• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
4

عوامل خسارت زا در ۲۳ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مدیریت شد

  • کد خبر : 18708
  • ۰۴ اسفند ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۶
عوامل خسارت زا در ۲۳ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مدیریت شد

رئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سال زراعی گذشته عوامل خسارت زا در حوزه نباتات در ۲۳ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مدیریت شد. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در سومین گردهمایی طرح فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن […]

sazman_hefze_nabatatرئیس سازمان حفظ نباتات کشور گفت: در سال زراعی گذشته عوامل خسارت زا در حوزه نباتات در ۲۳ میلیون هکتار از زمین های کشاورزی کشور مدیریت شد.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ به نقل از ایرنا، محمدعلی باغستانی روز چهارشنبه در سومین گردهمایی طرح فنی، ترویجی و بهبود عوامل خسارت زایی گیاهی در سالن همایش جهاد کشاورزی لرستان افزود: سطح مبارزه با علف ‌های هرز در حوزه گندم نیز در سال زراعی قبل نزدیک به سه میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار بود.
وی گفت: در حوزه بیماری‌ ها حدود ۴۰۰ هزار هکتار و در بحث آفات غیر از سن نیز نزدیک ۵۰۰ هزار هکتار سطح مبارزه با آفات در کشور بوده است.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور سطح مدیریت آفات در حوزه باغبانی را حدود هفت میلیون هکتار اعلام کرد و افزود: امنیت غذایی در زمینهٔ عملکرد و تولید محصولات موثر است.
وی بیان کرد: استان لرستان در راستای ساماندهی فروشگاه‌ های سموم جزو استان‌های سبز است و خوشبختانه ساماندهی فروشگاه ‌های سموم غیرمجاز در این استان به اتمام رسیده است.
وی گفت: پارسال سه هزار و ۵۰۰ فروشگاه سموم غیرمجاز در کشور وجود داشت که امروز به کمتر از ۴۰۰ فروشگاه رسیده است.
باغستانی افزود: سال گذشته پیش ‌بینی شد بین ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار هکتار زنگ گندم داشته باشیم که این پیش‌ آگاهی باعث کاهش این میزان به ۶۰ هزار هکتار شد.
وی اظهار کرد: اگر هشدارها به ‌موقع باشد کشاورزان نیز ورود می کنند و کار مدیریت آفات را انجام می ‌دهند چراکه مدیریت به موقع آفات همه مؤلفه‌ های تولید محصول سالم را فراهم می ‌کند.
رئیس سازمان حفظ نباتات کشور با تاکید بر لزوم افزایش سطح گلخانه‌ های کشور تا ۵۰ هزار هکتار گفت: باید برای هر یک از مزارع و باغات شناسنامه حفظ نباتات تهیه کنیم.
وی بیان کرد: مصرف علف‌ کش‌ ها به ‌صورت یکنواخت، کشور را با مشکل مواجه کرده است و استان‌ هایی که پیشرو در امر استفاده از علف ‌کش‌ ها بوده ‌اند مشکلات بیشتری دارند.
وی افزود: استان خوزستان در مدیریت علف‌ های هرز به بن ‌بست رسیده است لذا باید از این استان درس بگیریم و مانند آن عمل نکنیم.
باغستانی خاطرنشان کرد: یکی از دغدغه ‌های بخش کشاورزی بحث آب است و وزارت جهاد کشاورزی به صورت جدی روی این قضیه سرمایه ‌گذاری می‌ کند.
وی افزود: امروز بسیاری از دستورالعمل‌ های تحقیقاتی در حوزه‌ های نوین آبیاری است.
مجموعه عوامل خسارت زا به محصولات زراعی و مضر را می توان به سه گروه آفات گیاهی، بیماری های گیاهی و علف های هرز تقسیم کرد.
آفات گیاهی به تمام جانورانی از قبیل حشرات، کنه های گیاهی، نرم تنان، جوندگان، پرندگان پستانداران و غیره گفته می شود که قطعات دهانی گزنده – مکنده و یا جونده دارند و با حمله به بخش های مختلف گیاهان و محصولات کشاورزی به آنها زیان می رسانند.
بیماری های گیاهی به عوارض ناشی از صدمه قارچ ها، باکتری ها، ویروس ها، گیاهان گلدار انگل، عوامل نامساعد جوی، حوادث سوء مانند سرمازدگی، تگرگ و غیره و کمبود یا زیادی مواد غذایی(بیماریهای فیزیولوژیک) گفته می شود.
علف های هرز نیز به گیاهان خودرویی که به طور ناخواسته در مزارع و باغات می رویند و رقیبی برای محصولات کشت شده هستند گفته می شود.
نگهداری و محافظت گیاهان و محصولات کشاورزی از مرحله کاشت تا انبار کردن در مقابل همه عوامل نابود کننده از نظر اقتصادی اهمیت زیادی دارد و امروزه یکی از راه های موثر در افزایش تولیدات کشاورزی به شمار می رود.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18708

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.