• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
2

کاهش ۱۵ درصدی مساحت جنگل‌های هیرکانی

  • کد خبر : 19050
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۴۴
کاهش ۱۵ درصدی مساحت جنگل‌های هیرکانی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: رضا شیخ پور/ سال ۹۵ برای منابع طبیعی کشور با رویدادهای بسیاری همراه بود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم: ۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵: سال ۹۵ با نگرانی تصویب طرح «حفظ کاربری اراضی کشاورزی» آغاز شد؛ طرحی که ضمن راهگشایی برای زمین‌خواری‌های گسترده، تضعیف بیش‌تر سازمان متولی […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: رضا شیخ پور/ سال ۹۵ برای منابع طبیعی کشور با رویدادهای بسیاری همراه بود که در ادامه برخی از مهم‌ترین آن‌ها را مرور می‌کنیم:
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۵:
سال ۹۵ با نگرانی تصویب طرح «حفظ کاربری اراضی کشاورزی» آغاز شد؛ طرحی که ضمن راهگشایی برای زمین‌خواری‌های گسترده، تضعیف بیش‌تر سازمان متولی منابع طبیعی کشور را هدف گرفته بود. نمایندگان مجلس نهم، در هفته آخر عمر مجلس پیشین قصد داشتند طرح را تصویب کنند؛ اما اتحاد دانشگاه‌های ایران و همراهی گسترده اصحاب رسانه با آن‌ها، مجلس نهم را در برابر منابع طبیعی ایران به زانو درآورد. ۲۵ اردیبهشت در یک هماهنگی رسانه‌ای و با انتشار گسترده نامه ۱۴۲ استاد دانشگاه خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی، این طرح خطرناک بایگانی شد.
۷ خرداد ۱۳۹۵:
جنگل‌بان فضل‌الله علی‌پور حین مأموریت و حفاظت از جنگل، پیش از اذان صبح به شهادت رسید. این جنگل‌بان شهید، نیروی حفاظت مجری طرح جنگل‌داری بود. شهادت او، فریاد رسای مظلومیت جنگل‌بانان ایران است.
۱۴ خرداد ۱۳۹۵:
گزارش رسمی سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور در ارتباط با مساحت جنگل‌های شمال ایران موجب حیرت کارشناسان و افکار عمومی شد. سازمان متولی منابع طبیعی ایران آمار داد که طی ۶۰ سال گذشته صرفاً ۱۵ هزار هکتار از سطح جنگل‌های هیرکانی کم شده و طی ۲۰ سال گذشته نیز حدود ۲۲۵ هزار هکتار به سطح این جنگل‌ها اضافه شده است!
۵ مرداد ۱۳۹۵:
تغییر معاونت امور جنگل سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور پس از سه سال سکانداری بهزاد تقوی انگورج، هم‌زمان با بازنشستگی او، محقق شد. انتظار می‌رود در دوره جدید این معاونت با حضور عباسعلی نوبخت، شاهد رنسانسی در مدیریت جنگل‌های ایران باشیم؛ هر چند که موانع بسیار مهمی در این راه وجود دارد.
۱۶ مرداد ۱۳۹۵:
محمدحسین جزیره‌ای، چهره ماندگار منابع طبیعی ایران، به رحمت ایزدی پیوست. معاونت وزارت منابع طبیعی و معاونت وزیر کشاورزی و رئیس سازمان جنگل‌ها و مراتع کشور از جمله سوابق اجرایی این چهره ماندگار علمی بوده است.
۱۱مهر ۱۳۹۵:
طرح ادغام سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور و سازمان حفاظت محیط زیست و سازمان امور اراضی کشور و تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی از سوی سخنگوی هیئت رئیسه مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد.
اول آبان ۱۳۹۵:
فرمان ۱۰ ماده‌ای وزیر جهاد کشاورزی خطاب به رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور مبنی بر توقف فوری بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های هیرکانی ابلاغ شد.
۵ آبان ۱۳۹۵:
خداکرم جلالی، رئیس سازمان جنگل‌ها، مراتع و آبخیزداری کشور، به دلایلی نامعلوم از سمت خود استعفا داد؛ اما با حمایت جمعی از کنشگران منابع طبیعی، از این تصمیم خود منصرف شد و همچنان سکان مدیریت سازمان جنگل‌ها را بر عهده دارد.
۲۸ آذر ۱۳۹۵:
نامه علی‌ یخکشی خطاب به رئیس مجلس شورای اسلامی و اعلام حمایت ۱۱۰ تن از استادان دانشگاه از طرح تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی، به دبیرخانه حوزه ریاست پارلمان قانون‌گذاری کشور تحویل داده شد.
۷ دی ۱۳۹۵:
نمایندگان مجلس شورای اسلامی، مخالفت با انتقال آب دریای کاسپین را تصویب کردند.
۲۶ بهمن ۱۳۹۵:
طرح تشکیل وزارت محیط زیست و منابع طبیعی مجدداً در مجلس شورای اسلامی اعلام وصول شد. قانون توقف بهره‌برداری چوبی از جنگل‌های ایران موسوم به «تنفس جنگل» در قالب ماده ۴۸ برنامه ششم توسعه تصویب شد. مجاز شمردن قطع درختان خشک سرپا در این ماده قانونی، مورد انتقاد جدی کارشناسان است که البته لازم است در آیین‌نامه اجرایی، قطع درختان خشک سرپا از سوی سازمان جنگل‌ها ممنوع اعلام شود.
۳ اسفند ۱۳۹۵:
موسسه تحقیقات جنگل‌ها و مراتع کشور رسماً از نتیجه پژوهش و بررسی خود در ارتباط با مساحت جنگل‌های هیرکانی پرده برداشت. طبق آمار ارائه شده از سوی این موسسه، سطح جنگل‌های شمال اکنون به یک میلیون و ۶۵۰ هزار هکتار رسیده؛ یعنی مساحت این گنجینه طبیعی نسبت به ۱۰ سال قبل (پایان دولت اصلاحات)، حدود ۱۵ درصد کاهش یافته است.
۸ اسفند ۱۳۹۵:
لایحه حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان در هیئت دولت تصویب شد. هر چند که با تلاش ابتکار و سازمان حفاظت محیط زیست، جنگل‌بانان نیز مشمول بهره‌مندی از مفاد این لایحه شدند؛ اما دولت یازدهم با لحاظ‌نکردن تبصره ۳ ماده ۳۵ نسخه اولیه لایحه هوای پاک (در ارتباط با افزایش حقوق و مزایای مالی) در لایحه حمایت از این حافظان طبیعت، عدم صداقت خود را در حمایت از محیط‌بانان و جنگل‌بانان نشان داد.
۲۶ اسفند ۱۳۹۵:
مدیرکل منابع طبیعی گیلان برکنار شد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19050

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.