• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
4

آنفلوآنزا، تبی که فروکش کرد

  • کد خبر : 19249
  • ۲۷ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۷
آنفلوآنزا، تبی که فروکش کرد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: ملیحه تهرانی/ ویروس آنفلوآنزای پرندگان از آبان ماه سال گذشته ‌میهمان ناخوانده کشور شده و به گفته مسئولان مربوطه ۱۲۷واحد مرغداری و همچنین حدود ۱۳میلیون مرغ در کشور در اثر ابتلا به این ویروس معدوم شده‌اند. این مسأله در حالی است که برخی از مرغداران از عدم پرداخت خسارت خود […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: ملیحه تهرانی/ ویروس آنفلوآنزای پرندگان از آبان ماه سال گذشته ‌میهمان ناخوانده کشور شده و به گفته مسئولان مربوطه ۱۲۷واحد مرغداری و همچنین حدود ۱۳میلیون مرغ در کشور در اثر ابتلا به این ویروس معدوم شده‌اند. این مسأله در حالی است که برخی از مرغداران از عدم پرداخت خسارت خود توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی ناراضی بوده و بیمه سازمان دامپزشکی نیز شامل نهاده دان، آشیانه، شانه، کارتن و… می‌شود و نه خسارت ناشی از ضرر و زیان تلفات مرغ. با این حال با همه اقدامات انجام شده از سوی سازمان دامپزشکی، آخرین مورد از ابتلا به این ویروس در یکی از روستاهای اطراف تهران و ۲۳فروردین ماه مشاهده شده است.
در همین خصوص مهدی خلج، رئیس سازمان دامپزشکی، با اشاره به وضعیت آنفلوآنزا در کشور گفت: در مجموع ۱۲۷واحد مرغداری کانون ویروس آنفلوآنزا بوده‌اند و ۱۰میلیون قطعه مرغ بر اثر ویروس آنفلوآنزا در کشور معدوم شده‌اند و در حال حاضر تب شیوع این ویروس در کشور فروکش کرده است، ولیکن به صورت تک‌گیر (محدود) مواردی در مرغداری‌های بومی و نه صنعتی مشاهده می‌شود.
رئیس سازمان دامپزشکی همچنین آخرین مورد تلفات ویروس آنفلوآنزای پرندگان را مربوط به تاریخ ۲۳فروردین ماه سال جاری دانست و آخرین مورد مشاهده این ویروس را نیز روستایی در استان تهران عنوان داشت و افزود: با گرم شدن هوا از شدت انتقال این ویروس کاسته می‌شود.
خلج در پاسخ به این‌که برای کنترل این ویروس چه میزان دارو مصرف شده است، بیان داشت: برای مقابله با فراگیری ویروس آنفلوآنزا معمولاً دارویی مصرف نمی‌شود؛ اما برای پاک‌سازی آشیانه، کارتن، شانه تخم‌مرغ، وسایل نقلیه و همین‌طور اجرای عملیات امحاء از ضدعفونی‌کننده‌ها به وسیله اسپری استفاده می‌شود. وی همچنین با اشاره به مطالبات مرغداران ناشی از خسارات ویروس آنفلوآنزا بیان داشت: مبلغ ۳۰میلیارد تومان در سال گذشته (۹۵) از اعتباری که دولت در اختیار سازمان دامپزشکی قرار داد طبق قانون پرداخت شده است و صندوق بیمه محصولات کشاورزی نیز به مرغدارانی که طیور خود را در روز اول بیمه کرده‌اند، تا حدودی خسارت پرداخت کرده است.
گرم شدن هوا عامل کاهش آنفلوآنزا
در ادامه محمد یوسفی، رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی، درباره میزان خسارت ناشی از شیوع ویروس آنفلوآنزا گفت: قیمت تمام‌شده مرغ متناسب با هزینه‌های سال گذشته بوده و مرغداران از این میزان خسارتی که بیمه پرداخت می‌کند راضی نیستند. این موضوع در حالی است که خسارتی که خود سازمان دامپزشکی پرداخت می‌کند شامل: دان، کارتن، شانه و نیز مربوط به امحای مرغ در مرغداری‌ها است.
رئیس انجمن پرورش‌دهندگان مرغ گوشتی در ادامه بیان داشت: بیش از نیمی از خسارت مرغداران پرداخت شده و با گرم شدن هوا و مهاجرت پرندگان و همچنین اقدامات از سوی سازمان دامپزشکی این ویروس کنترل شده است.
یوسفی با بیان این‌که این ویروس از آبان ماه سال گذشته در کشور شیوع پیدا کرده است، عنوان داشت: در این بازه زمانی اقدامات لازم از سوی سازمان دامپزشکی در راستای کنترل و جلوگیری از شیوع بیش‌تر این ویروس در کشور انجام شده و آخرین مورد این ویروس نیز در ملارد استان تهران و امیرآباد مشاهده شده است.
پرداخت نیمی از خسارت مرغداران
در ادامه ناصر نبی‌پور، رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار، درباره پرداخت خسارت مرغداران گفت: حدوداً ۵۰درصد از خسارت مرغداران توسط صندوق بیمه محصولات کشاورزی پرداخت شده که پرداخت بیمه از سوی سازمان دامپزشکی شام خسارت معدوم کردن نهاده‌ها، شانه‌های تخم‌مرغ، تخم‌مرغ‌هایی که در مرغداری بوده و… است و صرفاً هزینه معدوم‌سازی توسط بیمه سازمان دامپزشکی پرداخت می‌شود. رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار، مبلغ خسارت را حدوداً ۱۰۰میلیارد تومان دانست و افزود: حدوداً۲۰۰واحد مرغداری صنعتی با ویروس آنفلوآنزای پرندگان درگیر شده و ۱۳میلیون مرغ نیز به دلیل آلودگی با ویروس آنفلوآنزا معدوم شدند.
نبی‌پور در ادامه بیان داشت: برای کنترل و پیشگیری از این ویروس سازمان دامپزشکی به تنهایی نمی‌تواند موفق شود و حمایت و همکاری سازمان‌های دیگر از جمله سازمان محیط زیست را نیاز دارد که البته با این تعداد معدوم کردن طیور و نیز گرم شدن هوا و مهاجرت پرندگان، دیگر مرغ و مرغداری نمانده که درگیر آنفلوآنزا شود، در حالی که برای ریشه‌کن کردن اساسی این ویروس سازمان دامپزشکی باید برنامه داشته باشد و اقدامات لازم و کافی را انجام دهد.
وی با بیان این‌که حداکثر نیاز کشور برای مصرف داخلی و صادرات ۸۵۰تا۸۶۰هزار تن است، عنوان داشت: در سال‌ها و دولت‌های گذشته به تعداد زیادی پروانه تأسیس مرغداری اعطا شده که تا چند سال آتی می‌تواند پاسخگوی نیاز ۱۰کیلو سرانه مصرف داخلی باشد.
رئیس اتحادیه مرغ تخم‌گذار قیمت هر کیلو تخم‌مرغ درب مرغداری را سه‌هزار و ۴۰۰تا سه‌هزار و ۵۰۰ تومان اعلام کرد و افزود: در این میان بنکداران و عمده‌فروشان در قیمت نهایی برای مصرف‌کننده تأثیرگذار هستند که سازمان حمایت از مصرف کننده باید نظارت لازم را در این زمینه داشته باشد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19249

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.