• امروز : چهارشنبه - ۵ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 16 - شوال - 1445
  • برابر با : Wednesday - 24 April - 2024
40

کشاورزی در تنگنای رشد مکانیزاسیون

  • کد خبر : 19026
  • ۱۵ فروردین ۱۳۹۶ - ۱۷:۲۸
کشاورزی در تنگنای رشد مکانیزاسیون

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ مکانیزاسیون به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در ارتقای صنعت کشاورزی، همچنان در ایران ضعیف است و این موضوع نه تنها به استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده انجامیده، بلکه از ارزش محصول ایرانی در بازارهای جهانی کاسته و تولید کشاورزان را با ضایعات همراه کرده است. چنانچه به گفته […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ مکانیزاسیون به‌عنوان یکی از زیرساخت‌های مهم در ارتقای صنعت کشاورزی، همچنان در ایران ضعیف است و این موضوع نه تنها به استفاده از ماشین‌آلات کشاورزی فرسوده انجامیده، بلکه از ارزش محصول ایرانی در بازارهای جهانی کاسته و تولید کشاورزان را با ضایعات همراه کرده است. چنانچه به گفته فعالان این حوزه، کمباین‌های فعلی با ریزش ۱۵ و گاه ۳۰ درصدی همراه هستند و استفاده از ماشین‌آلات داخلی تنها از راه اخذ وام با بهره بالا برای کشاورزان میسر است، بی‌آن‌که کارآمدی لازم را داشته باشد. کارشناسان معتقدند هزینه نکردن برای مکانیزاسیون به افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی می‌انجامد، با این حال متولیان صنعت مکانیزاسیون کشور از سرمایه‌گذاری ۵ هزار میلیارد تومانی در ۳ سال گذشته در حوزه مکانیزاسیون کشور خبر می‌دهند و معتقدند دولت با تصویب برنامه جامع مکانیزاسیون بخش کشاورزی، راه‌اندازی خطوط اعتباری و بهبود مشکلات بخش مکانیزاسیون را در اولویت قرار داده است. به هر روی آنچه مسلم است صنعت مکانیزاسیون همچنان در کشور میان پیشرفت و درجا زدن سردرگم مانده و با وجود تولید ۹۰ درصدی این دستگاه‌ها در کشور، کشاورزان همچنان از ماشین‌آلات فرسوده قدیمی استفاده می‌کنند؛ چراکه توان پرداخت هزینه خرید تجهیزات را ندارند. باید دید صنعت مکانیزاسیون در سال جدید با چه تحولاتی همراه خواهد بود.
در این خصوص عنایت‌الله بیابانی، قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز، با اشاره به این‌که حمایت از صنعت مکانیزاسیون در ایران در مقایسه با وضعیت جهانی آن ضعیف است، گفت: تکنولوژی داخل کشور با صنعت روز دنیا پیش نمی‌رود و زحمت کشاورزان نتیجه‌ای را که باید داشته باشد، ندارد. تراکتورهای ساخت داخل از توان و قدرت مناسب برخوردار نبوده و کمباین‌ها با ریزش ۱۵ درصدی همراه هستند.
بیابانی با اشاره به این‌که شکستگی برنج در دنیا به‌دلیل رشد مکانیزاسیون به صفر رسیده؛ اما در ایران میزان شکستگی برنج ۱۵ درصد و حتی گاه تا ۳۰ درصد است، اذعان داشت: استفاده از ماشین‌آلات داخلی نیز با وام‌های با بهره بالا برای کشاورزان میسر است، بی‌آن‌که کارآمدی لازم را داشته باشد.
 به گفته این مقام مسئول، بدون رشد مکانیزاسیون در صنعت کشاورزی ارزش افزوده در تولید بی‌نتیجه است و محصول در زمان برداشت، عملا به محصولی بی‌ارزش در دیدگاه جهانی تبدیل خواهد شد.
قائم مقام دبیرکل خانه کشاورز گفت: هزینه نکردن برای مکانیزاسیون به افزایش هزینه‌های بخش کشاورزی می‌انجامد و عملا هم دولت و هم کشاورز ضرر بیش‌تری می‌کنند.
۵  هزار میلیارد سرمایه‌گذاری طی ۳ سال
همچنین کامبیز عباسی، رئیس مرکز توسعه مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۳ سال گذشته بیش از ۵ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری در زمینه تجهیز ماشین‌آلات کشاورزی صورت گرفت و بخش مهمی از این سرمایه‌گذاری به مکانیزاسیون گندم و برنج اختصاص دارد.
رئیس مرکز مکانیزاسیون وزارت جهاد کشاورزی همچنین با اشاره به این‌که ۹۵ درصد ماشین‌های کشاورزی تولید داخل هستند، گفت: فقط پنج درصد از ماشین‌های جدید به‌ویژه در حوزه شالی‌کاری وارد می‌شود. دولت با تصویب برنامه جامع مکانیزاسیون بخش کشاورزی، راه‌اندازی خطوط اعتباری و بهبود مشکلات بخش مکانیزاسیون را در اولویت قرار داد.
عباسی با بیان این‌که پس از تدوین این برنامه چهار خط اعتباری در حوزه مکانیزاسیون راه‌اندازی شد، گفت: در مرحله اول و در سال ۹۲، ۷۵ هزار میلیارد ریال اعتبار برای اجرای برنامه اختصاص یافت که ۹۵ درصد آن به صورت کامل جذب شد. رئیس مرکز مکانیزاسیون کشاورزی با بیان این‌که در نتیجه خط اعتباری اول خط تولیدی کارخانه‌های ماشین‌سازی کشاورزی رونق گرفت، تصریح کرد: خط اعتباری دوم معادل هشت هزار میلیارد ریال و خط اعتباری سوم به ظرفیت ۱۵ هزار میلیارد ریال در سال ۹۴ راه‌اندازی شد.
به گفته عباسی، در سال ۹۵ نیز تا نیمه دوم سال ۱۲ هزار میلیارد ریال خط اعتباری ویژه برای توسعه طرح مکانیزاسیون راه‌اندازی شد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=19026

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.