• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
4

پنبه اعطای بسته های حمایتی زده نشود

  • کد خبر : 19237
  • ۲۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۷
پنبه اعطای بسته های حمایتی زده نشود

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: لیلا نوروزی/ از آن‌جایی که بالا بردن راندمان در واحد سطح به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی مدنظر است و این‌که پنبه به‌ عنوان گیاهی صنعتی یکی از محصولاتی است که کشور را برای رسیدن به خوداتکایی در تولید روغن کمک می‌کند، بدین منظور پیش‌بینی می‌شود برای افزایش تولید و […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: لیلا نوروزی/ از آن‌جایی که بالا بردن راندمان در واحد سطح به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی مدنظر است و این‌که پنبه به‌ عنوان گیاهی صنعتی یکی از محصولاتی است که کشور را برای رسیدن به خوداتکایی در تولید روغن کمک می‌کند، بدین منظور پیش‌بینی می‌شود برای افزایش تولید و رسیدن به خودکفایی در این زمینه به مولفه‌هایی همچون افزایش ۴۱ درصدی سطح و افزایش ۶۵ درصدی تولید نیاز داریم.
کارشناسان معتقدند در طرح نجات پنبه پیش‌بینی شده بود که برای رسیدن به خودکفایی در پنبه و دانه‌های روغنی در سال‌های آینده به بسته‌های حمایتی دولت نیاز است و در چند سال گذشته پیشنهاد شد که برای نجات پنبه، به هر هکتار سرمایه در گردش معادل سه میلیون تومان تسهیلات اعطا شود.
علاوه‌بر آن، بذر، سم و سایر نهاده‌ها به‌طور رایگان در اختیار کشاورزان قرار گیرد؛ اما متاسفانه این اقدامات عملیاتی نشد.
 از طرفی دیگر چند پیشنهاد که در طرح نجات آورده شده بود، مانند خرید تضمینی و توسعه مکانیزاسیون کمک بسیاری به افزایش عملکرد و تولید در این زمینه کرده است؛ چراکه برای دست‌یابی به خودکفایی روغن در کشور و در راستای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، استحصال ۱۵ درصدی روغن از پنبه‌دانه در دستورکار است. همچنین براساس آمار گزارش‌شده، سالانه میزان ۱۰۰ تا ۱۲۰ هزار تن پنبه در کشور نیاز است که حدود ۵۰ هزار تن آن از طریق واردات و مابقی از تولید داخل تامین می‌شود.
ناگفته نماند در ۱۰ سال گذشته ایران از کشورهای صادرکننده پنبه بود؛ بنابراین امکان خوداتکایی مجدد وجود دارد.
در این‌باره رئیس موسسه تحقیقات پنبه کشور اظهار کرد: طرحی باعنوان نجات محصول پنبه در دستورکار دولت قرار گرفت که در آن انواع حمایت‌ها ازجمله حمایت از تولید‌کنندگان، صنایع نساجی، روغن‌کشی و غیره پیش‌بینی شده بود.
قربانعلی روشنی افزود: این طرح با وجود این‌که انواع حمایت‌ها در آن مدنظر  قرار گرفته و در وزارتخانه پذیرفته شد؛ اما در مرحله اجرا ضعیف عمل کرد؛ زیرا در مرحله اجرا به پول نیاز داشت که عملی نشد. روشنی با تاکید بر این‌که یکی از بسته‌های حمایتی دولت برای خودکفایی در بخش پنبه و به‌تبع دانه‌های روغنی خرید تضمینی بود، افزود: دولت در این بخش موفق عمل کرده و توانسته بود با قیمت تضمینی به کشاورزان در این زمینه دلگرمی دهد و آن‌ها را به تولید بیش‌تر تشویق کند.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که بخشی از اجرای برنامه‌ها برای خودکفایی در زمینه این محصول باید توسط حاکمیت باشد، خاطرنشان کرد: از آن‌جایی که میزان این محصول در چرخه تولید کشور تاثیر دارد، اگر سیستم‌های حمایتی اجرا و در اختیار دانه‌های روغنی قرار گیرد در حدود دو سال به خودکفایی خواهیم رسید.
مدیرکل پنبه و دانه‌های روغنی وزارت جهاد هم در این‌باره گفت: در راستای بسته‌های حمایتی دولت پنبه با قیمت تضمینی از کشاورز خریداری شد که خریدهای تضمینی، تسهیلات یارانه‌ای، توسعه مکانیزاسیون و یارانه‌های بذر جزو بسته‌های حمایتی دولت بوده است. گفتنی است، این اقدامات در جهت خودکفایی در این مسیر بوده است. هزارجریبی با تاکید بر این‌که یارانه کود و سم به‌صورت عمومی در اختیار کشاورزان قرار گرفت، عنوان کرد: برای رسیدن به خودکفایی در زمینه پنبه و دانه‌های روغنی باید سرمایه‌گذاری بیش‌تر شود که به‌طور کلی آن‌طور که باید سرمایه‌گذاری کلان شود اتفاق نیفتاده است.
او در ادامه افزود: بارها خواستار حمایت‌های بیش‌تر از سوی مسئولان بودیم که این حمایت‌ها جز با برنامه‌ریزی دقیق و هوشمندانه به ثمر نمی‌رسد. پنبه یکی از محصولات مهم کشاورزی محسوب می‌شود و در حال حاضر  نیاز واقعی به سرمایه‌گذاری در دارد. رئیس موسسه تحقیقات پنبه با بیان این‌که توسعه و گسترش کشت پنبه در گرو حمایت‌های دولت ممکن است، گفت: بسته‌های حمایتی در بخش پنبه‌کاری باید در ادامه نیز در اختیار کشاورزان قرار گیرد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19237

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.