• امروز : چهارشنبه - ۱۹ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 1 - ذو القعدة - 1445
  • برابر با : Wednesday - 8 May - 2024
4

تیغ کاکتوس قاچاق، بر دستان تولید داخلی

  • کد خبر : 18569
  • ۲۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۴۵
تیغ کاکتوس قاچاق، بر دستان تولید داخلی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ قاچاق کالا به ایران، گریبان گیاهان آپارتمانی را هم گرفت. این خبر که د رباره گیاهانی مانند  کاکتوس و بانبو صد ق می‌کند ، باعث شد ه که بازار این گیاهان آپارتمانی د ر کشور اشباع شود . به گفته متولیان حوزه گیاهان آپارتمانی د ر کشور، ایران رتبه هفد هم تولید  این گیاهان د ر د نیا […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)؛ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ قاچاق کالا به ایران، گریبان گیاهان آپارتمانی را هم گرفت. این خبر که د رباره گیاهانی مانند  کاکتوس و بانبو صد ق می‌کند ، باعث شد ه که بازار این گیاهان آپارتمانی د ر کشور اشباع شود . به گفته متولیان حوزه گیاهان آپارتمانی د ر کشور، ایران رتبه هفد هم تولید  این گیاهان د ر د نیا را د ارد  و با توجه به این‌که طی یک‌د هه گذشته، این گیاهان د ر خانه‌ها و اد ارات جایگاه خاصی یافته‌اند ، بازار قاچاق آن‌ها به کشور نیز د اغ شد ه است. وارد ات مجاز و غیرمجاز این گیاهان به کشور د ر حالی اد امه د ارد  که بازار صاد رات از رونق برخورد ار نیست و به گفته مسئولان این حوزه، مجموع صاد رات گیاهان آپارتمانی ایران د ر سال گذشته از ۲۰۰ میلیون د لار فرارتر نرفته است. این د ر حالی است که امکان تولید  و تکثیر این‌گونه گیاهان د ر کشور فراهم است و د ر صورت بهبود  وضعیت تولید  بازار صاد راتی مناسبی را نیز به همراه خواهد  د اشت. کارشناسان معتقد ند  باوجود  برخورد اری کشور از گلخانه‌های مناسب و همچنین برابری تولید  د اخل با بازارهای خارجی، ایران د ر بسته‌بند ی گل و برند سازی از استاند ارد های جهانی عقب‌ است و تولید  انبوه و فضای رقابتی با بازارهای خارجی وجود  ند ارد . بازار ضعیف صاد راتی د ر کنار پایین بود ن سرانه مصرف گل د ر ایران، به قیمت‌گذاری ضعیف د ر حوزه گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی منجر شد ه؛ به همین د لیل گیاهان آپارتمانی از تولید  تا رسید ن به د ست متقاضیان، با قیمت‌های متفاوت و بعضا بسیار گران‌تر از حد  معمول مواجهند . کارشناسان معتقد ند  قیمت گل از زمان تولید  تا زمان فروش د ر گل‌فروشی‌ها معمولا با ۵۰ د رصد  افزایش قیمت مواجه است؛ چراکه قیمت‌گذاری خاصی د ر این حوزه وجود  ند ارد ، سرانه مصرف پایین است و قیمت گل‌ها، همه‌ساله یکسان و مشخص نیست و بستگی به بازار فروش د ارد . د ر این‌خصوص غلامحسین سلطان‌محمد ی، رئیس اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه استان تهران، با اشاره به این‌که ایران د ر تولید  گیاهان آپارتمانی و گل‌های شاخه برید ه مقام هفد هم د نیا را د ارد ، گفت: تولید  گیاهان آپارتمانی د ر ایران رونق گرفته و طی یک د هه گذشته، این گیاهان د ر خانه‌ها و اد ارات د ولتی و خصوصی جایگاه مناسبی پید ا کرد ه‌اند .  رئیس اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه استان تهران د ر پاسخ به‌د لیل رونق گرفتن استفاد ه از گیاهان آپارتمانی د ر بین مرد م گفت: نقش نمایشگاه‌های بین‌المللی گل و گیاهان زینتی که سالی ۲ بار د ر کشور برگزار می‌شود  د ر تمایل مرد م به نگهد اری از این گیاهان نقش پررنگی د ارد .
سلطان‌محمد ی با اشاره به این‌که این نمایشگاه‌ها سالانه بیش از ۲ میلیون نفر بازد ید کنند ه د ارد ، اظهار د اشت: د ر این نمایشگاه اطلاعات تخصصی گیاهان از چگونگی نگهد اری تا تکثیر د ر اختیار متقاضیان قرار می‌گیرد .
این مقام مسئول با تاکید  بر این‌که مرد م د ر گذشته به نگهد اری گیاهان آپارتمانی تمایل ند اشتند ، گفت: مرد م طریقه نگهد اری از این گیاهان را نمی‌د انستند ؛ به همین د لیل گیاهی که به خانه برد ه می‌شد  و به‌خاطر اطلاعات ناقص نگهد اری از بین می‌رفت و تمایل برای خرید  مجد د  کاهش می‌یافت. د ر حال حاضر حتی د ر گل فروشی‌ها نیز بسته به خرید  هر نوع گیاه، نحوه مراقبت از آن به اطلاع خرید ار می‌رسد  و خود  مرد م نیز اطلاعات بیش‌تری کسب کرد ه‌اند .
قاچاق، بازار کاکتوس را اشباع کرد 
رئیس اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه استان تهران از قاچاق برخی گیاهان زینتی به بازار ایران به‌عنوان یکی از عمد ه مشکلات گیاهان زینتی و آپارتمانی د ر کشور نام برد  و گفت: گیاهانی مانند  کاکتوس و بانبو به بازار کشور قاچاق می‌شوند .
سلطان‌محمد ی با تاکید  بر این‌که کاکتوس‌های قاچاق معمولاً د ر گلد ان‌های کوچک وارد  کشور می‌شوند ، افزود : باتوجه به مقاومت بالای گیاه کاکتوس و همچنین نیاز به محیط کم برای رشد ، قاچاق آن به کشور به‌راحتی انجام می‌شود ؛ به‌گونه‌ای که کاکتوس قاچاق تمام ایران را اشباع کرد ه است.
این مقام مسئول با اشاره به این‌که قیمت کاکتوس‌های قاچاق بیش از ۸۰ هزار تومان د ر بازار د اخل قیمت د ارند ، گفت: این قیمت‌ها سه تا چهار برابر قیمت خرید  آن‌ها است.
وی با اشاره به این‌که تولید  کاکتوس د ر کشور به اند ازه نیاز د اخل است، اد امه د اد : اما کاکتوس‌های قاچاق با ظاهر بهتر و قیمت مناسب‌تر باعث شد ه که کاکتوس ایران متقاضی چند انی ند اشته باشد . ظاهر کاکتوس ایرانی ساد ه‌تر از کاکتوس‌های تولید  چین و تایلند  است و مشتریان ایرانی جذب ظاهر گیاه می‌شوند .  رئیس اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه استان تهران د ر پاسخ به این‌که چرا تولید کنند گان ایرانی د ر راستایی زیبایی کاکتوس‌های عرضه شد ه اقد ام نکرد ه‌اند ، گفت: د ر تمام کشور د ر مجموع ۱۵۰ نفر تولید کنند ه کاکتوس فعالیت می‌کند  که اغلب میانسال هستند . نوآوری و رصد  نوآوری سایر کشورها به نیروی جوان و با انگیزه نیاز د ارد  که این انگیزه برای د انش‌آموخته‌های جوان کشاورزی ایران وجود  ند ارد .
سلطان‌محمد ی با اشاره به این‌که د ر آیند ه نزد یک ایران از چرخه تولید  کاکتوس حذف خواهد  شد ، خاطرنشان کرد : این اتفاق قبلا د ر زمینه گل‌هایی، مانند  گلایل، مریم و لاله روی د اد  و بازار قاچاق این گیاهان، تولید  د اخلی را به شرایط ناامید ‌کنند ه‌ای د چار کرد .
این مقام مسئول د ر پاسخ به سیاست‌های اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه د رباره بهبود  شرایط تولید  گیاهان، به‌ویژه کاکتوس گفت: سیاست‌ها به هر اند ازه که اعمال شوند ، وارد ات قاچاق تولید ‌کنند ه را ناامن خواهد  کرد . سیاست عد ه‌ای خاص، بر وارد ات قرار گرفته و مقابله با آن از اتحاد یه‌ها ساخته نیست.
وی د ر اد امه با اشاره به این‌که رقابت د ر ارزان فروشی کشورهای د نیا ایران را از تولید  برخی گیاهان عقب اند اخته است، گفت: د ر وزارت جهاد  کشاورزی برنامه‌هایی د ر راستای مهیای شرایط بهتر تولید  و تکثیر مطرح شد ه؛ اما د ر مجموع قاچاق د ر تمام محصولات است و د ر گیاهان آپارتمانی هم وجود  د ارد  و جلوگیری از ان آسان نیست.
وارد ات، ۱۰۰  برابر صاد رات
سلطان‌محمد ی همچنین از ضعف صاد رات به‌عنوان د یگر مشکل صنعت گیاهان آپارتمانی و زینتی نام برد  و گفت: گیاهان زینتی و آپارتمانی ایران به روسیه و کشورهای عربی، به‌ویژه به عراق صاد ر می‌شود ؛ اما صاد رات این محصولات چشمگیر نیست.
وی تصریح کرد : عمد ه صاد رات مربوط به د رختچه بید  قرمز به افغانستان، ژاپن، و تایلند  بود ه است. همچنین حد ود  ۶۰۰ هزار د لار بته رز به کشور کرد ستان عراق صاد ر شد ه است.
این مقام مسئول با اذعان بر این نکته که د ر زمینه صاد رات گیاهان آپارتمانی حرفی برای گفتن ند اریم، اظهار د اشت: مجموع صاد رات گیاهان آپارتمانی ایران د ر سال گذشته از ۲۰۰ میلیون د لار فرارتر نرفته، این د ر حالی است که وارد ات بیش از صد  برابر این رقم بود ه است. همچنین د ر بسته‌بند ی گل و برند سازی از استاند ارد های جهانی عقب‌ هستیم و تولید  انبوه و فضای رقابتی با بازارهای خارجی را ند اریم؛ این د ر حالی است که تولید  د اخل با کشورهای خارجی برابری می‌کند  و گلخانه‌های خوبی د ر ایران وجود  د ارد .
۵۰ د رصد  افزایش قیمت از بازار تا گل‌فروشی
 رئیس اتحاد یه تولید ‌کنند گان گل و گیاه استان تهران همچنین از افزایش قیمت گیاهان آپارتمانی از تولید  تا رسید ن به د ست متقاضیان به‌عنوان د یگر مشکل موجود  د ر حوزه گل و گیاه کشور نام برد  و گفت: قیمت گل از زمان تولید  تا زمان فروش د ر گل‌فروشی‌ها معمولا با ۵۰ د رصد  افزایش قیمت مواجه است.
این مقام مسئوال البته قیمت گل را د ر تمام فصول یکسان د انست و با اشاره به این‌که افزایش قیمت از تولید  تا فروش د ر مغازه همواره وجود  د ارد ، گفت: قیمت گل از بازار تا مغازه با افزایش همراه است، اما این قیمت‌ها د ر تمام فصل یکسان است، مگر این‌که گل‌فروشی‌ها د ر مناسبت‌های مختلف اقد ام به افزایش قیمت گل‌های شاخه برید ه کنند . سلطان‌محمد ی د ر پاسخ به‌د لیل افزایش قیمت گیاهان آپارتمانی از بازار تا گل‌فروشی‌ها گفت: د ر تمام د نیا رسم بر تعاد ل قیمت است و د رباره چگونگی نظارت بر این روند ، باید  از مراجع ذی‌صلاح سوال پرسید .
عدم قیمت‌گذاری گیاهان آپارتمانی
د ر این‌خصوص اکبر شاهرخی، رئیس اتحاد یه فروشند گان گل و گیاه شهر تهران، با اشاره به این‌که قیمت‌گذاری خاصی د ر حوزه گل و گیاهان زینتی و آپارتمانی وجود  ند ارد ، گفت: اگر مشتری گل را از گل‌فروش بخرد ، قیمت هم بالا می‌رود ، اگر مشتری آن را نخرد ، فروشند ه گل را به هر قیمتی که خرید ار د اشته باشد ، می‌فروشد . به این ترتیب اگر مشتری گل را نخرد ، آن را به قیمت یک‌هزار تومان هم می‌فروشند .
شاهرخی د لیل افزایش قیمت گل و گیاهان زینتی را پایین بود ن سرانه مصرف د ر کشور د انست و اظهار د اشت: قیمت گل‌ها همه‌سال یکسان و مشخص نیست و بستگی به بازار فروش د ارد .
رئیس اتحاد یه فروشند گان گل افزود : سرانه خرید  گل برای هر ایرانی سالانه هفت تا ۱۰ شاخه گل است، د ر حالی که د ر اروپا این میزان به ۱۵۰ شاخه گل برای هر نفر می‌رسد  و قیمت‌ها به مراتب پایین‌تر است.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18569

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.