• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
8

طعم گس چای ایرانی با اسانس‌ کنیایی

  • کد خبر : 18196
  • ۰۴ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۲:۳۸
طعم گس چای ایرانی با اسانس‌ کنیایی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ چای ناسالم کنیایی با قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان در بازارهای کشور عرضه می‌شود. این چای که برخی از کارشناسان معتقدند همان چای سنواتی ایران است که پس از صادرات، با بسته‌بندی کنیایی بار دیگر به کشور وارد می‌شود، این روزها با اعتراض کارشناسان مواجه شده است، چرا […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ چای ناسالم کنیایی با قیمت کیلویی ۵۰ هزار تومان در بازارهای کشور عرضه می‌شود. این چای که برخی از کارشناسان معتقدند همان چای سنواتی ایران است که پس از صادرات، با بسته‌بندی کنیایی بار دیگر به کشور وارد می‌شود، این روزها با اعتراض کارشناسان مواجه شده است، چرا که نه تنها در بازار با قیمت‌هایی بعضاً تا دو برابر نرخ چای ایرانی فروخته می‌شود، بلکه با توجه به این‌که چای با ماندگاری بیش از ۳ سال مصرف انسانی خود را از دست می‌دهد، نگرانی مصرف‌کنندگان را نیز به همراه داشته است.
در این خصوص صادق حسنی، مدیر اجرایی سندیکای چای، با اشاره به این‌که سالانه بالغ بر ۶۰ هزار تن چای وارد کشور می‌شود، گفت: کنترل مراجع ذی‌صلاح در گمرک تأثیر بسیاری در جلوگیری از ورود چای بی‌کیفیت به کشور دارد.
حسنی با تأکید بر ضرورت دریافت گواهی سلامت محصول از کشور مبدأ افزود: ایران صادرکننده چای نیز هست و تمام کشورهای مقصد قبل از صادرات محصول از گواهی سلامت و تأیید آزمون دانشگاه‌های علوم پزشکی مطمئن می‌شوند. وی با تأکید بر کنترل و دریافت گواهی سلامت در کشور گفت: کنترل و ارائه گواهی سلامت درباره محصولات وارداتی صورت می‌گیرد؛ اما متأسفانه سختگیری‌ها در این زمینه کافی نیست و در برخی از مواقع اجرای قوانینی که در این خصوص تصویب شده‌اند، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد.
چای صادراتی ما را به خودمان برمی‌گردانند
در این خصوص ایرج هوسمی، رئیس اتحادیه چای‌کاران، با اشاره به این‌که چای ایرانی تنها یک پنجم نیاز مصرفی کشور را تأمین می‌کند، گفت: واردات چای ضروری است؛ اما نه چای سنواتی که خود صادر کرده‌ایم و کشورهایی مانند کنیا پس از بسته‌بندی با برند خارجی خود دوباره به ما برمی‌گردانند.
ایرج هوسمی افزود: سالانه نیازمند واردات حدود ۱۰۰ هزار تن چای هستیم که به دو تا سه برابر قیمت چای درجه یک ایرانی وارد و فروخته می‌شود که در بسیاری از موارد سلامت و کیفیت آن نیز مشکل دارد. هوسمی افزود: چای تولید شده بعد از گذشت سه سال قابلیت مصرف انسانی ندارد و تنها قابلیت تبدیل به کافئین و… را دارد.
وی تأکید کرد: این کشورها چای‌های غیر قابل مصرف را در بیرون مرزها با اضافه‌کردن مواد شیمیایی در بسته‌بندی‌های جدید به ایران وارد می‌کنند که قیمت این چای کیلویی ۵۰ هزار تومان است. هوسمی با بیان این‌که پیگیری و جلوگیری از این معضل بر عهده اتحادیه چای‌کاران نیست، ادامه داد: البته این‌طور نیست که سلامت تمام برندهای خارجی چای، جای شک داشته باشد. چای باکیفیت خارجی نیز در کشور هست؛ اما با قیمت‌های گزاف.
رئیس اتحادیه چای‌کاران تصریح کرد: مردم به عطر و طعم چای‌های خارجی با همین کیفیت ناسالم عادت کرده‌اند، در حالی که عواقب استفاده از این محصولات در سال‌های آتی خود را نشان خواهد داد. هوسمی با بیان این‌که چای تولید شده در ایران به نحوی در باغ و کارخانه فرآوری می‌شود که باعث سربلندی چای‌کار است، گفت: کیفیت چای ایرانی در مقایسه با چای خارجی قابل قیاس نیست.
چای خارجی ۲ تا ۳ برابر قیمت چای ایرانی
هوسمی قیمت چای وارداتی را کیلویی ۴۰ تا ۶۰ هزار تومان عنوان و اظهار کرد: با توجه به این‌که قیمت چای خارجی از ایرانی گران‌تر است، باید مردم را نسبت به استفاده صحیح از چای مناسب آگاه کرد. رئیس اتحادیه چای‌کاران یادآور شد: سال گذشته حدود ۵۰۰۰ تن چای سنواتی معامله شد.
وی با بیان این‌که سال قبل ۱۹ تا ۲۰ هزار تن چای خشک در ایران تولید شده است، اظهار کرد: این میزان تولید پاسخگوی نیاز داخلی کشور نیست، به همین دلیل مجبور به واردات این محصول هستیم. هوسمی اظهار کرد: مصرف چای در ایران حدود ۱۱۵ تا ۱۲۰ هزار تن و تولید ما تنها ۱۹ تا ۲۰ هزار تن است؛ به همین دلیل باید شرایطی را برای افزایش تولید در این بخش فراهم کرد.
رئیس اتحادیه چای‌کاران خاطرنشان کرد: سال گذشته حدود ۵۰ هزار تن چای سنواتی در داخل و خارج معامله شده است. هوسمی گفت: میزان تولید امسال نیز بستگی به شرایط اقلیمی دارد؛ اما می‌توان پیش‌بینی کرد در سال جاری تولید چای پنج درصد افزایش داشته باشد. وی قیمت چای خشک درجه یک را کیلویی ۲۰ هزار تومان، درجه دو را ۱۵ هزار تومان و درجه سه را ۱۰ هزار تومان عنوان کرد.
ناآشنایی ایرانی‌ها با چای ارگانیک داخلی
رئیس اتحادیه چای‌کاران با بیان این‌که چای‌کاری در ایران تنها در مناطق شمالی صورت می‌گیرد، اظهار کرد: این مسأله موجب شده مردم سایر مناطق آشنایی چندانی با ویژگی‌های چای ارگانیک نداشته باشند. به همین دلیل چای‌ خارجی در ایران با افزایش تقاضا مواجه شده؛ به‌گونه‌ای‌که ذائقه مصرف‌کنندگان به سمت چای اسانس‌دار و غیر ارگانیک هدایت شده است. وی با بیان این‌که اکثر چای‌های خارجی دارای مواد افزودنی و زیان‌بخش هستند، گفت: باید به مردم اطلاع‌رسانی شود تا از هر چایی استفاده نکنند.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18196

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.