• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
3

ساکنان جنگل حافظ آن باشند/ بحران آب باید رسانه ای شود

  • کد خبر : 18425
  • ۱۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۶:۴۰
ساکنان جنگل حافظ آن باشند/ بحران آب باید رسانه ای شود

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: اگر پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در محدوده های آزمایشی پاسخگوی حفظ جنگل باشد، برای حفظ تمام پوشش جنگلی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ عباسعلی نوبخت به تشریح شیوه های بهره برداری از جنگل پرداخت و افزود: […]

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها گفت: اگر پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی در محدوده های آزمایشی پاسخگوی حفظ جنگل باشد، برای حفظ تمام پوشش جنگلی کشور مورد استفاده قرار خواهد گرفت.

به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از مهر؛ عباسعلی نوبخت به تشریح شیوه های بهره برداری از جنگل پرداخت و افزود: اولین نوع جنگل‌داری شیوه پناهی (قطع یکسره) بوده است. بعد از مدتی بدنه سازمان به این نتیجه رسیده که این شیوه برای کل جنگل های سطح شمال کشور کارایی ندارد. سپس شیوه بهره برداری به تک گزینی تغییر کرده است.

به گفته وی، شیوه تک گزینی در جنگل های اروپا امتحان شده بود. همچنین شیوه پناهی در اروپا نزدیک به یک قرن برای بهره برداری مورد استفاده قرار گرفت تا اینکه فهمیدند اشتباه کرده اند.

نوبخت ادامه داد: سازمان جنگل ها بعد از امتحان شیوه تک گزینی و بررسی آثار تخریبی آن بر طبیعت به واسطه فشاری که به آن وارد می شد، به سمت شیوه همگام با طبیعت تغییر مسیر داده است.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها با تاکید بر اینکه حفاظت از جنگل با رویکرد صیانت از آن اکنون در حال پیگیری است، افزود: بر این اساس مردم و جوامع محلی مورد توجه قرار گرفته اند.

وی درباره چگونگی مشارکت جوامع محلی در طرح های حفاظت از جنگل ها، توضیح داد: برای آرامش جوامع محلی و مردم باید برنامه ریزی به گونه ای باشد که با حداقل خسارت به طبیعت حداکثر انتفاع حاصل شود. این وضعیت هم باید در شرایطی ادامه پیدا کند که کل جامعه منتفع شود و کل جامعه هنگامی سود خواهد برد که پوشش جنگل های هیرکانی حفظ شود.

نوبخت با اشاره به تبعات تخریب جنگل های هیرکانی، عنوان کرد: اگر پیرامون حفظ پوشش کل کشور تصمیم گیری نشود، سیل حرکت جمعیت به سمت شمال زاگرس و شمال ایران افزایش پیدا می کند و در آینده به دلیل کم ابی استان های فلات مرکزی، برخی مناطق ممکن است خالی از سکنه شوند.

مجری پروژه مدیریت چندمنظوره جنگل های هیرکانی با اشاره به موانعی اجرایی سازمان جنگل ها به عنوان متولی جنگل در اجرای پروژه، یادآور شد: این پروژه و پروژه های مشابه آن به دلیل عدم اعتمادی که پیرامون موارد مرتبط با طبیعت از سوی مردم نسبت به دولت و مقامات وجود دارد، ابتدا کند پیش می رفت اما خوشبختانه این اعتماد در محدوده های آزمایشی به واسطه فعالیت مشاوران و تشکیلات مختلف جز سازمان جنگل ها ایجاد شده است و به نظر می رسد سرعت رشد فعالیت پروژه افزایش پیدا کند.

وی در پاسخ به اینکه اهداف پروژه پس از اعتماد سازی جوامع محلی و همراهی با آنان چیست، حفاظت از جنگل توسط ساکنان آن را از اهداف اصلی توصیف کرد و گفت: سیاست کلی ما حفظ پوشش برای حفظ آب و آبخوان داری و با حداقل خسارت بیشترین نفع را از جنگل بردن است. در این پروژه هم بنا بر این است که اگر آزمایش های صورت گرفته در محدوده و مناطق آزمایشی پاسخگو باشد از این مدل برای تمام پوشش جنگلی کشور استفاده کنیم.

نوبخت در ادامه توضیح داد: ایران در شاهراهی بین اقلیم‌های مختلف دنیا قرار دارد و بیش از ۸ هزار گونه گیاهی در آن دیده شده است و اکثر آنها خاصیت دارویی دارند. از طرفی چون گیاهان دارویی ارگانیک هستند ارزش اقتصادی بسیار بالایی در سطح دنیا دارند و خوشبختانه پروژه هیرکانی این موارد را هم دنبال می کند. این رویکرد می تواند تا انجا پیش رود که با اتکای به توان جوامع محلی بتوان این گیاهان را صادر کرد.

معاون امور جنگل سازمان جنگل ها با اشاره به وضعیت بحرانی آب متذکر شد که این شرایط باید مدیریت شود و افزود: اگرچه ایران امروز به واردات آب نیاز ندارد اما اگر این فرایند ادامه یابد ممکن است قحطی و کمبود آب بخش هایی از کشور و در آینده کل کشور را فرابگیرد و با مشکل مواجه شویم.

وی با بیان اینکه ممکن است برای تصمیم سازها مهم نباشد اما اگر دچار قحطی شویم این ما هستیم که باید به نسل بعد پاسخگو باشیم، گفت: امروز بدترین زمان قبول این مسئولیت است چون در حال گذار از یک مرحله به مرحله دیگری هستیم واین زمان گذر بیشترین فشار را برای همه ایجاد خواهد کرد.

نوبخت در پایان تاکید کرد: تمام متخصصان امور جنگل باید مشکل بحران آب را رسانه ای کنند و ایران برای برون رفت از این بحران نیازمند استقرار گونه های مختلف گیاهی است که می توانند سطح ایستابی را تغییر بدهند. باید سایر کارکردهای طبیعت را دید چون اعتقاد ما این است: «طبیعت با مردم برای مردم».

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18425

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.