• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
3

سر بی‌کلاه چرم ایران در بازارهای‌صادراتی

  • کد خبر : 18218
  • ۰۵ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۶
سر بی‌کلاه چرم ایران در بازارهای‌صادراتی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ در حالی برخی از محصولات چرمی ایران در بازارهای جهانی با استقبال همراه است که تولیدکنندگان چرم معتقدند به دلیل نبود تجهیزات مدرن که زمینه افزایش هزینه تمام‌شده را فراهم می‌کند و همچنین کیفیت پایین رنگ‌کردن چرم خام، رقابت‌پذیری کشور در بازارهای جهانی کاهش یافته و هم‌اکنون چرم […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ در حالی برخی از محصولات چرمی ایران در بازارهای جهانی با استقبال همراه است که تولیدکنندگان چرم معتقدند به دلیل نبود تجهیزات مدرن که زمینه افزایش هزینه تمام‌شده را فراهم می‌کند و همچنین کیفیت پایین رنگ‌کردن چرم خام، رقابت‌پذیری کشور در بازارهای جهانی کاهش یافته و هم‌اکنون چرم خام بیش‌ترین متقاضی را در بازارهای صادراتی دارد. در واقع صنعت چرم در حالی به بقای خود ادامه می‌دهد که برخی از کشورهای صاحب نام در این عرصه همچون ترکیه و ایتالیا با خرید چرم‌های ایرانی و استفاده از سیستم‌های رنگ‌کردن نوین محصولات تولیدی خود را تنها به واسطه برند‌های معتبر تا چندین برابر قیمت به کشور ما صادر کرده و در این میان این تولیدکنندگان داخلی هستند که سرشان بی‌کلاه مانده است.
سعید حیاتی، رئیس اتحادیه چرم، با اشاره به قیمت چرم در ایران گفت: چون هزینه‌های تمام شده برای تولید چرم طبیعی بالاست، به‌همین خاطر چرم از اقبال خوب خریداران برخوردار نیست و مصرف‌کنندگان، استفاده از چرم مصنوعی را ترجیح می‌دهند.
استفاده در مصنوعات خانگی
وی در ادامه با اشاره به بازار داخلی چرم گفت: چرم در میان زنان خانه‌دار با استقبال خوبی رو‌به‌رو شده و تهیه مصنوعات چرمی به صورت یک شغل خانگی درآمده است.
رئیس اتحادیه چرم طبیعی درباره صادرات چرم طبیعی گفت: در کشور همه مراحل تولید چرم انجام می‌شود؛ اما به دلیل کیفیت پایین رنگ و نبود تکنولوژی‌های لازم، صادرات چرم بیش‌تر به صورت خام است.
وی در ادامه با توضیح این‌که برخی کشورها فناوری مدرن و به روز برای رنگ کردن چرم دارند، اذعان داشت: کشورهایی مثل ترکیه و ایتالیا دارای تکنولوژی و فناوری برای رنگ‌کردن چرم بوده و مواد اولیه را از شرکت‌ آلمانی هنکل خریده و از رنگ‌های طبیعی نیز استفاده می‌کنند. رئیس اتحادیه چرم طبیعی در ادامه گفت: در ایران متأسفانه به علت عدم وجود مواد اولیه، تکنولوژی و فناوری‌های به روز، چرم فقط به صورت خام و رنگ نشده به فروش می‌رسد، در صورتی که تمام مراحل سخت آن از جمله پاک‌سازی و پالایش در ایران انجام می‌شود. وی در رابطه با عدم وجود دستگاه‌ها و فناوری‌های به‌روز رنگ‌کردن چرم گفت: در این خصوص باید زمینه‌های لازم جهت شراکت با کشورهای خارجی و همچنین حمایت دولت در این رابطه توسط سازمان‌هایی مانند وزارت صنعت، معدن و تجارت، اتحادیه و… با تخصیص ارز مبادله‌ای ایجاد شود. گفتنی است سرمایه‌گذاری‌های بلندمدت در این حوزه نیز ضروری است.
عقب‌ماندگی در تجهیزات
رئیس اتحادیه چرم طبیعی گفت: دامغان و خراسان جنوبی تولید‌کننده بهترین پوست هستند و برخی از برندهای موجود در همدان نیز از جایگاه بسیار خوبی در کشور برخوردارند.
حیاتی با تأکید بر این‌که بسیاری از دستگاه‌ها در بسیاری از کشورها مدرن و به‌روز شده است، گفت: کشور ما در زمینه دستگاه‌ها و کارخانه‌های مدرن از بسیاری از کشورها به‌ویژه ترکیه بسیار عقب‌تر است. ما حتی در زمینه کشتارگاه‌های مکانیزه نیز با کمبود مواجهیم. حیاتی درباره تبعات ناشی از تهیه چرم در کشور گفت: پس از پالایش پوست دام، به دلیل آلودگی‌هایی که ناشی از مصرف مواد شیمیایی است، محدوده پاک‌سازی چرم آلوده شده و قابلیتی برای کشت و رشد و نمو گیاهان نخواهد داشت.
رنگ،‌ عامل تعیین‌کننده کیفیت
وی در پاسخ به این‌که چه معیاری برای ارجحیت چرم‌های خارجی بر تولیدات داخلی وجود دارد، گفت: نوع و جنس رنگ و نیز رنگ‌بندی و انعطاف‌پذیری چرم از دلایل ارجحیت چرم خارجی بر چرم ایرانی است و این در صورتی‌است که چرم ایران به نسبت چرم‌های دیگر کشورها به دلیل هزینه‌های بالا برای تهیه و تولید گران‌تر به فروش می‌رسد که مشتری آن نیز به همین دلایل کم‌تر است. رئیس اتحادیه چرم طبیعی در ادامه با اشاره به عدم صادرات چرم ایران گفت: چرم در ایران دباغی و پالایش شده و فقط به صورت نیم‌ساخت عرضه می‌شود و چرم آماده و رنگ شده ما در بازار‌های خارجی به دلیل کیفیت پایین رنگ آن مشتری ندارد. حیاتی درباره مقیاس اندازه‌گیری چرم گفت: چرم با مقیاس پا اندازگیری می‌شود که اندازه آن ۲۸ سانتی‌متر مربع است و بهترین ابعاد در چرم ۱۶ پا محسوب شده و با قیمت ۱۶ هزار تومان معامله می‌شود.
واردات محدود چرم
در ادامه مهدی باغبان شمیرانی، نایب‌رئیس اتحادیه چرم ایران، گفت: واردات چرم در ایران به صورت خیلی محدود و صرفاً برای برندهای خاص انجام می‌شود. شمیرانی در ادامه اظهار داشت: صادرات و واردات چرم در کشور به دلیل عدم ثبات نرخ دلار و همچنین گران بودن قیمت آن به سختی انجام می‌شود و بیش‌تر به صورت پوست گوسفند (سالامبور) و پوست گاو (نیم‌ساخت) است. نایب‌رئیس اتحادیه چرم ایران با توجه به تهیه و تولید چرم در ایران گفت: تمام مراحل تهیه و تولید چرم (مربوط به موبری، پالایش پوست، خوراک پوست کروم و میل مذاب، که همان مواد برای حالت دادن به چرم است) در ایران انجام می‌شود.
شمیرانی با اشاره به صادرات چرم از ایران گفت: چرم‌های ایران به دلیل نداشتن استاندارد توانایی صادرات و رقابت با چرم‌های خارجی را ندارد. همچنین به دلیل تهیه مواد مانند رنگ، کروم، میل مذاب و… از خارج کشور، هزینه‌های تولید چرم در کشور بالا می‌رود و سبب می‌شود چرم داخلی نسبت به چرم دیگر کشورها با قیمت بیش‌تری عرضه شود.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.