• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4

تحقق برجام، مردم را از بلای سموم کشاورزی غیر مجاز نجات داد

  • کد خبر : 18775
  • ۰۸ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹
تحقق برجام، مردم را از بلای سموم کشاورزی غیر مجاز نجات داد

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از برجام، هر کسی از هر جایی سم کشاورزی بی کیفیت و غیر مجاز می آورد اما برجام مردم را از این بلا و خطر بزرگ نجات داد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز یکشنبه در مراسم مجمع ملی سلامت در سالن […]

وزیر جهاد کشاورزی گفت: تا قبل از برجام، هر کسی از هر جایی سم کشاورزی بی کیفیت و غیر مجاز می آورد اما برجام مردم را از این بلا و خطر بزرگ نجات داد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، محمود حجتی روز یکشنبه در مراسم مجمع ملی سلامت در سالن همایش های رازی تهران افزود: ورود انواع سموم و کودهای کشاورزی غیر مجاز در زمان تحریم ها ضایعات و خطرات زیادی را متوجه سلامت مردم کرده بود و غذا و سبزی و میوه های مصرفی مردم را آلوده کرده بود اما پس از برجام این مشکل بر طرف شد.
وی اضافه کرد: در دولت تدبیر و امید ارزیابی و بازنگری مجددی بر روی سموم و کودهای کشاورزی صورت گرفت. تعداد زیادی از سموم و کودهای منسوخ شناسایی و حذف شد و سموم موثر و کم خطر جایگزین شد.
وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: تا قبل از برجام نظارت درستی بر مصرف سموم کشاورزی وجود نداشت و این حوزه کاملاً بی سر و سامان بود. هر کسی در هر جایی پودری را تولید و عرضه می کرد و ادعای سم فروشی داشت. نه ثبت و استانداردی وجود داشت و نه صلاحیت ها تایید می شد نه فروشنده و نه تولید کننده تحت نظارت نبودند و به همین علت مشکلات زیادی برای کشاورزان به وجود آمدد و مقدار زیادی از سرمایه و تولید کشاورزان از بین رفت.
حجتی گفت: در سه سال گذشته ۳۵۰۰ فروشگاه عرضه مجاز سموم کشاورزی با کمک استانداری ها ساماندهی شد اما هنوز فروشگاه هایی هستند که باید تعیین تکلیف شود
وی اعلام کرد: هزار کلینیک گیاه پزشکی با حضور کارشناسان در کشور ایجاد شده است و به این سمت می رویم که سموم کشاورزی بدون نسخه در اختیار کشاورزان قرار نگیرد و کارشناسان پس از بازدید و نظارت بر زمین کشاورزی سم مورد نیاز را تجویز کنند.
وزیر جهاد کشاورزی همچنین از امضای تفاهم نامه با سازمان استاندارد برای بازنگری در باقیمانده سموم محصولات کشاورزی خبر داد.
وی با اشاره به کنترل بیولوژیک محصولات کشاورزی گفت: در گذشته ۲۳۰ هزار هکتار از مزارع کنترل بیولوژیک می شدند که این میزان در دولت یازدهم سه برابر شد و اکنون به ۸۳۵ هزار از هکتار رسیده است.
حجتی گفت: اکنون ۵۰۰۰ نوع کود در کشور ثبت شده است که ۳۳۰۰ نوع آن وارداتی و ۱۵۰۰ مورد تولید داخل است البته در گذشته ۱۰۸۲ کود غیر مجاز وجود داشت که اکنون ممنوع اعلام شده است این کودها یا بی اثر بودند یا میزان بالای فلزات سنگین داشتند که همه آنها از چرخه مصرف حذف شده است.
وزیر جهاد کشاورزی گفت: اقدام دیگری که در این دولت انجام می شود جایگزینی کودهای شیمیایی با کودهای ارگانیک است که با همکاری شرکت های دانش بنیان با توجه به اقلیم کشور انجام می شود.
وی گفت: کمیته فنی ارگانیک و شورای راهبردی محصولات ارگانیک تشکیل شده است و با توجه به اقلیم گرم و خشک کشور تلاش می‌کنیم به سمت افزایش محصولات ارگانیک در کشور حرکت کنیم.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18775

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.