• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
6

افتتاح اولین مدرسه طبیعت فارس در شیراز

  • کد خبر : 19284
  • ۲۸ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۰
افتتاح اولین مدرسه طبیعت فارس در شیراز

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ اولین مدرسه طبیعت فارس با نام بوم بان روز جمعه در شمال غرب شیراز و در شهرک بزین در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع افتتاح شد. مدارس طبیعت نقش بسزایی در ارتقای سواد محیط زیستی و فهم اکولوژیکی افراد دارد و افرادی که دوره های آموزشی این […]

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ اولین مدرسه طبیعت فارس با نام بوم بان روز جمعه در شمال غرب شیراز و در شهرک بزین در زمینی به مساحت ۵ هزار متر مربع افتتاح شد.

مدارس طبیعت نقش بسزایی در ارتقای سواد محیط زیستی و فهم اکولوژیکی افراد دارد و افرادی که دوره های آموزشی این مدارس را می گذرانند هرگز طبیعت خود را تخریب نمی کنند و در مقابل کشتار و بدرفتاری نسبت به محیط زیست و تنوع زیستی موجود در آن ساکت نمی مانند.

مدرسه طبیعت یک مکتب پرورشی و آموزشی است و با توجه به طبیعت رو به تخریب ایران، به نظر می رسد راه نجات طبیعت کشورمان این است که دوباره نسلی را پرورش دهیم که در پیشگاهش، پرتاب کردن زباله از خودرو مانند پرتاب کردن زباله در منزل باشد، تا بتوانیم به کمک آن نسل، بسیاری از خطاها و نابخردی هایی را که نسل امروز و دیروز مرتکب شدند و وضعیت محیط زیست را به شرایط نگران کننده امروزی رسانده اند، درمان کنیم.

مدرسه طبیعت در فضای خمود شهری فعلی، روزنه ی امیدی برای کودکان است.

عبدالحسین وهاب‌زاده از چهره های ماندگار محیط زیست و از اساتید برجسته علوم جامعه شناسی در آیین افتتاح مدرسه طبیعت بوم بان در شیراز، هدف مدارس طبیعت را اینطور تشریح کرد: امروزه توسعه را در دنیا بر اساس میزان میلگرد و بتنی که یک کشور مصرف می کند تعیین نمی کنند، بلکه امروزه شاخصه توسعه، این است که با کودکان چه می کنیم. چون کودکان تعیین کننده فردای ما و این سرزمین هستند.

وهاب زاده گفت: کوکان امروزی، چون امکان جست و خیز در مدارس را ندارند به آنها برچسب بیش فعالی زده می شود. در این بین خطای نادانسته ای نیز رخ داده و آن این است که آرام آرام کودکی را از کودکانمان دزدیده ایم، و اگر این کودکی را به آنها برنگردانیم به هیچ کدام از اهدافمان برای توسعه نخواهیم رسید. وی شرط رسیدن به یک کشور توسعه یافته را پرورش یک نسل خلاق، شاداب و سالم دانست.

دکتر وهاب زاده افزود: در این مدارس آموزشهای مستقیم به کودکان داده نمی شود تا از طریق عملِ خودشان، چیزهای مختلف را فرا بگیرند و امکان سرخوشی، رهایی، خیال پردازی و عجین شدن با طبیعت در این مدارس برای کودکانمان فراهم گردد.

وی همچنین افزود: بدنبال گسترش مدارس طبیعت نیستیم، بلکه بدنبال بسط ایده ی “نیاز به تجربه طبیعت برای کودکان” هستیم که یکی از راه هایی که این امکان را فراهم می کند مدارس طبیعت است.

مدارس طبیعت براساس لمس و تجربه مستقیم کودکان از طبیعت پیرامون تاسیس و مدیریت می شوند و تلاش ما این است که کودکان درک ملموسی از محیط زیست و اشیا و طبیعت داشته باشند.

محمد ثابت مدیر مدرسه طبیعت بوم بان و تشکل مردم نهاد بومگردان نیز به خبرنگار ما گفت: با توجه به تجربیات کسب شده در آموزشها در مدارس شهری و روستایی توسط تشکل مردم نهاد بومگردان باعث شده که در تاسیس مدرسه طبیعت بوم بان، کار را سهل تر به پیش ببریم.

مدرسه طبیعت بوم بان اولین مدرسه طبیعت در استان فارس است که با مساحتی بیش از ۵ هزار متر مربع واقع در یک فضای ۱۴ هکتاری واقع شده است که از مابقی این فضاها نیز امکان استفاده وجود دارد، این مدرسه در نظر دارد برای سال تحصیلی جدید با همکاری مدارس و مهد کودک ها، فرصتی مناسب را در اختیار کودکان این شهر قرار دهد تا نیاز کودکان آپارتمان نشینی را به بودن در طبیعت و کندوکاو در محیط طبیعی و علاقمندی طبیعت، و فرهنگ حفظ محیط زیست را فراهم کند.

ثابت گفت: باید فرهنگ سازی کرد و فرهنگ سازی دارویی نیست که فردا جواب دهد، بلکه باید منتظر جواب و نتیجه آن در سالهای آینده بود و اگر بخواهیم که تحولی صورت بگیرد یکی از مهمترین راههای گذر از این مسیر مدارس طبیعت هستند، باید همه دست به دست هم، ابتدا با آن آشنا و سپس در بسط و گسترش آن همت کنیم.

وی در پاسخ به این سوال که، در مدارس طبیعت به کودکان چه چیز آموزش می دهید؟، گفت: در مدارس طبیعت در عین حالی که هیچ آموزش مستقیمی وجود ندارد اما بستر غنی طبیعت شرایطی را فراهم می کند که هر آنچه که کودک بر اساس تمایلات و علاقه مندی هایش نیاز دارد تا از آن آگاهی پیدا کند را در این مدارس بدست بیاورد.

وی در پایان انتخاب بازی توسط کودکان را آزادانه دانست و افزود: در این مدارس کودک آزادی کامل دارد تا خود، کار مورد نظر مانند گل بازی، آب بازی، نجاری، کاشتن، دروکردن، نقاشی و… را انتخاب کند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)، این مدرسه مشتمل بر سازه های چوبی و طنابی، درخت، استخر ماسه ای و آبی، باغچه سبزیجات، زمین بازی و بخش حیوانات اهلی می باشد که ویژه کودکان ۳ تا ۱۲ ساله طراحی و در نظر گرفته شده است.

اکنون مدارس طبیعت در استان های تهران، اصفهان، همدان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، مازندران، گیلان، گلستان، فارس، یزد، آذربایجان شرقی و کرمانشاه فعال است.
خبرنگار: احسان سمیع زاده

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19284

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.