به واردات روغن از جمله نقش های تولید دانه های روغنی می باشد.
وی همچنین به کشت گلرنگ و آفتابگردان در این استان با توجه به شرایط اقلیمی فارس اشاره نمود و اظهار داشت: ما به دنبال کشت مکانیزه کنجد با توجه به در صد بالای روغن آن که ۵۰ در صد است، می باشیم.
این مقام مسئول در پایان سخنان خود به قیمت خرید تضمینی این محصول در کشور اشاره نمود و افزود: بالاترین در صد افزایش قیمت خرید تضمینی محصولات کشاورزی در سال زراعی جاری مربوط به کلزا با قیمت ۲۷۸۳۰ ریال می باشد که با تدابیر انجام شده امسال نیز شاهد خریدی راحت و بدون دغدغه برای کشاورزان و بهره برداران خواهیم بود.
در ادامه حجت‌ الاسلام سید علی‌ اکبر جعفری رئیس اداره اجرای زکات استان فارس نیز ابراز داشت: در سال گذشته کشاورزان نگران بارش باران بودند اما خوشبختانه میزان بارش‌ها خوب بود و در نقاطی نیز خسارت‌های فراوانی به کشاورزان وارد شد و در استان فارس نیز سرسبزی ایجاد شد.
وی تصریح کرد: اگر اختلاف درآمد به خواهد به اختلاف طبقاتی منجر شود برای یک جامعه اسلامی شایسته نیست و باید قسمتی از اموال خود را به فقرا بدهیم.
رئیس اداره اجرای زکات استان فارس در خصوص میزان پرداختی زکات در سال گذشته نیز اظهار کرد: در سال گذشته ۲۶۰ میلیارد تومان زکات در کشور پرداخت شد که استان فارس ۲۳۶ میلیارد ریال زکات پرداخت کرده است که مقام نخست در کشور را کسب کرده است.
وی تاکید کرد: با پرداخت زکات می‌توانیم قدم‌های بهتری برداریم و پرداخت زکات توسط کشاورزان در همان شهرستانی که کشاورز وجود دارد به فقرای همان جا تعلق می‌گیرد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19295

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.