• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

واردات باقالا، زیره به کرمان بردن است

  • کد خبر : 19151
  • ۲۱ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۲:۱۴
واردات باقالا، زیره به کرمان بردن است

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: محبوبه قرمز چشمه/ اخبار مربوط به شرایط قرنطینه واردات باقالا از لبنان همراه با سند آن در حالی در خبرگزاری‌ها منتشر شده که برخی متولیان کشاورزی کشور معتقدند در زمینه این محصول خودکفایی وجوددارد و در فصل بهار باقالای استان‌های شمالی، بازار این محصول را اشباع می‌کند، ‌پس دلیلی برای […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: محبوبه قرمز چشمه/ اخبار مربوط به شرایط قرنطینه واردات باقالا از لبنان همراه با سند آن در حالی در خبرگزاری‌ها منتشر شده که برخی متولیان کشاورزی کشور معتقدند در زمینه این محصول خودکفایی وجوددارد و در فصل بهار باقالای استان‌های شمالی، بازار این محصول را اشباع می‌کند، ‌پس دلیلی برای واردات وجود ندارد. متولیان کشاورزی دلیل تقاضا برای واردات این محصول را رونق بازار واردات محصولات کشاورزی و سودجویی برخی عنوان می‌کنند.
از طرفی بسیاری از مسئولان دولتی نسبت به واردات این محصول اظهار بی‌اطلاعی می‌کنند و برخی دیگر آن را در حد شایعه می‌دانند. در این میان دسته‌ای که لب به سخن گشوده‌اند معتقدند سالانه وارداتی در زمینه باقالا صورت می‌گیرد؛ اما این میزان برای تنظیم بازار این محصول است نه برای تأمین نیاز بازار. نکته قابل ذکر آن‌که اغلب کارشناسان بخش کشاورزی معتقدند واردات محصولات کشاورزی در اقلامی که در زمینه آن تولید ملی وجود دارد علاوه بر آن که موجبات ورشکستگی کشاورز را در پی دارد، عامل بزرگی در عدم کشت محصول در آینده و کاهش سطح کشت و به تبع آن تغییر میزان عرضه آن در بازار است.
به نظر می‌رسد در بازار این محصول با توجه به آن که زمینه واردات آن در کشور فراهم شده است، باید تدابیری در نظر گرفته شود تا به تولیدات داخلی لطمه‌ای وارد نشود. در این راستا حسین مهاجران، رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، ضمن اظهار بی‌اطلاعی از واردات باقالا به کشور گفت: تا کنون خبری از میزان واردات یا حتی واردات باقالا به کشور به دست ما نرسیده است. وی در ادامه در ارتباط با حجم و مراکز تولید این محصول در کشور تصریح کرد: بیش‌ترین تولید باقالا مربوط به استان‌های شمالی ایران است که در فواصل زمانی مختلف روانه بازار مصرف می‌شود. از این بین نخستین محصول به ترتیب در اواخر فروردین از گرگان و ساری روانه بازار می‌شود و بعد از آن باقالای جنوب کشور و کاشان است که نیاز بازار را در اواسط بهار تأمین می‌کند و در نهایت شهریور ماه که هوا رو به سردی می‌رود، باقالای دماوند وارد بازار می‌شود و بعد از آن خشک فروشی باقالا شروع می‌شود که استان‌هایی که باقالا را خشک کرده‌اند، آن را وارد بازار می‌کنند؛ اما به شکل کلی شهروندان در بهار نیاز سالانه خود به این محصول را خریداری و فریز می‌کنند.
مهاجران در ادامه با اشاره به توانمندی کشور در زمینه تولید این محصول گفت: با توجه به حجم تولیدات این محصول درکشور نیازی به واردات این محصول از سایر کشورها نیست.
رئیس اتحادیه میوه و تره‌بار، درباره واردات این محصول گفت: عده‌ای با مشاهده وارداتی که در زمینه برخی میوه‌ها صورت می‌گیرد، به دنبال واردات این محصول هستند.
واردات باقالا برای تنظیم بازار 
هدایت اصغری، مدیرعامل شرکت بازرگانی تعاونی کشاورزی ایران، نیز در ارتباط با تولید باقالا در کشور اظهار کرد: استان‌های شمالی ایران همچون گلستان از مراکز اصلی تولیدکننده هستند که امسال به دلیل برودت هوا که نسبت به سال‌های پیش تا اواسط فروردین ماه ادامه داشت، تغییراتی در روند روانه‌شدن محصولات به بازار صورت گرفته؛ اما در روند کلی آن مشکلی وجود ندارد.
وی درباره واردات محصول باقالا به کشور گفت: باقالاهایی که به کشور وارد می‌شود برای تنظیم بازار است و نه تأمین بازار، چرا که در این زمینه تولیدکننده هستیم و واردات معمولاً برای پوشانیدن خلأ‌های موجود صورت می‌گیرد.
واردات باقالا از لبنان
صدرالدین نیاوران، نایب رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی، نیز با اظهار بی‌اطلاعی از میزان و زمان واردات این محصول گفت: به اندازه داخلی باقالا در کشور وجود دارد و نیازی به واردات آن وجودندارد. این در حالی است که رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با ارسال نامه‌ای به بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی شرایط قرنطینه‌ای واردات شش محصول کشاورزی شامل دانه باقالا از لبنان، بذر مورینگا، بذر کلم از انگلستان، بذر اسطوخودوس، بذر آویشن باغی و بذر بادرنجبویه از کانادا را بر اساس درخواست‌های انجام شده برای واردات با ریسک متوسط اعلام کرده است.
 بر این اساس حوزه قائم‌مقام بازرگانی وزارت جهاد کشاورزی نیز با ارسال نامه‌ای به سازمان توسعه تجارت، واردات این محصولات را با رعایت شرایط قرنطینه‌ای مذکور بالا مانع دانست. سازمان توسعه تجارت نیز بر این اساس شرایط واردات محصولات مذکور به کشور را در سال ۹۶ به سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت ۳۱ استان کشور و جنوب استان کرمان اعلام کرد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19151

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.