• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
3

تهیه طرح جنگلداری مشارکتی و اجتماعی برای جنگل های هیرکانی

  • کد خبر : 18397
  • ۱۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۸
تهیه طرح جنگلداری مشارکتی و اجتماعی برای جنگل های هیرکانی

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تغییر رویکرد ایجاد شده در مدیریت جنگل های هیرکانی در قالب طرح تنفس برنامه ششم توسعه ، برای تمام حدود ۲ میلیون هکتار گستره این جنگل ها، طرح های جنگل داری مشارکتی و اجتماعی تهیه می شود. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل […]

قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: با تغییر رویکرد ایجاد شده در مدیریت جنگل های هیرکانی در قالب طرح تنفس برنامه ششم توسعه ، برای تمام حدود ۲ میلیون هکتار گستره این جنگل ها، طرح های جنگل داری مشارکتی و اجتماعی تهیه می شود.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از ایرنا ، هم اکنون نیمی از مساحت نزدیک به ۲ میلیون هکتاری جنگل های هیرکانی دارای طرح جنگل داری معمولی است که تهیه و اجرای آن از سال ۱۳۳۸ آغاز شد و بقیه عرصه ها بدون طرح است.
ناصر مقدسی شامگاه چهارشنبه در جلسه بررسی راهکارهای شناخت و اجرای طرح های جنگل داری مشارکتی که با حضور مدیران و کارشناسان سازمان جنگل ها و اعضای شورای عالی جنگل و مرتع این سازمان در مجتمع منابع طبیعی کلارآباد برگزار شد ، افزود: کشورهای توسعه یافته از جمله هند، به سمت جنگل داری مشارکتی رفته اند.
رئیس شورای عالی جنگل و مرتع تاکید کرد : باید مردم و جنگل را با هم دید و الگوهای موفق جنگل داری مشارکتی یا اجتماعی دنیا را بررسی کرد.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: ما زمانی حق داریم درختی را برداریم که بدانیم پایداری جنگل حفظ می شود.
مقدسی با اشاره به اینکه نمی توان همه منتقدان را به بی علمی و یا احساسی حرف زدن متهم کرد گفت: سمن ها و مردم عادی حتی اگر تخصص نداشته باشند، چشم دارند و می بینند که جنگل های هیرکانی در برخی مناطق دچار تغییر شده است.
وی بیان کرد: بهترین راه حل این است که روش مدیریتی ما، ضمن نگهداشت جنگل، منجر به تأمین منافع مردم شود.
قائم مقام سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور تصریح کرد: روش های مدیریتی جنگل های هیرکانی نمی تواند مبتنی بر روش های جنگل های اروپا باشد زیرا ۸۰ـ۹۰ درصد جنگل های اروپا خصوصی است.
مقدسی یادآور شد : اجرای جنگل داری تعاونی در دهه های گذشته موفق نبود و الان تعاونی ها مشکلات زیادی دارند.
معاون امور جنگل سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور نیز در این جلسه گفت: وضعیت جنگل های هیرکانی تغییراتی کرده است و از نظر مدیریتی هم باید تغییراتی صورت دهیم تا با حداقل تخریب، مردم ما حداکثر نفع را ببرند.
عباسعلی نوبخت افزود: برای رسیدن به اهداف مشارکتی، از همه دوستان در بخش های دولتی و خصوصی می خواهیم تجارب خود را برای گنجاندن در قالب بندی طرح ها عرضه کنند.
وی بیان کرد: بخش های دولتی و غیر دولتی متعددی در زمینه جلب مشارکت مردمی فعال بودند و یا هستند که برای رسیدن به چارچوبی جامع، لازم است با همه رایزنی کنیم.
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور هم گفت: ملاحظات لازم برای تهیه و اجرای طرح های جنگل داری مشارکتی باید رعایت شود وگرنه مثل طرح های قبلی ناموفق خواهد شد.
داریوش خانلری افزود: ما هنوز جنگل را نمی شناسیم زیرا اگر جنگل را و نسخه های مدیریتی از فرنگ آمده را می شناختیم وضع جنگل های ما بعد از چند دهه این نبود.
وی تأکید کرد: جنگل داری و جنگل پروری و بوم شناسی کلاسیک، علم مورد نیاز را به ما نداد و ما باید برای کسب شناخت لازم از جنگل، در دیدگاه هایمان تجدید نظر کنیم.
خانلری یادآور شد: انسان نباید علم خود را به جنگل تحمیل کند بلکه باید از جنگل علم بیاموزد.
مشاور رئیس سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور اظهار داشت: پوشش گیاهی جنگل های هیرکانی، فراتر از داده های ایستگاه های هواشناسی، مرز اقلیم و خرداقلیم را به دقت نشان می دهد.
جنگل های هیرکانی با ۱٫۹ میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان گسترش دارد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18397

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.