• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
1

محیط زیست به چه «درد» می خورد؟

  • کد خبر : 18282
  • ۰۸ بهمن ۱۳۹۵ - ۸:۰۷
محیط زیست به چه «درد» می خورد؟

احسان محمدی*/در روزهایی که رسانه ها و حواریون رئیس دولت، وقت تمام تلاش شان را می کردند که یارانه را به عنوان یک کلیدمشکل گشا در اقتصاد خانوار به خورد افکار عمومی بدهند، محمود احمدی نژاد در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی از مردم خواست که به این پول دست نزنند و آن را پس […]

احسان محمدی*/در روزهایی که رسانه ها و حواریون رئیس دولت، وقت تمام تلاش شان را می کردند که یارانه را به عنوان یک کلیدمشکل گشا در اقتصاد خانوار به خورد افکار عمومی بدهند، محمود احمدی نژاد در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی از مردم خواست که به این پول دست نزنند و آن را پس انداز کنند، همان روز یادداشتی نوشتم که یکی از لذت های زندگی مادی لمس پول است. یعنی گرفتن اسکناس های آن ۴۵ هزارتومان کذایی هزار برابر بیشتر از این است که به کسی بگوئید در حسابش ده برابر آن پول دارد.

در روزهایی که رسانه ها و حواریون رئیس دولت، وقت تمام تلاش شان را می کردند که یارانه را به عنوان یک کلیدمشکل گشا در اقتصاد خانوار به خورد افکار عمومی بدهند، محمود احمدی نژاد در یک گفت وگوی زنده تلویزیونی از مردم خواست که به این پول دست نزنند و آن را پس انداز کنند، همان روز یادداشتی نوشتم که یکی از لذت های زندگی مادی لمس پول است. یعنی گرفتن اسکناس های آن ۴۵ هزارتومان کذایی هزار برابر بیشتر از این است که به کسی بگوئید در حسابش ده برابر آن پول دارد.

پول به زبانی حرف می زند که همه مردم آن را می فهمند. ساده، بی رحم و البته صریح؛ برای همین یکی از کلیدواژه های پروژه های بین المللی، تاکید بر مفهوم و جایگاه «ذی نفعان» است. این امر حتی در مورد مسائل محیط زیستی هم وجود دارد و همواره تصمیم گیران و تصمیم سازان از اجراکنندگان پروژه های حمایتی و حفاظتی محیط زیست می خواهند به هیچ وجه نقش تاثیرگذار جوامع محلی و به عبارت دیگر ذی نفعان دست اول را فراموش نکنند.

در چند سال اخیر به همت کنشگران واقعی محیط زیست، آگاهی عمومی مردم نسبت به اهمیت و جایگاه محیط زیست ارتقا ویژه ای یافته است اما هنوز بخش بزرگی از جامعه در آشکار و خلوت از خود و حتی فعالان سرسخت محیط زیست می پرسند، اصلاً این محیط زیست به چه «درد» می خورد؟ مقصود از «درد» در این جمله پرسشی، این است که منفعت من کجاست؟ چه چیزی گیر من می آید؟ سود من از حفاظت و حمایت از محیط زیست دقیقاً کجاست؟

در جامعه ای که مشکلات معیشتی بزرگ ترین دغدغه شهروندان آن است و اصولاً «پول» و مادیات جایگاه رفیعی پیدا کرده است، اگر تا ابد در خصوص جایگاه غیرقابل انکار تنوع زیستی، ارزشمندی جنگل های هیرکانی، اثرگذاری گازهای گلخانه ای و لزوم حمایت از گونه های گیاهی و … حرف بزنید، دلیل بیاورید و مقاله منتشر کنید باز هم می پرسند محیط زیست به چه «درد» می خورد؟ به بیان ساده تر، تا زمانی که فعالان و تصمیم گیران حوزه محیط زیست نتوانند با دلایل متقن و آشکار این «درد» را چاره کنند و مخاطبان پرسشگر را متقاعد کنند که از محیط زیست منتفع می شوند و سود می برند پیش رفتن در این راه سخت دشوار خواهد بود.

وعده دادن به سود در آینده و بهره مند شدن نسل های بعد درنتیجه حمایت از محیط زیست، ممکن است برای دقایقی آدم ها را تحت تاثیر قرار بدهد، اما عموم مردم دنبال آن لذت آنی هستند. همان که در یارانه ها وجود دارد. لذت لمس پول و منفعت در لحظه!

*مدیرمسئول پایگاه خبری-تحلیلی زیست بوم

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18282

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.