• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

مالیات سبز مانع تخلفات محیط‌زیستی

  • کد خبر : 18309
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۱
مالیات سبز مانع تخلفات محیط‌زیستی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مردم نسبت به رعایت استانداردها، گفت: مالیات سبز مانع تخلفات زیست‌محیطی می‌شود؛ بنابراین در صورت پیشنهاد دولت، مجلس از تصویب آن استقبال می‌کند. به گزارش خانه ملت، علی‌محمد شاعری در واکنش به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس با انتقاد از بی‌توجهی دولت و مردم نسبت به رعایت استانداردها، گفت: مالیات سبز مانع تخلفات زیست‌محیطی می‌شود؛ بنابراین در صورت پیشنهاد دولت، مجلس از تصویب آن استقبال می‌کند. به گزارش خانه ملت، علی‌محمد شاعری در واکنش به اظهارات رئیس سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره گنجاندن مالیات سبز در لایحه مالیات بر ارزش افزوده، گفت: مالیات سبز در بسیاری از کشورها اجباری شده است، در حقیقت مالیات سبز به آن دسته از فعالیت‌های عمرانی، تولیدی و خدماتی که به محیط‌زیست لطمه وارد می‌کند تعلق می‌گیرد؛ این مالیات در کشورهای پیشرفته جهان مرسوم است به نوعی که طرح‌های عمرانی و اقتصادی که به محیط‌زیست آسیب زنند ملزم به پرداخت مالیات سبز می‌شوند.
نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی با بیان این‌که منابع حاصل از اخذ مالیات سبز برای احیا و جبران خسارات‌های وارد به محیط‌زیست هزینه می‌شود، تصریح کرد: با توجه به آزمایشی بودن قانون مالیات بر ارزش افزوده، دولت به دنبال ارائه لایحه قانون دایمی است که برای این منظور، موادی درباره مالیات سبز را اضافه خواهد کرد. وی افزود: پیش از این سازمان حفاظت محیط‌زیست بررسی‌هایی را به عمل آورده و به سازمان امور مالیاتی ارائه کرده است، بررسی‌هایی که در قالب پیشنهاد مالیات سبز مطرح شده و امیدواریم در لایحه دولت نیز مطرح شود تا در مجلس تعیین تکلیف کنیم.
جرایم زیست‌محیطی نقش بازدارندگی دارد، اما راه‌حل نیست
شاعری با بیان این‌که در لایحه هوای پاک تشویق‌هایی برای صنایع سبز در نظر گرفته شده است، گفت: در کنار اخذ جرایم از صنایع و واحد‌های تولیدی و خدماتی آلاینده باید تشویق‌هایی برای واحدهای تولیدی و خدماتی سبز نیز در نظر گرفته شود که البته در لایحه هوای پاک پیش‌بینی شده است. این نماینده مردم در مجلس دهم معتقد است: جرایم زیست‌محیطی نقش بازدارندگی دارد؛ اما راه‌حل اصلی اجباری کردن رعایت استاندارد‌ در بخش‌های مختلف است. فاجعه پلاسکو و سایر اتفاقات این‌چنینی ناشی از عدم توجه به رعایت استانداردها است، در واقع با رعایت استانداردها حین انجام فعالیت‌های عمرانی، تولیدی، خدماتی، ساختمانی، انرژی و صنعتی و اجباری شدن آن‌ها توسعه زندگی خطرساز نخواهد بود.
محیط‌زیست قربانی بی‌توجهی دولت و مردم به رعایت استانداردها
وی افزود: توامان بودن توسعه و استاندارد موجب برقراری امنیت، رفاه و بهبودی سطح زندگی می‌شود، متاسفانه بدون رعایت استانداردها و ملاحظات فنی، اجرایی و محیط‌زیستی اتفاقاتی چون خشک شدن دریاچه ارومیه، آلودگی‌ هوا، ریزگردها و غیره تکرار می‌شود، همان‌گونه که توسعه غیراستاندارد کشاورزی و صنعتی در آذربایجان غربی منجر به خشک شدن دریاچه ارومیه شد.
شاعری یادآور شد: تاریخ انقضای کالاهای صنعتی، ساختمانی و تولیدی مشخص و رعایت نمی‌شود؛ بنابراین در فرآیند توسعه اتفاقات غیرقابل جبرانی برای کشور و مردم رخ می‌دهد که هزینه سنگینی در بر دارد؛ در حالی که فرآیندهای توسعه باید منطبق بر استانداردها باشد دولت و مردم نیز در اجرای استانداردها، ضوابط و مقررات جدی نیستند؛ از این رو محیط‌زیست هم قربانی چنین نگاه‌هایی شده است. وی گفت: بارگذاری‌ها بیش از سه برابر توان اکولوژیک در بخش محیط‌زیست، آب، منابع طبیعی و سرزمین انجام گرفته است، به همین جهت توان محیطی ما توان آن‌ها را ندارد این در حالی است که تعادل‌بخشی بین منابع و مصارف با توجه به ظرفیت طبیعی کشور ضروری است.
شاعری ادامه داد: مالیات سبز مانع تخلفات شده و نقش بازدارندگی خواهد داشت، در واقع کسانی که اقدام به تخریب محیط‌زیست می‌کنند باید هزینه آن را بپردازند، در دنیا این هزینه آن‌قدر زیاد است که برای متخلف صرفه اقتصادی ندارد؛ در حالی‌که هم‌اکنون در کشور ما هزینه تخریب محیط‌زیست آن‌قدر کم است که برای متجاوز و متخلف صرفه اقتصادی دارد به نوعی که این افراد حاضر به پرداخت هزینه تخلف هستند تا به هدف خود برسند.  رئیس کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: هم‌اکنون در ساخت و سازها تخلف می‌شود و هزینه آن در کمیسیون ماده ۱۰۰ با توافق پرداخت می‌گردد، اراضی منابع طبیعی تصرف شده و بعد از مدتی تخلف تثبیت می‌شود و قانون را دور‌ می‌زنند، خودروها بدون استاندارد تولید می‌شود. مجموعه اقداماتی که سبب شده تالاب‌ها خشک، جنگل‌ها نابود و ۵۰ درصد دشت‌های کشور خالی از آب‌های زیرزمینی شود ناشی از رعایت نشدن استانداردها است، در حقیقت توسعه پایدار نیازمند رعایت قوانین منطبق بر استاندارد است که متاسفانه در حال حاضر به‌طور کامل رعایت نمی‌شود.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18309

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.