• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

حلقه مفقوده طرح “ادغام منابع طبیعی و محیط زیست”

  • کد خبر : 19226
  • ۲۴ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۸:۱۰
حلقه مفقوده طرح “ادغام منابع طبیعی و محیط زیست”

یک کارشناس محیط زیست گفت: محیط زیست اساسا یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی است و بنا است بر فعالیت‌های اجرایی که در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد، نظارت کند و فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌های کلان را نیز در کنار خود داشته باشد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، دکتر تورج فتحی- کارشناس محیط زیست- […]

یک کارشناس محیط زیست گفت: محیط زیست اساسا یک دستگاه حاکمیتی و نظارتی است و بنا است بر فعالیت‌های اجرایی که در بخش‌های مختلف اتفاق می‌افتد، نظارت کند و فعالیت‌ها و سیاستگذاری‌های کلان را نیز در کنار خود داشته باشد.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایسنا، دکتر تورج فتحی- کارشناس محیط زیست- به آب، خاک، هوا و حیات وحش به عنوان عناصر زیستی اشاره کرد و گفت: اگر طرح ادغام منابع طبیعی و محیط زیست را در نظر بگیریم، حلقه مفقوده ای به نام «آب» در این میان دیده می‌شود.

وی که در یک برنامه رادیویی صحبت می‌کرد، افزود: محیط زیست اساسا دستگاهی حاکمیتی و نظارتی است و بنا است بر فعالیت‌های اجرایی که در بخش‌های مختلف اتفاق می افتد، نظارت کند و فعالیت‌های کلان و سیاستگذاری‌های کلان را نیز در کنار خود داشته باشد. در حقیقت نمی‌توان سیاست‌گذاری‌های کلان در حوزه خاک، در یک دستگاه اجرایی انجام شود اما از محیط زیست انتظار داشته باشیم نظارت های لازم را داشته باشد.

این کارشناس محیط زیست در پاسخ به این سوال که در چه صورتی می‌توان با طرح ادغام موافقت کرد، افزود: در صورتی که مطالعات کارشناسی درست و اصولی برای تلفیق سه بخش اصلی آب، خاک و باد انجام شود، می‌توان با این طرح موافقت کرد. اگر آب را در نظر نگیریم و تنها منابع طبیعی و محیط زیست را در نظر بگیریم، کار ابتر خواهد ماند.

یک عضو فراکسیون محیط زیست مجلس نیز گفت: سازمان حفاظت از محیط زیست، به هیچ کس پاسخ گو نیست و اگر رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست وزیر بود، باید برنامه های خودش را به مجلس ارائه می داد.

مهرداد لاهوتی وضعیت موجود را قرمز دانست و گفت: علت اصلی تبدیل شدن معاونت‌های ریاست جمهوری به وزارتخانه، پاسخگو کردن آنان به مردم است. اگر مسئول سازمان حفاظت از محیط زیست یک وزیر بود باید برنامه‌های خودش را به مجلس می داد تا در صورتی که برنامه های مناسب داشت، رای می آورد.

وی با اشاره به اینکه مشکلات حادی در محیط زیست داریم، اظهار کرد: آلودگی های هوای کشور که هر سال جان نزدیک به ۵۰۰۰ نفر را در کشور می‌گیرد یا مشکل پسماندها که باعث افزایش سرطان معده شده است، فاضلاب‌ها که تمام رودخانه‌ها را آلوده کرده است و به تاراج رفتن جنگل های کشور بخشی از مشکلات حادی است که در حوزه زیست محیطی کشور دیده می شود.

در ادامه مهندس خداکرم جلالی- معاون وزیر جهاد کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور- با یادآوری این موضوع که مسئله ادغام دو سازمان نزدیک به ۱۰ سال است که مطرح است، گفت: سازمان حفاظت محیط زیست یک سازمان حاکمیتی و نظارتی است و بر اساس اصل ۵۹ قانون اساسی، مسئولیت‌های کلی محیط زیست ابلاغ شده توسط مقام معظم رهبری را بر عهده دارد.

رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور درباره این سازمان نیز اظهار کرد: سازمان جنگل‌ها، سازمانی حاکمیتی و اجرایی است یعنی در راستای حفظ، احیا، توسعه و بهره‌برداری پایدار از منابع ایجاد شده است. بنابراین سازمان جنگل‌ها یک سازمان کاملا اجرایی است و معیشت حدود ۱.۶ میلیون خانوار کشور از حوزه منابع طبیعی و آبخیزداری کشور است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی که در یک برنامه رادیویی سخن می‌گفت، در پایان اظهار کرد: مسائل زیربنایی که بستر حیات توسعه پایدار است در حوزه کار سازمان جنگل‌ها و مراتع و آبخیزداری کشور است. سازمان حفاظت محیط زیست وقتی در کنار سازمان اجرایی قرار می‌گیرد، یا وظایف اجرایی تضعیف خواهد شد یا وظایف نظارتی ضعیف خواهند شد. بنابراین سازمان حفاظت محیط زیست باید به صورت مستقل عمل کند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19226

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.