• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

برداشت بی‌رویه خاک از جزیره هرمز

  • کد خبر : 18579
  • ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۰۶
برداشت بی‌رویه خاک از جزیره هرمز

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد دریافت عوارض و مالیات از شناورهای دریایی در این سازمان آماده شده و برای تصویب نهایی به‌زودی به هیئت دولت تقدیم می‌شود. معصومه ابتکار روز دوشنبه، در نشست با رئیس کل و قضات دادگستری هرمزگان اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان حفاظت محیط زیست گفت: پیشنهاد دریافت عوارض و مالیات از شناورهای دریایی در این سازمان آماده شده و برای تصویب نهایی به‌زودی به هیئت دولت تقدیم می‌شود.
معصومه ابتکار روز دوشنبه، در نشست با رئیس کل و قضات دادگستری هرمزگان اظهار امیدواری کرد: با اجرایی شدن این پیشنهاد، زمینه حفظ بیش از پیش محیط زیست دریایی فراهم شود.
رئیس سازمان محیط زیست با اشاره به موضوع احداث جزایر مصنوعی در خلیج‌فارس توسط برخی کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، اضافه کرد: مسائل محیط زیست باید در اولویت قرار داشته و جدا از مسائل سیاسی به آن‌ها پرداخته شود. تاکنون ۲ نوبت از همه کشورهای منطقه برای حضور در ایران و همکاری‌های زیست‌محیطی دعوت کرده‌ایم.
رئیس سازمان محیط زیست همچنین با اشاره به خلأهای قانونی در حوزه محیط زیست، تصریح کرد: در حال حاضر نزدیک به هفت لایحه در کمیسیون‌های مجلس مطرح است که تصویب آن‌ها بسیاری از کمبودهای قانونی را برطرف می‌کند. یکی از این لوایح، لایحه مقابله با حیوان‌آزاری است که به احتمال زیاد به قانون مجازات اسلامی الحاق خواهد شد. معاون رئیس‌جمهور اظهار داشت: باید ظرفیت‌های محیط زیست هم‌زمان با طراحی پروژه‌ها لحاظ شود تا مشکل‌های زیست‌محیطی در طول اجرا و پس از آن ایجاد نشود. میزان استفاده از سوخت مازوت در نیروگاه‌ها از طریق افزایش تولید گاز در پارس‌جنوبی، به زیر هشت درصد رسیده و بنزین یورو۴ در همه کلان‌شهرها توزیع می‌شود. معاون رئیس‌جمهور بیان کرد: سیستم یکپارچه معاینه فنی خودروها در کشور راه‌اندازی و ۴۴۴ مرکز معاینه فنی خودرو به آن متصل شده‌اند و دیگر کسی نمی‌تواند با یک تلفن گواهی عدم آلایندگی دریافت کند.
معاون رئیس‌جمهور یادآور شد: براساس بررسی‌های علمی وزارت بهداشت، میزان مرگ و میرهای ناشی از آلایندگی‌های زیست‌محیطی از سال ۹۲ تا ۹۵ کاهش معنی‌داری داشته که نشان‌دهنده موفق بودن برنامه‌های اجرا شده است. بسیاری از مشکلات مانند استقرار صنایع در اطراف و نزدیک شهرها به‌دلیل نبود آمایش سرزمین ایجاد شده که امید می‌رود هرمزگان بتواند طرح آمایش سرزمین را به سرانجام رسانده تا دیگر شاهد چنین مشکل‌هایی نباشیم.
واکنش ابتکار به ساخت شهرک صنعتی ایران‌ـ‌چین در جاسک
رئیس سازمان حفاظت محیط زیست خواستار ورود دستگاه‌های نظارتی درباره برداشت بی‌رویه خاک در جزیره هرمز شد.
معصومه ابتکار افزود: جزیره هرمز یکی از مناطق ارزشمند کشور است و یکی از مراکز تحقیقاتی مهم دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در این جزیره قرار دارد.
وی با بیان این‌که یکی از دغدغه‌های ما برداشت بی‌رویه خاک از جزیره هرمز است، تصریح کرد: در این‌خصوص نگرانی خود را از طریق منابع رسمی اعلام کرده‌ایم.
ابتکار با اشاره به این‌که اکنون در هرمز یا برداشت بی‌رویه صورت می‌گیرد یا قاچاق، خاطرنشان کرد: هم برداشت بی‌رویه خاک که موجب تخریب جزیره هرمز می‌شود هم قاچاق خاک هرمز که امری غیرقانونی است موجب مشکلات زیست‌محیطی می‌شود.
این مقام مسئول با بیان این‌که خواستار بازنگری درباره موضوعات مطرح شده هستیم، اضافه کرد: جزیره هرمز یکی از جزایر ارزشمند خلیج‌فارس و کشور است و نباید ذخایر طبیعی کشورمان به این شکل اجازه بهره‌برداری پیدا کنند تا ظرفیت‌های مهمی همچون گردشگری آسیب ببیند و امیدوارم نظارت‌ها بر این موضوع افزایش یابد. رئیس سازمان حفاظت محیط زیست درباره موضوع ساخت شهرک صنعتی ایران-‌ چین در جاسک و مشکلات زیست‌محیطی مطرح شده در این‌خصوص خاطرنشان کرد: همه طرح‌ها در مرحله امکان‌سنجی باید مطالعه ارزیابی زیست‌محیطی داشته باشند و فرقی ندارد چه مصوبه دولت داشته باشند و چه نداشته باشند. دولت بر این موضوع تاکید دارد. ابتکار در پایان گفت: در دولت یازدهم این موضوع بسیار جدی گرفته شده و هیچ طرحی بدون ارزیابی زیست‌محیطی اجرا نشده و این شهرک صنعتی ایران-‌ چین باید بررسی شود و مساحت آن دیده شود و ارزیابی زیست‌محیطی آن رسیدگی شود.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18579

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.