• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
5

جیب چای‌کاران برای عید پر نشد

  • کد خبر : 18900
  • ۲۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۳:۴۸
جیب چای‌کاران برای عید پر نشد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ تا پایان اسفندماه، کم‌تر از یک‌میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران باقی خواهد ماند. این خبر را متولیان صنعت چای کشور اعلام می‌کنند و با اشاره به این‌که هم‌اکنون از ۲۰ میلیارد تومان بدهی کارخانجات به چای‌کاران، کم‌تر از سه و نیم میلیارد تومان باقی مانده، وعده کاهش این […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ تا پایان اسفندماه، کم‌تر از یک‌میلیارد تومان از مطالبات چای‌کاران باقی خواهد ماند. این خبر را متولیان صنعت چای کشور اعلام می‌کنند و با اشاره به این‌که هم‌اکنون از ۲۰ میلیارد تومان بدهی کارخانجات به چای‌کاران، کم‌تر از سه و نیم میلیارد تومان باقی مانده، وعده کاهش این رقم به یک‌میلیارد تومان را می‌دهند. چندی قبل دولت از پرداخت کامل سهم چای خود خبر داد و اعلام کرد برای پرداخت نهایی معوقات، منتظر پرداخت سهم کارخانجات هستند. کارخانجات اما به افزایش ۱۰ درصدی بهای برگ سبز و افزایش سهم کارخانجات از ۳۲ درصد به ۳۸ درصد توسط دولت اشاره می‌کنند و با اشاره به این‌که مقدار زیادی از چای‌های صادراتی به ترکیه همچنان در مرز مانده است، شرایط سخت صادراتی سال جاری را در کنار افزایش بهای برگ سبز، عامل دیرکرد پرداخت‌ها معرفی می‌کنند. با این حال مطالبات چای‌کاران از دولت و کارخانجات در سال جاری هر چند روز در صدر اخبار قرار می‌گیرد؛ اما آنچه مسلم است از چالش بین دولت و کارخانجات، تنها چای‌کاران متحمل آسیب شده‌اند و باید دید که وعده کارخانجات برای پرداخت کامل معوقات تا چه حد تحقق خواهد یافت و چای‌کاران تا قبل از پایان سال، دسترنج یک‌ساله خود را دریافت خواهند کرد؟
در این‌خصوص سعید سمیعی، رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال، با اشاره به این‌که از ۲۰ میلیارد تومان بدهی کارخانجات به چای‌کاران کم‌تر از سه و نیم میلیارد تومان باقی مانده است، گفت: تا قبل از پایان سال جدید این بدهی به یک‌میلیارد کاهش خواهد یافت و مابقی در سال جدید تصفیه خواهد شد. رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال، با اشاره به این‌که کارخانه‌داران بدهکار کشاورزان نیستند، تصریح کرد: کارخانه‌داران به دولت بدهکار هستند، نه به کشاورز. هنگام خرید نماینده دولت حضور دارد، چای را می‌خرد و کارخانه‌دار سهم خود را به دولت پرداخت می‌کند در نتیجه خریدار اصلی دولت است.
سمیعی در پاسخ به این‌که کارخانجات برای پرداخت مطالبات چای‌کاران موظف به پرداخت سهم خود به دولت هستند، ‌اظهار داشت: کارخانجات، سازمان چای، کشاورزان و دولت فرزندان یک مادر هستند، با این حال پرداخت برگ سهم با توجه به تغییر شرایط در سال جاری برای کارخانجات دشوار بود؛ چراکه هنوز نیز رقمی در حدود ۳۰ میلیارد تومان از این چای‌ها در انبارها باقی مانده است.  این مقام مسئول در پاسخ به دلایل دیرکرد کارخانجات چای در پرداخت‌های سال جاری گفت: هزینه تمام شده چای در سال ۹۵ نسبت به سال ۹۴، ۲۹ تا ۳۱ درصد افزایش یافت و دولت به همان نسبت بهای برگ سبز را افزایش داد. از ۱۰۰ میلیون تومان خرید برگ سبز در سال ۹۴، ۳۳ درصد سهم کارخانجات و ۶۷ درصد سهم دولت بود؛ اما در سال ۹۵ دولت هزینه برگ سبز را ۱۰ درصد و سهم کارخانجات را به ۳۸ درصد افزایش داد، این در حالی بود که میزان فروش ۱۰ درصد از قیمت سال قبل کم‌تر بود. سمیعی با اشاره به این‌که رقم بالایی از محصول چای ایرانی در مرز ترکیه مانده و هنوز بازنگشته، از مشکلات صادراتی این کشور به‌دلیل مسائل امنیتی به‌عنوان دیگر عامل دیرکرد کارخانجات در پرداخت سهم چای نام برد و اظهار داشت: مشکلات موجب شده که در حال حاضر کارخانجات به سازمان چای کشور نیز رقمی در حدود ۲ میلیارد تومان بدهی داشه باشد.
وی تاکید کرد: سندیکای کارخانه‌های چای شمال از برخی کارخانه‌ها که با وجود داشتن پول سهم‌ خود را پرداخت نمی‌کنند حمایت نمی‌کند، چراکه حیات همه کارخانه‌های فرآوری چای وابسته به چای‌کاران و اقتصاد آن‌هاست که البته این کارخانه‌های بدحساب در سال گذشته کم‌تر از پنج درصد کل کارخانه‌های خریدار برگ سبز چای از سازمان بودند. رئیس هیئت مدیره سندیکای کارخانجات چای شمال اطمینان خاطر داد تا قبل از پایان سال جاری، رقمی بیش از یک‌میلیارد از مطالبات چای‌کاران باقی نمانده باشد.
واریز ۹۵ درصد  مطالبات چای‌کاران
همچنین ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه تعاونی چای‌کاران کشور، درباره آخرین وضعیت مطالبات چای‌کاران گفت: در مجموع بخش اعظم معوقات پرداخت شده و مقدار زیادی باقی نمانده است.
هوسمی با اشاره به این‌که معوقات تا پایان اسفندماه پرداخت خواهد شد، اظهار داشت: دولت سهم خود را از خرید برگ سبز چای پرداخت کرده و کارخانجات نیز در حال پرداخت سهم خود هستند. رئیس سازمان چای کشور نیز از پرداخت ۹۵ درصدی مطالبات چای‌کاران و تامین باقیمانده آن تا پایان اسفندماه خبر داد و گفت: حدود ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات برای چای‌کاران و کارخانه‌های فرآوری چای در نظر گرفته شده که در حال تامین و پرداخت آن هستیم. رئیس سازمان چای با اشاره به این‌که خودکفایی ۱۳ درصدی در تولید چای طی سال‌های اخیر به ۲۹ درصد رسیده است، گفت: گرچه شرایط جوی در افزایش تولید چای موثر بوده است؛ اما اقدامات مناسبی در زمینه توسعه باغ‌ها، احیای آن‌ها و حمایت همه‌جانبه از چای‌کاران طی سال‌های اخیر از سوی دولت انجام شده و این اقدامات سبب شده است تا میزان سطح زیرکشت این محصول از حدود ۱۸ هزار هکتار به ۲۱ هزار هکتار افزایش یابد و در صددیم تا بتوانیم مابقی باغ‌های رها شده را نیز احیاء کنیم که به حدود ۳۲ هزار هکتار می‌رسد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18900

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.