• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
10

قیمت خامه چرب تر شد

  • کد خبر : 19156
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۶
قیمت خامه چرب تر شد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: لیلا نوروزی/ قیمت شیر هم‌زمان با تعطیلات نوروزی و به دلیل آنچه افزایش هزینه‌های تولید در ایام عید گفته می‌شود افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ تومانی را در هر لیتر از سوی دو تولید کننده بنام تجربه کرد که این موضوع به جهت قرار گرفتن در ایام دید و بازدیدهای […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: لیلا نوروزی/ قیمت شیر هم‌زمان با تعطیلات نوروزی و به دلیل آنچه افزایش هزینه‌های تولید در ایام عید گفته می‌شود افزایش قیمت بیش از ۲۰۰ تومانی را در هر لیتر از سوی دو تولید کننده بنام تجربه کرد که این موضوع به جهت قرار گرفتن در ایام دید و بازدیدهای نوروزی واکنش چندانی را از سوی مصرف‌کنندگان به همراه نداشت، ولی با پایان گرفتن تعطیلات، اعتراض گسترده رسانه‌ها و همچنین سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان را به همراه داشت، به گونه‌ای‌که این سازمان ضمن هشدار دادن به تولیدکنندگان مقرر کرد تا قیمت‌ها به روال سابق برگردد.
 از آن زمان تاکنون بیش از یک هفته گذشته؛ اما نه تنها شرکت‌های لبنیاتی همچنان با تاریخ روز و با قیمت‌های جدید به توزیع شیر خود ادامه می‌دهند، بلکه در سایر محصولات همچون خامه نیز شاهد افزایش قیمت ۱۰۰ تا ۵۰۰ تومانی در هر بسته هستیم؛ موضوعی که از سوی کارشناسان این حوزه عدم نظارت دولت بر قیمت‌ها و کارخانه‌ها مهم‌ترین عامل این گرانی اعلام شده و این در حالی است که صنایع لبنی همچنان شیرخام را از دامداری‌ها با همان قیمت گذشته خریداری می‌کنند؛ بنابراین نه تنها توجیهی برای افزایش قیمت‌های خامه و ماست و دیگر محصولات وجود ندارد، بلکه آنچه مسلم است این‌که سرمایه بالای صنایع لبنی منجر به قدرت چانه‌زنی آن‌ها شده و با وجود تأکید متولیان دولتی بازار، این صنایع خودسرانه و خودخواهانه همچنان بر طبل گرانی کوبیده و در بازار یکه‌تازی می‌کنند.
 در این راستا حسین نعمتی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران، درباره افزایش قیمت خامه گفت: این کارخانه‌ها هستند که مرتکب تخلف می‌شوند. افزایش قیمت شیر خام اتفاق نیفتاده و به همین دلیل افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی نه معقول است و نه قانونی.
نعمتی تأکید کرد: اگر روند افزایش قیمت‌ها ادامه داشته باشد، در مصرف مردم تأثیر خواهد گذاشت و باعث می‌شود مشکل افزایش تولید داشته باشیم که خود در اقتصاد کشور تأثیرگذار است.
قیمت مولفه‌های خام فرآورده‌های لبنی تغییر نکرده 
علی ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، نیز با اشاره به این که افزایش قیمت فرآورده‌های لبنی به عدم نظارت دولت بر کارخانه‌ها برمی‌گردد، گفت: با توجه به این که در طول دو سال گذشته قیمت شیر خام از قیمت تمام شده آن پایین‌تر بوده است، پس منطقی نیست قیمت فرآورده‌های آن همچون خامه افزایش پیدا کند؛ چرا که در افزایش قیمت مولفه‌های خام آن هیچ تغییری حاصل نشده است.
ابراهیمی با بیان این که افزایش قیمت لبنیات همچون خامه، شیر و ماست هیچ توجیهی ندارد، خاطرنشان کرد: نباید به بهانه تغییر سال و بدون هیچ توجیه منطقی قیمت‌ها را افزایش داد و به نظر من کارخانه‌ها با ظرفیت پایین کار می‌کنند که باعث بالا رفتن هزینه‌های آن‌ها شده است.
استفاده از اهرم فشار در مقابل کارخانه‌ها
مسعود پرآذریان، یکی از مغازه‌داران تهران، با تأکید بر این که مسأله افزایش قیمت محصولات لبنی همچون خامه از طرف کارخانه‌ها بوده است و نباید بدون دلیل منطقی قیمت این محصولات افزایش پیدا کند، عنوان کرد: امروزه کارخانه‌ها چون سرمایه دارند از قدرت بالایی برخوردار هستند که این قدرت تا جایی ادامه دارد که مأمور بهداشت یک بازرسی صوری و فرمالیته از کارخانه‌ها انجام می‌دهد و هزینه خود را دریافت می‌کند که ضروری است جلوی این‌گونه کارخانه‌ها گرفته شود. برای جلوگیری از افزایش غیرمنطقی قیمت‌ در کارخانه‌ها باید از اهرم فشار استفاده کرد.
یکی دیگر از مغازه‌داران تهرانی اظهار داشت: برخی از محصولات مانند شیر، ماست و خامه از چند روز پیش از ۱۰۰ تا ۴۰۰ تومان افزایش قیمت پیدا کرده‌اند و چون برخی از مشتریان ما از موضوع افزایش قیمت اطلاع ندارند، از خرید منصرف می‌شوند. افزایش قیمت تأثیر منفی خود را بر میزان فروش روزانه گذاشته است.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19156

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.