• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

گفتگو/ اقبال واحدی: برنامه را با من می‌شناختند

  • کد خبر : 18749
  • ۰۶ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۹
گفتگو/ اقبال واحدی: برنامه را با من می‌شناختند

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ سیدمحمد‌علی (اقبال)‌ واحدی مجری خوش‌اخلاق، خوش‌سخن و همیشه‌خندان تلویزیون بیش از سه دهه است که در اجرای برنامه‌های تلویزیونی بخصوص در شبکه یک سیما و در قالب برنامه صبح بخیر ایران دارد. او یکی از باداوم‌ترین مجریان تلویزیونی در اجرای یک برنامه ثابت محسوب می‌شود. او در خانواده‌ای روحانی و […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ سیدمحمد‌علی (اقبال)‌ واحدی مجری خوش‌اخلاق، خوش‌سخن و همیشه‌خندان تلویزیون بیش از سه دهه است که در اجرای برنامه‌های تلویزیونی بخصوص در شبکه یک سیما و در قالب برنامه صبح بخیر ایران دارد.

او یکی از باداوم‌ترین مجریان تلویزیونی در اجرای یک برنامه ثابت محسوب می‌شود. او در خانواده‌ای روحانی و مبارز در شهرستان سنقر از توابع کرمانشاه به دنیا آمده. فارغ‌التحصیل رشته کارگردانی با گرایش جامع فیلمسازی از مرکز آموزش فیلمسازی وزارت ارشاد است و اوج فعالیت تلویزیونی‌اش هم به تولید و اجرای سفرنامه صبا در برنامه صبح بخیر ایران بازمی‌گردد؛ برنامه‌ای که توانست بدون بار دراماتیکی و داستانی، بیننده‌های فراوانی را با خود همراه کند. او برای اجرای این برنامه به دورترین نقاط ایران و سراغ کشاورزان و صنعتگران فعال و پویا رفت.

واحدی دستی هم در نوشتن دارد و کتاب «واحدی در سفرها به اینجا و به آنجا» را دو سال قبل منتشر کرد.

تداوم داشتن در اجرای یک برنامه موفق تلویزیونی برایتان چه ویژگی‌های دارد؟

برای من یک حسن محسوب می‌شود. چون باعث شناخته شدن برنامه بین مخاطبان شده و بتدریج هم برنامه تبدیل به برند می‌شود. نکته مهم دیگر هویت پیدا کردن برنامه با تداوم پخش آن است. در تلویریون‌های دنیا هم برنامه‌های پرمخاطبی مثل لری‌کینگ سال‌ها پخش و تبدیل به نام آشنایی می‌شود و حتی نام مجری هم همپای اهمیت پیدا می‌کند. در زمان پخش برنامه صبح بخیر ایران واکنش‌ها خیلی گسترده بود و خیلی‌ها برنامه را با نام من می‌شناختند. بنابراین در برخی از برنامه‌ها اسم مجری تبدیل به مارک و برندش می‌شود.

در زمان اجرای برنامه صبح بخیر ایران علاقه نداشتید اجرای برنامه‌های دیگری را هم تجربه کنید؟

کارهای دیگری هم انجام می‌دادم، اما تمرکز اصلی‌ام روی همین برنامه بود. برای قوام پیدا کردن برنامه صبح بخیر ایران تلاش‌های زیادی انجام شده بود و برنامه باهویتی محسوب می‌شد.

از اولین مجریانی بودید که تجربه ایفای اجرای مشترک را در تلویزیون انجام دادید. اجرای مشترک برایتان چه ویژگی‌هایی دارد؟

نکته مهم حرفه‌ای بودن مجریان است و این‌که متوجه باشند مجری همکارش رقیب نیست؛ بلکه به عنوان یک همکار باید به او کمک کند تا کار هر دو در اجرا بهتر دیده شوند، در واقع به اجرای مشترک مثل یک کارگروهی باید نگاه کرد. نکته مهم دیگر اجرای مشترک این است، اگر یک مجری به دلیلی نتواند مدتی در برنامه حضور داشته باشد. مجری همکارش می‌تواند جای خالی او را پر کند و برنامه به حیاتش ادامه بدهد.

آیا اعتقاد دارید یک مجری نباید صرفا به اجرای برنامه توجه داشته باشد یا می‌تواند کاشف استعدادهای جدید هنری باشد، مثل کاری که شما در ابتدای راه هنری زنده‌یاد ناصر عبداللهی انجام دادید و با حضورش در برنامه باعث معرفی‌اش شدید؟

در کنار نکته‌ای که اشاره کردید. یک مجری باید تهیه‌کننده خوبی هم باشد، زیرا می‌تواند به تمام بخش‌های برنامه اشراف داشته باشد و به طور مثال می‌فهمد که بعد از کدام «پلی‌بک» چه نکته‌ای را ارائه کند و… مجریان موفق مثل شهیدی‌فر، رشیدپور، رامبد جوان و احسان علیخانی چون برنامه‌های خودشان را تهیه می‌کنند، توانسته‌اند برنامه‌های باکیفیت و پرمخاطبی داشته باشند و خط خودشان را دنبال می‌کنند. نادر طالب‌زاده را با برنامه موفق راز و عصرش در نظر بگیرید، چون تهیه‌کننده برنامه‌اش است، می‌تواند براحتی استراتژی و رئوس برنامه‌اش را تعریف کند. من هم تلاش کردم تمام جزئیات تولید یک برنامه مثل «سوئیچ کردن» و انتخاب پلی‌بک را بدانم، چراکه رشته خودم هم کارگردانی است.

به نظر می‌رسد آدم اهل سفری باشید. آیا به همین دلیل اجرای برنامه مستقیم آبادی را پذیرفتید؟

قبل از مستقیم آبادی برنامه سفرنامه صبا را اجرا می‌کردم. برای اولین بار که در برنامه صبح بخیر ایران این بخش را طراحی کردیم. به این فکر افتادیم که باید از تهران برای تولید برنامه خارج بشویم و به همین دلیل کار را شروع کردیم و بتدریج برنامه با این رویکردگسترش پیدا کرد و برنامه پخش زنده به دست آورد. با زنده اجرا شدن برنامه، مخاطبانش هم بسیار زیاد شد که این روند ۱۲ سال ادامه پیدا کرد. برنامه مستقیم آبادی به سفارش وزارت جهاد کشاورزی روی آنتن رفت و ما تلاش کردیم با نگاهی بنیادین و کارشناسی‌شده به مقوله کشاورزی و زیرمجموعه‌هایش و تاثیر این بخش در رونق اقتصادی کشور بپردازیم. خوشبختانه این برنامه هم بسیار موفق و تاثیرگذار بود.
منبع: جام جم

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18749

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.