• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

بدون سنبل هم عید می‌آید؟

  • کد خبر : 18865
  • ۲۱ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۲۵
بدون سنبل هم عید می‌آید؟

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ سین سنبل از سفره‌های هفت‌سین امسال حذف می‌شود. این روزها همه‌چیز به بازار شب عید ختم می‌شود، از اخبار مربوط به میزان و قیمت آجیل و خشکبار گرفته تا واردات کم و بیش محصولات کشاورزی به بهانه کمبود. در مجموع روزهای انتظار برای ورود به سال جدید و […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ سین سنبل از سفره‌های هفت‌سین امسال حذف می‌شود. این روزها همه‌چیز به بازار شب عید ختم می‌شود، از اخبار مربوط به میزان و قیمت آجیل و خشکبار گرفته تا واردات کم و بیش محصولات کشاورزی به بهانه کمبود. در مجموع روزهای انتظار برای ورود به سال جدید و جوش و خروش مردم، برای عده‌ای زمینه‌ساز دوختن کلاهی از این نمد شده، این در حالی است که آخرین مورد آن به کمبود پیاز سنبل به‌عنوان گل مورد علاقه مردم در نوروز مربوط می‌شود. کمبود سنبل در بازار، احتمالی است که برخی متولیان حوزه گل و گیاه کشور با اذعان بر شائبه سوختن پیازهای سنبل در انبارها مطرح کرده‌اند. متولیان این حوزه معتقدند کاهش دما در دو ماه اخیر به سوختن میزان زیادی از پیاز‌های سنبل منتهی شده و بر همین اساس درباره افزایش قیمت این گل تا ۲۵ هزار تومان و به هم خوردن تعادل بازار شب عید اظهار نگرانی می‌کنند. این خبر به گفته کارشناسان به فضا‌سازی عامدانه برای افزایش قیمت‌ها شباهت دارد. با این حال احتمال کمبود گل سنبل در بازار شب عید از سوی متولیان این حوزه تایید شده است. بنا به اظهارات جسته و گریخته مسئولان، اخباری مبنی بر معدوم شدن پیاز این گل در مرزها به‌دلیل قاچاق و مشکلات قرنطینه‌ای به گوش رسیده که ممکن است به کمبود این گل در بازار بیانجامد. تولید این گل به‌طور کامل وابسته به واردات پیاز است و حجم زیادی از آن نیز سالانه به‌صورت قاچاق وارد کشور می‌شود. با این حال مسئولان از اظهارات صریح و قطعی در این‌خصوص خودداری کرده و معتقدند می‌توان از سین دیگری به جای سنبل در هفت‌سین سفره عید استفاده کرد.
در این راستا غلامحسین سلطان‌محمدی، رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران با اشاره به این‌که سوختن پیازهای سنبل بر اثر کاهش دما ادعایی بی‌اساس است، اظهار داشت: سنبل تنها گلی است که برای تولید آن سوخت مصرف نمی‌شود و با کاهش دما سازگار است.
سلطان‌محمدی با اشاره به این‌که سنبل همچنین تنها گلی است که پیاز آن به‌طور کامل از کشور هلند وارد می‌شود، گفت: به‌دلیل حجم قاچاق این محصول، آمار دقیق از واردات آن در دست نیست؛ اما ۹۰ درصد تولید این گل در کشور وابسته به واردات است.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در پاسخ به امکان مواجهه با کمبود سنبل در بازار عید امسال گفت: نمی‌توان در این‌خصوص با قطعیت نظر داد؛ چراکه امکان مواجهه با کمبود سنبل هر ساله ممکن است. این گل به واردات وابسته است و به‌دلیل حجم قاچاق آن، آمار دقیقی هم از واردات در دست نیست.
وی درباره راهکارهای اتحادیه تولیدکنندگان برای جلوگیری از کمبود این گل گفت: در دو سال گذشته وضعیت عرضه سنبل مطلوب بوده است؛ اما به‌دلیل در دست نبودن آمار دقیق، پیش‌بینی چندانی از کمبود وجود ندارد و امید است که با کمبود مواجه نباشیم.
این مقام مسئول در پاسخ به این‌که ممکن است سوختن پیازهای سنبل در انبارها صحت داشته و به کمبود در بازار امسال منجر شود، اظهار داشت: اگر کمبودی در عرضه رخ دهد به‌دلیل سوختن پیازها نیست. حجم زیادی از این محصول به‌صورت قاچاق وارد کشور شده و شائبه معدوم شدن مقداری از پیازها در مرزها به‌دلیل قاچاق و مشکل قرنطینه‌ای است که ممکن است زمینه کمبود این گل را فراهم کند. سنبل یکی از سین‌های هفت‌سین است و مردم به آن علاقه دارند، اما اگر امسال گل دیگری به جای سنبل سر سفره‌ها قرار گیرد، اتفاقی نمی‌افتد.
سلطان‌محمدی درباره امکان افزایش قیمت سنبل به‌دلیل بر هم خوردن تعادل بازار گفت: قیمت این گل بین ۵ تا ۷ هزار تومن بوده و امسال نیز به بیش از ۱۰ هزار تومان نخواهد رسید.
رئیس اتحادیه تولیدکنندگان گل و گیاه استان تهران در پاسخ به مطرح شدن شائبه افزایش قیمت سنبل به بیش از ۲۵ هزار تومان گفت: چنین چیزی صحت ندارد و مواردی از این دست، بیش‌تر جنبه جو‌سازی برای افزایش قیمت دارد.
سلطان‌محمدی با اشاره به این‌که به غیر از پیاز سنبل، پیاز گل‌هایی مانند گلایل و لاله نیز به واردات وابسته است، اظهار داشت: رواج واردات با قیمت ارزان از ۲۰ سال گذشته، به کاهش رغبت تولیدکنندگان منجر شد. این در حالی است که در سال‌های گذشته انواع گلایل و لاله در کشور تولید می‌شد.
وی با اشاره به این‌که کشورهای صادر‌کننده نظیر هلند، پیاز‌های عقیم به ایران می‌فرستند، افزود: پیازهای وارداتی بیش‌تر از دو سال امکان تولید ندارد و بعد از دو سال متوالی مصرف، بار دیگر به واردات نیاز است.
شائبه افزایش قیمت تا ۲۵ هزار تومان 
در این‌خصوص اما رئیس اتحادیه فروشندگان گل و گیاه معتقد است، تغییرات دمایی ناگهانی هوا در ماه‌های اخیر باعث از بین رفتن مقدار زیادی از پیازهای گل سنبل در انبارها شده و به همین دلیل امسال با کاهش تولید و کیفیت گل‌های سنبل برای سفره‌های شب عید روبه‌رو هستیم.
اکبر شاهرخی در پاسخ به تاثیر کمبود سنبل بر افزایش قیمت‌ها گفت: قیمت‌ها را کشش و تقاضای بازار تعیین می‌کند؛ اما با توجه به این‌که استان تهران تولیدکننده عمده گل سنبل است و سایر استان‌های بزرگ همچون مشهد، اصفهان و شیرار گل‌های سنبل مصرفی خود را از این استان تامین می‌کنند، رشد قیمت نسبت به سال گذشته قطعی خواهد بود. به گفته شاهرخی، گل سنبل در سال گذشته با توجه به میزان کیفیت آن از ۱۵ تا ۲۰ هزار تومان عرضه شده است و امسال نیز شاهد افزایش قیمت هستیم.
وی با تاکید بر این‌که کمبودی برای سایر گل‌های پرمصرف شب عید وجود ندارد، عنوان کرد: تولید سایر گل‌های پرمصرف در ایام عید مانند گل‌های گلدانی لاله، سینره، سیکلمه، پامچال و گل‌های شاخه‌ای شب‌بو، فریزیا، میخک، مریم و داوودی به اندازه کافی در گلخانه‌ها انجام شده است و کمبودی در این نوع گل‌ها وجود ندارد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18865

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.