• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
6

ثبت سفارش واردات همگام با اصلاح نژاد دام

  • کد خبر : 18512
  • ۲۰ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۹:۳۰
ثبت سفارش واردات همگام با اصلاح نژاد دام

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از افزایش ثبت سفارش گاو زنده با رشد ۹۹۰۰ درصدی در سال جاری برای واردات است. خبری که طی روزهای گذشته منتشر شده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است، به‌گونه‌ای‌که کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش نجومی ثبت سفارش گاو تنها با […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/گزارش رسمی وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از افزایش ثبت سفارش گاو زنده با رشد ۹۹۰۰ درصدی در سال جاری برای واردات است. خبری که طی روزهای گذشته منتشر شده و واکنش‌های مختلفی را در پی داشته است، به‌گونه‌ای‌که کارشناسان این حوزه معتقدند افزایش نجومی ثبت سفارش گاو تنها با هدف اصلاح نژاد قابل قبول نیست. متولیان صنعت دامپروری کشور معتقدند واردات گاو برای اصلاح نژاد و واردات برای تأمین گوشت کشور دو موضوع متفاوت است. این عده بیان می‌کنند واردات بی‌رویه دام زنده از کشورهای همسایه به آسیبی جدی برای بسیاری از دامداران پرواربند تبدیل شده است، و ثبت سفارش و واردات جز کاهش تعرفه واردات و افزایش ارز مرجع و دامن زدن به روابط و رانت‌ها و آسیب دیدن دامداران نتیجه‌ای ندارد. به گفته متولیان این حوزه، ثبت سفارش و واردات، اگر به افزایش صادرات منجر شود آسیب‌زا نخواهد بود؛ اما اگر برای تأمین گوشت باشد، رقابت واحدهای تولیدی و فروش تولید داخلی با مشکل مواجه خواهد شد. در این خصوص وزارت جهاد کشاورزی نیز با انتشار اطلاعیه‌ای درباره رشد نجومی ثبت سفارش گاو زنده، با اشاره به این‌که اکتفا کردن به یک نژاد برای تولید شیر و گوشت منطقی نیست و امروزه تمام دنیا برای تأمین نیازهای پروتئینی و شیری خود نژادهای مختلف را بررسی کرده و بهترین‌ها را برای پرورش انتخاب می‌کنند، از افزایش بهره‌وری در تولید محصولات پروتئینی به‌ویژه شیر و گوشت به عنوان برنامه‌های وزارت جهاد در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی خبر داده و گفته که این واردات، آسیبی به واحد‌های تولیدکننده نخواهد زد.
در این خصوص حسین نعمتی، رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران، با اشاره به این‌که واردات گوشت برای اصلاح نژاد و واردات برای تأمین گوشت کشور دو موضوع متفاوت است، گفت: اگر افزایش ثبت سفارش واردات تنها برای اصلاح نژاد باشد، مشکلات کم‌تری از واردات دام زنده برای تأمین گوشت دارد.
رئیس هیئت مدیره اتحادیه دامداران ایران با اشاره به این‌که واردات بی‌رویه دام زنده از کشورهای همسایه به آسیب جدی برای بسیاری از دامداران پرواربند تبدیل شده است، گفت: ثبت سفارش و واردات جز کاهش تعرفه واردات و افزایش قیمت ارز مرجع و دامن زدن به روابط و رانت‌ها و آسیب دیدن دامداران نتیجه‌ای ندارد. وی با اشاره به کاهش قیمت گوشت در پی افزایش واردات افزود: منافع به جیب واسطه‌ها سرازیر شده و قیمت‌ها به اندازه‌ای کاهش یافته که دامدار دیگر به فکر سود نیست و همین که زیان نکند، برایش حکم سود را دارد.نعمتی در پاسخ به تأثیر افزایش ثبت سفارش دام برای اصلاح نژاد در صنعت دامپروری کشور، اظهار داشت: ثبت سفارش و واردات، اگر به افزایش صادرات منجر شود، آسیب‌زا نخواهد بود؛ اما اگر برای تأمین گوشت باشد، رقابت واحدهای تولیدی و فروش تولید داخلی با مشکل مواجه خواهد شد.وی خاطرنشان کرد: بارها طی سال‌های گذشته شاهد بوده‌ایم که با واردات دام زنده بیماری‌های مختلفی از جمله تب برفکی وارد کشور شده و واحدهای پرواربندی به‌جای کشتار دام در وزن‌های بالا، دام‌های خود را به ناچار در وزن‌های پایین به کشتارگاه‌ فرستادند.وی تأکید کرد: دولت باید در تصمیم‌گیری‌های خود از تولیدکنندگان حرفه‌ای استفاده کند و نظرات آن‌ها را بخواهد تا این صنعت آسیب نبیند، چراکه با آسیب دیدن صنعت دامپروری در حقیقت تولید ناخالص ملی و اشتغال‌زایی بالای این صنعت از بین خواهد رفت.
واردات دام، به معنی ورشکستگی واحدهای تولیدی داخل نیست
وزارت جهاد کشاورزی اما درباره رشد نجومی ثبت سفارش گاو زنده با عنوان این‌که اکتفا کردن به یک نژاد برای تولید شیر و گوشت منطقی نیست و امروزه تمام دنیا برای تأمین نیازهای پروتئینی و شیری خود نژادهای مختلف را بررسی کرده و بهترین‌ها را برای پرورش انتخاب می‌کنند، گفته: افزایش بهره‌وری در تولید محصولات پروتئینی به‌ویژه شیر و گوشت ازجمله برنامه‌های وزارت جهاد کشاورزی در راستای اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در تأمین امنیت غذایی با اتکا به تولید داخل است. نتیجه بررسی‌های صورت‌گرفته از وضعیت دام کشور و همچنین مطالعه وضعیت تولید محصولات پروتئینی در کشورهای پیشرو در صنعت دامپروری، حاکی از آن است که نژادهایی از دام‌های سبک و سنگین در جهان وجود دارد که از نظر زاد و ولد و ضریب تبدیل خوراک دام به شیر و گوشت، چند برابر دام‌های موجود کشور کارایی دارند.
همچنین وزارت جهاد در توضیحات خود آورده: بر این اساس، با بهره‌گیری از ظرفیت گسترش همکاری‌های بین‌المللی پس از توافق برجام، رایزنی با کشورهای پیشرو آغاز شد و پس از بررسی دقیق و انطباق شرایط پرورش دام با اقلیم کشور، هماهنگی برای انتقال دام و تکنولوژی‌های جدید صنعت دامپروری برای اصلاح نژادهای بومی و افزایش تولید و درآمد بهره‌برداران به‌ویژه روستاییان انجام گرفت. در این زمینه، گاو نژاد سمینتال با ویژگی تولید شیر و گوشت بیش‌تر و قابلیت پرورش در محیط مزارع و روستاها و ایجاد درآمد تکمیلی و کمک به اقتصاد خانوارهای روستایی که برتری‌های قابل توجهی نسبت به نژاد پرهزینه گاو هلشتاین دارد، توسط یکی از شرکت‌های خصوصی به کشور وارد شد و تولیدات آن جهت توسعه این نژاد در اختیار روستاییان و دیگر بهره‌برداران قرار می‌گیرد. همچنین در دام سبک، بزهای شیری سانن با قابلیت افزایش تولید شیر، چندقلوزایی و پرورش در محیط‌های بسته و نیز بز نژاد مورسیا ویژه مناطق گرم نیز توسط بخش خصوصی به کشور وارد شده و در منطقه قلعه گنج کرمان نگهداری می‌شود و برای بهره‌برداری در اختیار روستاییان قرار می‌گیرد.
وزارت جهاد کشاورزی همچنین گفته: گوسفند نژاد رومانف نیز با قابلیت چندقلوزایی و افزایش تولید گوشت در دوره پرورش برای اصلاح برخی نژادهای گوسفند کم‌بازده بومی وارد شده تا از طریق گسترش پرورش آن به معیشت و اقتصاد خانوارهای روستایی و همچنین به تأمین ۱۰۰ درصدی نیاز کشور به گوشت قرمز در داخل کمک شود. وزارت جهاد کشاورزی در پایان اعلام کرده است: شناسایی و تأمین نژادهای برتر و ورود آن‌ها به کشور و همچنین دستیابی به نژادهای بومی برتر با دورگ‌گیری در راستای تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی انجام‌گرفته و بر خلاف شائبه ایجاد شده، به عنوان کالای سرمایه‌ای به‌منظور افزایش تولید و درآمد جامعه روستایی صورت گرفته و این اقدام بی‌تردید با ورود کالاهای مصرفی که تولیدکنندگان داخلی را به ورشستگی می‌کشاند، قابل قیاس نیست.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18512

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.