• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
7

جدال متولیان کود و سم سر اجرای اصل ۴۴

  • کد خبر : 18466
  • ۱۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۱
جدال متولیان کود و سم سر اجرای اصل ۴۴

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ چالش بین سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و انجمن واردکنندگان کود و سم بر سر نهاده‌های کشاورزی این روزها همچنان ادامه دارد، چنانچه رئیس سازمان خدمات حمایتی کشاورزی روزگذشته از توافق صورت گرفته با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی برای افزایش تولید به‌دلیل کاهش واردات خبر داد و با اشاره […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ چالش بین سازمان خدمات حمایتی کشاورزی و انجمن واردکنندگان کود و سم بر سر نهاده‌های کشاورزی این روزها همچنان ادامه دارد، چنانچه رئیس سازمان خدمات حمایتی کشاورزی روزگذشته از توافق صورت گرفته با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی برای افزایش تولید به‌دلیل کاهش واردات خبر داد و با اشاره به این‌که واردکنندگان نهاده‌های کشاورزی از روند کار سازمان خدمات حمایتی گله دارند، این سازمان را صاحب قرارداد با ۴۵ شرکت خصوصی دانست و اذعان داشت که طی دو سال اخیر ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داخل در حوزه‌های کودهای فسفاته و پتاسه جایگزین واردات شده است؛ این در حالی است که ۳ کود جدید نیز به‌زودی در سبد مصرفی کشاورز قرار خواهد گرفت. در حالی که متولیان انجمن واردکنندگان کود و سم کشور معتقدند واردات کود کاهش نیافته؛ بلکه کاهش واردات نتیجه عدم رغبت کشاورز به مصرف کود دولتی است. مسئولان این حوزه همچنین با اشاره به این‌که رئیس انجمن تولیدکنندگان کود و سم در جلسه راهبردی کود و سم به‌طور مستقیم، ‌شرکت‌های خصوصی طرف قرارداد با سازمان خدمات حمایتی را زیر سوال برده، این شرکت‌ها را فاقد اعتبار از نظر میزان تولید و کیفیت دانسته‌اند. کارشناسان بخش خصوصی معتقدند عملکرد شرکت‌های دولتی ارتباطی با انجمن‌های خصوصی ندارد و این بخش درپی احقاق کامل اصل ۴۴ قانون اساسی است.
در این‌خصوص سیدمهدی حسینی، رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم، با اشاره به این‌که عملکرد و تصمیم‌گیری شرکت‌های دولتی ارتباطی با انجمن واردکنندگان کود و سم ندارد، ‌گفت: بخش خصوصی تنها در پی اجرای کامل اصل ۴۴ قانون اساسی است.
حسینی با اذعان بر این نکته که سازمان خدمات حمایتی کشاورزی اصل ۴۴ قانون اساسی را به نوعی متفاوت تشریح کرده، ادامه داد: انجمن واردکنندگان در مقامی نیست که گفته‌های این سازمان را تایید یا رد کند و تنها نکته حایز اهمیت برای انجمن، واگذاری کامل تامین نهاده‌های کشاورزی به متولی اصلی آن یعنی بخش خصوصی است.
رئیس انجمن واردکنندگان کود و سم در پاسخ به کاهش ۳۵ درصدی واردات نهاده‌های کشاورزی طبق گفته شرکت‌های دولتی، اظهار داشت: ممکن است این آمارها درباره شرکت‌های زیرمجموعه دولتی مطرح شده باشد؛ اما واردات بخش خصوصی با این کاهش مواجه نیست. ممکن است منظور از کاهش واردات، عدم رغبت کشاورزان به مصرف کود دولتی باشد.
این مقام مسئول همچنین در پاسخ به اظهارات شرکت‌های دولتی مبنی بر قرارداد با ۴۵ شرکت خصوصی و توافق با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی درباره کاهش واردات، اظهار داشت: در جلسه راهبردی کود و سم که طی روزهای گذشته برگزار شد، رئیس انجمن تولیدکنندگان کود و سم به‌طور مستقیم این قراردادها را زیر سوال برد و شرکت‌های خصوصی دارای قرارداد را فاقد اعتبار از نظر میزان تولید و کیفیت محصول دانست که مشخص نیست این گفته‌ها بر چه اساس مطرح شده است.
حسینی همچنین در پاسخ به معرفی ۳ نوع کود جدید در سبد مصرفی کشاورزان و جایگزین کردن آن با کودهای وارداتی، خاطرنشان کرد: انجمن واردکنندگان طبق آمار رسمی موسسه آب و خاک بیش از ۵ هزار نوع کود به ثبت رسانده است و جدید بودن کودهای معرفی شده چندان محتمل نیست.
رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود در ادامه با اشاره به واگذاری سهام شرکت های دولتی به بخش خصوصی در بورس، گفت: انجمن‌های خصوصی به این موضوع ورود نمی‌کنند.
وی در پاسخ به امکان خرید سهام توسط بخش خصوصی و کنترل بازار نهاده‌های کشاورزی گفت: انجمن خصوصی از امکانات مناسب‌تری مانند تامین آفت‌کش‌ها برخوردار است و عملکرد بهتری خواهد داشت بی‌آن‌که زیر بار بدهی‌هایی از این دست برود.
افزایش تولید، کاهش واردات
در این‌خصوص اما یزدان سیف، مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی، از قرارداد با شرکت‌های خصوصی نهاده‌های کشاورزی خبر داد و گفت: شرکت خدمات حمایتی در حوزه کودهای کشاورزی با حدود ۴۰ شرکت غیر از شرکت‌های پتروشیمی قرار دارد که تعداد این شرکت‌ها با احتساب پتروشیمی به ۴۵ می‌رسد.
سیف با اشاره به کودهای جدیدی که قرار است در سال آینده به سبد کودی کشور اضافه شود، گفت: کارگروهی متشکل از شرکت‌های پتروشیمی تشکیل شده است تا برای سال آینده ۳ کود ازته به سبد کودی کشاورزان اضافه شود.
مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی افزود: به‌زودی با همکاری پتروشیمی شیراز کود نیترات آمونیوم وارد چرخه مصرف خواهیم کرد. همچنین در دو سال اخیر ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داخل در حوزه‌های فسفاته و پتاسه اضافه شده و جایگزین واردات شده است. کود دیگری که قرار است به سبد مصرف افزوده شود کود نیترات آمونیوم کلسیم است که مذاکرات آن انجام شده است.
سیف با بیان این‌که طی دو سال اخیر ۲۰۰ هزار تن ظرفیت تولید داخل در حوزه‌های کودهای فسفاته و پتاسه جایگزین واردات شده است، ادامه داد: تفاهم‌نامه‌ای با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی منعقد شده که بر این اساس هرچه میزان تولید آن‌ها افزایش یابد میزان واردات را کاهش می‌دهیم. براساس توافق صورت گرفته با اتحادیه تولیدکنندگان کودهای کشاورزی قرار شده است تا به میزان تولید داخلی افزوده شود تا بتوانیم واردات را کاهش دهیم.
وی همچنین در واکنش به اظهارات معاون وزیر جهاد کشاورزی درباره کاهش تنوع در سموم و بی‌کیفیتی برخی از آن‌ها گفت: عرضه سموم کشاورزی در کشور باید تحت نمایندگی شرکت‌های اصلی صورت گیرد؛ زیرا وقتی شرکت‌های متفرقه اقدام به واردات می‌کنند به مسئولیت اجتماعی خود درباره رعایت کیفیت آن‌ها عمل نمی‌کنند و شاهد نارضایتی کشاورزان هستیم.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18466

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.