• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
2

لزوم گسترش خصوصی‌سازی در کشاورزی

  • کد خبر : 18302
  • ۰۹ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۰
لزوم گسترش خصوصی‌سازی در کشاورزی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: لیلا نوروزی/ افتتاحیه نمایشگاه «چهارمین نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی ایران» با حضور تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان سم، کود و نهادهای کشاورزی کشور و جمعی از ‌میهمان‌های خارجی و با شعار «شناخت، کاشت، داشت و برداشت» برگزار شد. سیدمهدی حسینی‌یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی […]

khosoosi_sazi_eghtesadخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: لیلا نوروزی/ افتتاحیه نمایشگاه «چهارمین نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی ایران» با حضور تمامی واردکنندگان و تولیدکنندگان سم، کود و نهادهای کشاورزی کشور و جمعی از ‌میهمان‌های خارجی و با شعار «شناخت، کاشت، داشت و برداشت» برگزار شد. سیدمهدی حسینی‌یزدی، رئیس انجمن واردکنندگان سم و کود، در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه تخصصی نهادهای کشاورزی تهران گفت: تفاوت این دوره از نمایشگاه با دوره‌های قبل، دانش‌محور بودن این دوره است و در دوره نخست این نمایشگاه این دیدگاه وجود داشت که بتوانیم فضای بهتری در سطح بین‌المللی داشته باشیم.
همچنین در ادامه مراسم افتتاحیه نمایشگاه عباس کشاورز، معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی، با بیان این‌که مداخلات دولت در کشاورزی باید به صفر برسد، اظهار کرد: مهم‌ترین دلیل تاکید بر این عدم مداخله این است که این مداخلات کارآمدی کافی ندارد و به دنبال آن هستیم که به‌صورت تدریجی با خصوصی کردن عرصه مواد مغذی این کار توسط بخش خصوصی انجام شود؛ چراکه خصوصی‌سازی به معنای رها‌سازی نیست و با این کار باید میزان کمی و اطمینان از کیفی بودن خدمات و کالاها را افزایش دهیم و از طرفی دیگر تلاش بر این باشد که پای شرکت‌های خارجی برای سرمایه‌گذاری به کشور باز شود. عباس کشاورز با اشاره به این‌که کشاورزی باید به هر طریقی که می‌تواند خصوصی شود، عنوان کرد: در راستای پیشبرد برنامه‌های کشاورزی وضعیت کود، سیاست‌ محور گفت‌وگوها است که با مشارکت همگانی وضعیت خوبی دارد و نیز در این‌باره چهار هزار و ۶۰۰ برند در کشور کم‌تر از دو سال و نیم ثبت شده است که تولید‌کنندگان در این راستا بسیار همکاری کرده‌اند. به گفته کشاورز، چالش جدیدی که برای کشاورزی وجود دارد و نهادها می‌تواند در این زمینه کمک کند چالش مربوط به آب، آفت‌کش‌ها و مواد مغذی است. او در زمینه نبود تنوع در آفت‌کش‌ها خاطرنشان کرد: آفت‌کش‌ها به‌دلیل نبود تنوع قابل قبول نیستند که این مشکل همه افراد مجموعه را زیر سوال می‌برد و تبدیل به یک آسیب می‌کند که باید حل شود و تصمیمات گرفته شده در این‌باره این است که برای هر عامل خسارت‌زا باید بین سه تا پنج آفت‌کش قرار داده شود و جدا از جنبه سلامتی آن باید از نظر تجارت، تولید و اخلاق تلاش شود که آفت‌کش‌ها ظرف زمان کوتاهی جایگزین شوند. او همچنین در ادامه بیان داشت: سیاست من این است که کل تجارت بذر باید خصوصی شود و شرکت‌هایی هستند که در ایران این کار را انجام می‌دهند و نیز سبزی و صیفی‌جات، ذرت و کلزا و محصولات دیم با قوانینی شفاف باید خصوصی شوند. این معاون زراعت وزارت جهاد کشاورزی با بیان این‌که پایه‌های تولید کشور بذر است؛ افزود: در کشور بذر، تجارت بزرگی است و شرکت‌های خارجی آماده‌اند انتقال تکنولوژی به ایران داشته باشند که متاسفانه کشاورزان در دسترسی به تکنولوژِی بذر فاصله بسیاری دارند و لازم است آنچه نیاز دارند در شرایط آزاد رقابتی مهیا و خدمات آموزشی به آن‌ها ارائه شود.
سلامت، کیفیت و در دسترس بودن مؤلفه‌های امنیت غذایی
در ادامه مراسم، محمدعلی باغستانی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور، اظهار کرد: در مبحث حفظ نباتات یک وظیفه داریم و آن بحث امنیت غذایی در کشور است که مولفه‌های آن شامل تولید محصول به اندازه کافی، سلامت محصول، کیفیت محصول و در دسترس بودن آن است. باغستانی در زمینه بحث سموم در کشور ابراز کرد: بحث باقی ماندن سموم و میزان سموم بیش از حد مجاز بحث عدم تطابق است که دلیل آن نبود تنوع سموم در کشور است. ما یک آفت‌کش را در ۲۰ محصول استفاده می‌کنیم که در نتیجه وارد سبد غذایی مردم می‌شود و این ایراد کار است. به گفته باغستانی، در ایران حساسیت نسبت به سلامت محصول بالا رفته است و در سال گذشته ۴۵ قلم آفت‌کش جدید به ثبت رسیده است. سمومی برای دهه ۴۰ و۵۰ وجود دارد که هنوز حذف نشده است که دلیلش این است جایگزینی برای آن پیدا نشده است.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18302

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.