• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
1

فائو: زمان عمل برای مقابله با چالش کمبود آب است

  • کد خبر : 18205
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۳:۰۶
فائو: زمان عمل برای مقابله با چالش کمبود آب است

مدیرکل سازمان کشاورزی و خواربار جهانی (فائو) هشدار داد،اکنون زمان عمل برای مقابله با چالش کمبود آب است. به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایرنا؛ «خوزه گرازیانو داسیلوا» در مجمع جهانی غذا و کشاورزی در برلین افزود: شیوع پدیده کمبود آب اکنون از مهمترین چالش های توسعه پایدار است، پدیده ای که به […]

مدیرکل سازمان کشاورزی و خواربار جهانی (فائو) هشدار داد،اکنون زمان عمل برای مقابله با چالش کمبود آب است.
به گزارش خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN) به نقل از  ایرنا؛ «خوزه گرازیانو داسیلوا» در مجمع جهانی غذا و کشاورزی در برلین افزود: شیوع پدیده کمبود آب اکنون از مهمترین چالش های توسعه پایدار است، پدیده ای که به دلیل افزایش جمعیت جهان و تغییر آب و هوای زمین به طور فزاینده ای در حال تشدید است.
به گفته وی، برای مقابله با این چالش و مدیریت بهتر منابع آب، برنامه ای تحت عنوان هدف مستقل توسعه پایدار آب (standalone sustainable development goal (SDG) on water) ایجاد شده است.
مدیرکل فائو تاکید کرد، مساله بهبود مدیریت منابع آب به ویژه برای برنامه هدف مستقل توسعه پایدار آب در ارتباط با فقر، گرسنگی و سوء تغذیه شدید و تغییر اقلیم مهم است.
داسیلوا تاکید کرد: برای غلبه بر چالش های امنیت غذایی ناشی از کمبود آب باید در دو جبهه بهبود روش ها در استفاده کمتر و کاراتر از آب و حرکت در مسیر تامین دسترسی مطمئن به آب به ویژه برای خانوارهای فقیر کشاورز کار کرد.
به گفته وی، این اقدام ها از خشکسالی جلوگیری نخواهد کرد، اما می تواند به جلوگیری از خشکسالی ناشی از اختلالات اجتماعی- اقتصادی کمک کند.
مدیرکل فائو همچنین تاثیر جلوگیری از اتلاف غذا در کاهش استفاده از آب را حائز اهمیت توصیف کرد و افزود: سالانه یک سوم غذایی که تولید می شود یا به هدر می رود و یا در پروسه تولید از بین می رود که معادل به هدر رفتن منابع آب به همان میزان تا سه برابر است.
به گفته داسیلوا، با عبور شمار جمعیت جهان از مرز ۹ میلیارد نفر تا سال ۲۰۵۰، رقابت برای منابع آب در جهان شدیدتر خواهد شد.
وی افزود: در حالی که مشاجرات بر سر منابع آب در برخی مناطق از مشاجرات مرتبط به مساله زمین پیشی گرفته است، میلیون ها خانوار کشاورز در کشورهای در حال توسعه مدت ها است گرفتار مشکل دسترسی بسیار محدود به منابع آب تازه هستند.
مدیرکل فائو با اشاره به اینکه در آینده نزدیک ممکن است حدود یک میلیارد نفر در مناطق خشک زمین با کمبود فزاینده منابع آب مواجه شوند، تاکید کرد: تغییر اقلیم تاکنون رژیم های آبی همه مناطق زمین را تغییر داده است.
جنوب آسیا، خاورمیانه و شمال آفریقا جزو مناطق خشک زمین محسوب می شوند.
مجمع جهانی غذا و کشاورزی اول بهمن به مدت سه روز در برلین برگزار شد.

لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.