• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
7

اروپا و خاورمیانه مقصد اصلی صدور گیاهان دارویی ایران است

  • کد خبر : 19041
  • ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۶:۵۷
اروپا و خاورمیانه مقصد اصلی صدور گیاهان دارویی ایران است

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اروپا بویژه آلمان و همچنین امارات در خاورمیانه مقصد اصلی صادرات گیاهان دارویی ایران به شمار می رود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «پیمان یوسفی آذر» فرآوری نشدن گیاهان دارویی را از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: […]

مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی گفت: اروپا بویژه آلمان و همچنین امارات در خاورمیانه مقصد اصلی صادرات گیاهان دارویی ایران به شمار می رود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) از پایگاه اطلاع رسانی وزارت جهاد کشاورزی، «پیمان یوسفی آذر» فرآوری نشدن گیاهان دارویی را از مشکلات صادرات عنوان کرد و افزود: در زمینه گیاهان دارویی باید بازارمحور شویم و در بازارهای جهانی حضور پررنگی داشته باشیم.
وی گفت: نزدیک ۲۰ سال است که گیاهان دارویی به یک اقتصاد بزرگ و صنعت مجزا و مشخص در جهان تبدیل شده است.
مجری طرح ملی توسعه گیاهان دارویی وزارت جهاد کشاورزی بیان کرد: با تشکیل دفتر گیاهان دارویی در آینده نزدیک در کشور تولید، فرآوری و صادرات این محصولات ساماندهی می شود.
یوسفی آذر گفت: برای ساماندهی و توسعه صادرات گیاهان دارویی راهبرد و نقشه راه مشخص داریم.
وی از ساخت نخستین پایانه صادراتی گیاهان دارویی در استان فارس خبر داد و گفت: این پایانه صادراتی توسط بخش خصوصی کلید خورده و تاکنون ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.
وی نقش پایانه های صادراتی گیاهان دارویی را در توسعه بازار این محصولات مهم ارزیابی و پیش بینی کرد کار ساخت پایانه صادراتی استان فارس تا ۲سال آینده به پایان برسد.
از هشت هزار گونه گیاه موجود در کشور بیش از ۲هزار نوع آن خواص دارویی دارد و بسیاری از آنها بومی کشور ما به شمار می روند.
از ۱۴۰ هزار هکتار سطح زیرکشت گیاهان دارویی، ۱۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به گل محمدی و ۸۳ هزار و ۵۰۰ هکتار به زعفران اختصاص دارد. بیشترین مساحت نیز به کشت زیره سبز با ۱۸ هزار هکتار مربوط می شود.
براساس برنامه ریزی وزارت جهادکشاورزی تا افق ۱۴۰۴ باید سطح زیرکشت دیم گیاهان دارویی به سه برابر کنونی افزایش یابد.
بر پایه برنامه اقتصاد مقاومتی در زمینه توسعه کشت گیاهان دارویی قرار است در یک برنامه ۱۰ ساله، ۲۰ گونه گیاه دارویی در ۵۰۰ هزار هکتار از اراضی و مراتع تولید شود.
در سال ۱۳۹۴، ۹۱ میلیون دلار گیاه دارویی شامل چهار میلیون و ۷۰۰ هزار دلار زیره، ۱۳ میلیون و ۲۰۰ دلار گشنیز و تخم گشنیز، ۶ میلیون و ۶۰۰ هزار دلار حنا و ۱۳ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار گل محمدی صادر شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19041

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.