• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
1

انتقاد پروفسور کردوانی به طرح های آبرسانی کشور

  • کد خبر : 18857
  • ۱۷ اسفند ۱۳۹۵ - ۶:۳۴
انتقاد پروفسور کردوانی به طرح های آبرسانی کشور

چهره ماندگار علم جغرافیای کشور و پدر کویر شناسی ایران با انتقاد از طرح های آبرسانی اظهار کرد: برخی از این طرح ها در کتاب ‘طرحهای تخیلی بزرگ برای ایران بزرگ’ در بوته نقد گذاشته شده است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی روز دوشنبه در نشست تخصصی […]

parviz_kardovani_kordavani_pedarekavirچهره ماندگار علم جغرافیای کشور و پدر کویر شناسی ایران با انتقاد از طرح های آبرسانی اظهار کرد: برخی از این طرح ها در کتاب ‘طرحهای تخیلی بزرگ برای ایران بزرگ’ در بوته نقد گذاشته شده است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا، پروفسور پرویز کردوانی روز دوشنبه در نشست تخصصی بحران آب و مصائب سرزمین بدون آمایش در دانشگاه آزاد مشهد گفت: یکی از این طرح های تخیلی ایجاد یک کانال قابل کشتیرانی از خلیج فارس تا دریای مازندران است.
وی اضافه کرد: بر همه این طرح ها نقد نوشته ام و معایب آنها و امکان اجرایشان را بررسی کرده ام؛ به طور مثال در موضوع دریاچه ارومیه می گفتند که دریاچه ارومیه احیا می شود و ادعای من این بود که نمی شود و سرانجام هم نشد و هم اکنون اعتبار احیای این دریاچه قطع شده است.
وی اظهار کرد:‌ از ۳۰ سال پیش در کتابهایم بحث غارت آب، نشست زمین و شوری چاهها را هشداد داده ام که هنوز هم موجود است اما کسی به آنها توجهی نکرد.
کردوانی، گفت: مدلها در ایران به کلی غلط است چون مدل نشان می دهد که می شود کارهای غیر ممکن را انجام داد در حالی که در عالم واقع این امور غیر ممکن است مثل این که کسی مدلی طراحی کند که آب مشهد به گیلان انتقال یابد در حالی که مشهد اصلا آبی ندارد که به گیلان منتقل شود.
وی گفت: یکی از طرحهای عنوان شده تغییر آب و هوا و باروری ابرهاست که علیه آن شکایت کردم و این طرح محکوم شد چون در ایران غلط است و در دنیا دیگر کسی برای استحصال آب از باروری ابر استفاده نمی کند بلکه برای رفع مه در فرودگاهها استفاده می کنند.
او افزود: طرح دیگر پمپاژ آب از خلیج فارس به سه نقطه پست ایران از جمله چاله جازموریان و دشت کویر و ایجاد دریا بود و فرض این طرح این بود که وقتی دریا به این مناطق گسترش یافت آب، تبخیر و هوا مساعد می شود در حالی که بارندگی مازندران هم از تبخیر آب خزر نیست و اگر کوه طالش و البرز نبود آنجا هم بارندگی نمی بود و دلیل آن هم این است که چابهار که در کنار دریاست تنها ۱۰۰ میلی متر بارندگی در سال دارد.
وی گفت:علت بارندگی در گیلان و مازندران هوای پر فشار سیبری است که بر روی دریای خزر می آید و به سمت تهران که رانده می شود در مواجهه با البرز دچار بارندگی می شود و اگر این گونه نبود آنجا هم بارندگی رخ نمی داد.
وی گفت:طرح دیگر، شکافتن کوه البرز به شکل ذوزنقه ای شکل بود تا رطوبت به سوی دیگر البرز و حتی تا اصفهان انتقال یابد و آب و هوا را تغییر دهد.
او با تاکید بر اینکه مسئولان باید فکر تغییر آب و هوا را از مخیله خود بیرون کنند افزود:طرح های دیگری چون بزرگترین آبراه جهان از بندر ترکمن تا بندر تیاب، طرح جنگل و کمربند سبز، طرح ایران رود که طرح انتقال آب از بندر ترکمن به بندر جاسک بود و نیز طرح باران مصنوعی هم طرحهای دیگری بود که همگی غیر ممکن و ناشدنی است .
کردوانی گفت:در سال ۱۳۳۲ در کتاب منابع و مسایل آب در ایران در صفحه ۲۳۲ گفته ام که حفر بی رویه و غیر مجاز چاه، غارت آب است و گفتم که اگر وزارت نیرو درباره مسدود کردن بسیاری از آنها از جمله در رفسنجان اقدام نکند محیط زیست ایران در خطر است.
وی تاکید کرد:آنچه که باعث شد ما به این نقطه نابودی برسیم در درجه اول حفر چاههای نیمه عمیق و عمیق بود به طور مثال در سال ۱۳۴۳ در جهرم در عمق ۳۴ متری می شد به آب رسید اما هم اکنون باید ۶۰۰ متر زمین را حفر کرد و عمق چاههای شهریار هم از ۱۰ متر به ۲۵۰ متر رسیده است.
او گفت: ۲ تکنولوژی دیگر یعنی کانال های آب و شیر آب و شلنگ هم به کمک چاههای عمیق و نیمه عمیق آمدند و سیاست توسعه گرایی مطلق هم مزید بر علت شد و کشور از لحاظ منابع آب به وضعیت کنونی رسید.
وی افزود:در حالی که از ۷۰ سال پیش اروپائیان ازآب باران استفاده می کردند در استان مازندران که بارش خوبی دارد ۹۰ درصد آب مردم از منابع زیر زمینی تامین می شود.
او با انتقاد از عملکرد نمایندگان مجلس شورای اسلامی که به جای توجه ویژه به محیط زیست کشور و حوزه های انتخابیه بیشتر به آرای مردمی توجه کردند، گفت که این شرایط موجب شد تا بدون توجه به منطق آمایش سرزمینی صنایع آب در نقاط خشک و کم آب ایجاد شود یا بر تعداد چاههای عمیق کشور اضافه گردد.
وی با تاکید بر توسعه پایدار افزود:در شهر کوچکی مثل گرمسار ۱۴ دانشگاه ساخته شده به گونه ای که هر خانه ای یک دانشجو دارد اما پنبه که محصول کشاورزی این شهر است و باید در آبان ماه برداشت شود را کسی نیست که بچیند چون همه دانشجو شده اند و در موضوع آب هم همین اتفاق یعنی توسعه ناپایدار و بی رویه اتفاق افتاده است.
کردوانی گفت: کویرها در عین حال خیلی نعمتهای بزرگی هم هستند و خیلی از مواد شوینده، شیشه، باروت و نفت از کویر استحصال می شود.
امروزه مشکل دسترسی به منابع آب شیرین یکی از مسایل مهم در بسیاری از کشورها به شمار می رود که ایران نیز از این امر مستثنی نیست. ۱۵ درصد از مساحت ایران از پوشش گیاهی برخوردار است و بیش از ۸۵ درصد کشور جزو مناطق خشک و نیمه خشک محسوب می شود؛ از این رو انتظار بروز بحران آب در کشور وجود دارد و این امر روز به روز ابعاد پیچیده تری می یابد.
در همین حال کارشناسان حوزه آب کشور نیز بحران آب در ایران را جدی دانسته اند و معتقدند اگر صرفه جویی و فرهنگ سازی در زمینه کاهش مصرف آب در جامعه نهادینه نشود در ۲۵ سال آینده ایران به بیابانی خشک تبدیل می شود.
ایران در آینده به بیابانی خشک تبدیل می شود؛ این اظهار نظر تخصصی یک کارشناس مسایل آب و محیط زیست است که پتانسیل آبی ایران را تا میزان تقریبی ۱۱۰ میلیون متر مکعب دانسته و توضیح می دهد:برخی متخصصان ملی آب پتانسیل آبی ایران را به اعدادی حتی تا سطح ۹۰ میلیون متر مکعب می دانند. یک مدیریت صحیح اقتضا می کند که به صورت تقریبی ۴۰ درصد این آب برای مصرف انسان در کشاورزی، تولید و مصرف مستقیم برداشت شود و دیگر میزان آب برای تداوم چرخه های زیستی در طبیعت باقی بماند، تالاب ها و دریاچه ها را تغذیه و منابع زیر زمینی را تجدید کند و مانع تخریب قدرت حفظ آب در دشت ها شود اما متاسفانه مردم ایران به جای آنکه ۴۰ درصد (که در بدترین شرایط نباید بیش از ۶۰ درصد باشد) به میزان تقریبی ۹۰ درصد پتانسیل آبی را مصرف می کنند و اینگونه فروپاشی منابع آب و به دنبال آن طبیعت به وقوع خواهد پیوست البته این روندی محسوب می شود که از دهه ۴۰ با ورود موتور پمپ و طرح های بزرگ آبی در کشور شروع شده و در سه دهه اخیر شدت یافته است و این زیاده روی در مصرف به دلیل رواج رویکردی مبنی بر اینکه آب منبع ثروت قابل توزیع بی نهایتی است، به وجود آمده است.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18857

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.