• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
0

احیای دریاچه ارومیه فراتر از مرزهای ایران در حال گفتگوست

  • کد خبر : 19129
  • ۲۰ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۹
احیای دریاچه ارومیه فراتر از مرزهای ایران در حال گفتگوست

گری لوئیس با تشریح دستاوردهای همکاری ایران، ژاپن و سازمان ملل متحد برای احیای دریاچه ارومیه گفت: نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا نیز از من درباره چگونگی موفقیت این طرح سوال می‌کنند. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران […]

گری لوئیس با تشریح دستاوردهای همکاری ایران، ژاپن و سازمان ملل متحد برای احیای دریاچه ارومیه گفت: نمایندگان پارلمان اتحادیه اروپا نیز از من درباره چگونگی موفقیت این طرح سوال می‌کنند.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران در مراسم امضای فاز چهارم سند همکاری مشترک دفتر عمران ملل متحد، دولت ژاپن و سازمان حفاظت محیط‌زیست در راستای احیای دریاچه ارومیه گفت: امروز همانطور که گزارش‌ها از تاریخچه طرح مشارکت جوامع محلی در احیای دریاچه ارومیه ارائه می‌شد، از دیدن عکس‌هایی که در سه فاز مختلف این طرح گرفته شده بود، تحت تأثیر قرار گرفتند.

گری لوئیس افزود: البته موفقیت یک شبه حاصل نمی‌شود و زمانبر است اما طی چند سال گذشته شاهد موفقیتی بودیم که نمایان شده و اتفاق بدی که برای دریاچه ارومیه ایجاد کرده بودیم را توانستیم تا حدی برگردانیم.

وی ادامه داد: به جرأت می‌توانم بگویم موفقیتی که شاهدیم و اقداماتی که انجام شده می‌تواند به عنوان یک نمونه موفق برای کشورهای دیگر سرمشق قرار بگیرد.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران تأکید کرد: ما در این راستا با سازمان حفاظت محیط‌زیست به ریاست معصومه ابتکار، اداره ‌کل‌ها و نهادهای محلی مثل جهاد کشاورزی و آب منطقه‌ای و همین‌طور با کشاورزان و مردم محلی همکاری داشتیم و حتی کمک‌هایی از آن سوی مرزها از جمله از کشور ژاپن دریافت کردیم تا این کار صورت بگیرد و امروز اینجا جمع شده‌ایم تا یک فاز دیگر آن را شروع کنیم.

گری لوئیس با اعلام اینکه چهار سال است که در ایران هستم و تغییرات دریاچه ارومیه را به چشم دیده‌ام، به ارائه تصاویری از وضعیت دریاچه ارومیه در سال‌های مختلف پرداخت.

وی با ارائه تصویری از ۲۰ سال پیش و نقشه دریاچه در سال ۱۹۹۷، میزان آب موجود در دریاچه را نشان داد و آن را با تصویر دوم در سال ۲۰۱۴ مقایسه کرد و گفت: علت این مسئله این بود که آبی که باید به دریاچه می‌رسید، برای مصارف کشاورزی منحرف می‌شد.

در تصویر دیگری که گری لوئیس از بازدید چهار سال پیش خود ارائه کرد، غبار نمک در هوا دیده می‌شد که به گفته وی بر ریه‌ها، مجاری تنفسی مردم و محصولات کشاورزی آنها می‌نشست.

وی تأکید کرد: یکی از اقدامات بسیار عاقلانه‌ای که با تشکیل کابینه روحانی به آن پرداخته شد، مبارزه با چنین فاجعه‌ای بود اما ۶ هفته پیش که به دریاچه ارومیه رفتم، تصویر بسیار متفاوتی را دیدم که شاید ایده‌آل نبود اما بهبود قابل ملاحظه‌ای داشت هر چند هنوز کشتی‌ها امکان شناور شدن در دریاچه را ندارند، اما آب، لایه محافظ کم‌عمق بر سطح دریاچه پوشانده که از بلند شدن غبار و بروز طوفان نمک پیشگیری می‌کند.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران تصریح کرد: بازگرداندن دریاچه به وضعیت ایده‌آل اولیه سال‌های بیشتری طول خواهد کشید اما تلاش‌های کوچک ما به موفقیت بزرگی منجر شدند. حجم آب دریاچه ارومیه که از ۳۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۹۹۷ به نیم میلیارد مترمکعب در سال ۲۰۱۳ رسیده بود، اکنون به ۲.۵ میلیارد مترمکعب رسیده و سطح زیر پوشش آب دریاچه که از ۵۰۰۰ کیلومتر مربع در سال ۱۹۹۷ به ۵۰۰ کیلومتر مربع در سال ۲۰۱۳ رسیده بود، اکنون ۲۳۰۰ کیلومتر مربع است و هر ماه نیز تغییر مثبت هر چند کوچکی را در وضعیت دریاچه شاهدیم.

لوئیس علت این دستاوردها را رهاسازی آب از سدها، لایروبی نهرها و رودخانه‌های منتهی به دریاچه و کشاورزی پایدار و مدیریت بهتر منابع آب دانست.

وی عنوان کرد: کشاورزی پایدار محورهای کلیدی دارد که از آن میان درگیر کردن و مشارکت کشاورزان، سخت‌ترین و زمانبرترین مرحله است اما چون تغییر رفتار به دنبال می‌آورد، پایدارترین اقدام است.

هماهنگ‌کننده سازمان ملل متحد در ایران با بیان اینکه با روش‌های ساده ۳۵ درصد آب صرفه‌جویی کردیم، گفت: کاهش سموم تا میزان ۴۰ درصد نیز رخ داده و علیرغم کاهش مصرف آب، متوسط محصول به دست آمده ۲۵ درصد افزایش داشته است.

لوئیس نتایج مورد انتظار فاز چهارم طرح را این‌گونه برشمرد: کشاورزی پایدار باید به طور کامل در ۴۱ روستای پایلوت اولیه تثبیت شده و به جهاد کشاورزی واگذار شود. همچنین در حوزه آبریز دریاچه ارومیه، رویکرد بین‌بخشی و از پایین به بالا باید شکل بگیرد و سرانجام این رویکرد که در دریاچه ارومیه استفاده شده را باید با حوزه‌های تالابی دیگر به اشتراک بگذاریم.

وی در پایان گفت: خبر بهبود شرایط دریاچه ارومیه امروز فراتر از مرزهای ایران مورد گفتگو قرار گرفته است. چهارشنبه هفته گذشته یک تله کنفرانس با اعضای پارلمان اتحادیه اروپا داشتم و از من درباره چگونگی موفقیت حاصل شده در دریاچه ارومیه می‌پرسیدند و واقعاً باعث افتخار من بود که آنچه با شما در میان گذاشتم، به اعضای پارلمان اتحادیه اروپا ارائه کرده‌ام و از آنها خواستم که به همکاری ما در منطقه کمک کنند.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19129

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.