• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
1

مصوبه‌ای برای دامن زدن به بلاتکلیفی جنگل‌ها

  • کد خبر : 18175
  • ۰۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۱۲
مصوبه‌ای برای دامن زدن به بلاتکلیفی جنگل‌ها

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه محمودخواه/ نمایندگان مجلس با تصویب طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها از سه سال یگر خودشان را در معرض حرف و حدیث‌های مختلف قرار دادند، زیرا بسیاری از کارشناسان تصویب این طرح را خیلی کارشناسانه نمی‌دانند و چه موافق و چه مخالف نسبت به آن نظر مثبتی ندارند؛ زیرا این‌طور […]

jangal_rahjangaliخبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه محمودخواه/ نمایندگان مجلس با تصویب طرح توقف بهره‌برداری از جنگل‌ها از سه سال یگر خودشان را در معرض حرف و حدیث‌های مختلف قرار دادند، زیرا بسیاری از کارشناسان تصویب این طرح را خیلی کارشناسانه نمی‌دانند و چه موافق و چه مخالف نسبت به آن نظر مثبتی ندارند؛ زیرا این‌طور به نظر می‌رسد که اجرای این طرح نه تنها نمی‌تواند جنگل را از نابودی حفظ کند، بلکه راه را برای از بین بردن آن هموار‌تر می‌کند.
دکتر مجید لطفعلیان، رئیس گروه جنگل‌داری دانشگاه ساری می‌گوید: این مصوبه بدتر از مصوبه سه سال پیش است و در واقع می‌توان گفت این مصوبه به بلاتکلیفی جنگل‌ها و پس رفتن کارها دامن می‌زند. علت آن هم معلوم است، زیرا وقتی کاری تخصصی به مباحث غیر تخصصی کشیده می‌شود، نتیجه تخصصی هم نخواهد داشت. در اول آبان ماه وزیر جهاد کشاورزی نامه‌ای به سازمان جنگل‌ها ارسال کرد که نقدی بر آن داشتم، چراکه ۲۰ غلط در یک نامه یک صفحه‌ای آمده بود. این استاد دانشگاه با شکوه از این‌که کار به افراد غیر متخصص واگذار شده است، می‌گوید: از آن‌جا که مسئولان تخصصی خود سازمان جنگل‌ها توان حل مسأله را در خود سازمان نداشتند، باعث شد مسأله به جامعه کشانده شود و حل آن هم در خارج سازمان پیگیری شود و این چالشی است که به وجود آمد و این اتفاق نمی‌تواند کمکی به جنگل‌ها کند.وی با اشاره به این‌که تصویب این مصوبه تبعات سنگینی به بار خواهد آورد، می‌گوید: آن‌هایی که این مصوبه را به تصویب رساندند یا متوجه تبعات آن نشدند یا نخواستند تبعات آن را بفهمند. بحث نبودن مجری در اراضی طرح جنگل‌داری از سال ۹۹ آغاز خواهد شد و این مسأله کارشناسان حوزه منابع طبیعی را وادار به واکنش کرده است. لطفعلیان در این باره می‌گوید: طی دوره سه ساله هیچ قراردادی در محدوده طرح جنگل‌داری نباید بسته شود و همین یک مورد خسارت مهمی را به جنگل می‌زند و کسانی که مشکلی در آن نمی‌بینند در واقع از جنگل بی‌خبر هستند، زیرا جنگلی که مجری و ناظر داشته، دیگر مجری ندارد و این بزرگ‌ترین فاجعه‌ای است که می‌تواند برای جنگل رخ دهد، زیرا گذشت زمان نشان می‌دهد که با این اتفاق صدمات زیادی به جنگل وارد می‌شود و جنگل به قول معروف بی‌صاحب می‌شود و نبود یک مدیریت واحد و درست و حساب شده هم می‌تواند بزرگ‌ترین ضربه را به جنگل بزند، زیرا راه را برای زمین‌خواران و قاچاقچیان باز می‌گذارد و این فاجعه است.
حفاظت از جنگل بی‌صاحب شعاری بیش نیست
او با اشاره به این‌که در محدوده‌ای که طرح جنگل‌داری وجود ندارد حفاظت معنا ندارد، می‌گوید: مگر تا به امروز از اراضی‌ای که مجری نداشته حفاظت شده است که حالا تصمیم دارند این قسمت‌ها را نیز به آن اضافه کنند. در حالی که جنگل‌هایی که مجری نداشته‌اند ده برابر بیش‌تر از جنگل‌های خارج از طرح آسیب دیده‌اند، زیرا جنگل‌هایی که مجری در آن فعالیت می‌کند پویایی و تکاپوی خودش را دارد و به حال خود واگذار نمی‌شود.
لطفعلیان می‌گوید: اگر قرار بود این طرح جواب بدهد و به نتیجه برسد، خرابی‌ای که در جنگل‌های خارج از طرح وجود دارد به بار نمی‌آمد. این‌ها در حالی است که طرفداران این طرح می‌گویند قرار نیست جنگل به حال خود رها شود؛ اما این‌ها فقط شعار است و در عمل باید ثابت شود که تجربه ثابت کرده اجرای چنین طرح‌هایی آن‌قدر که ضرر دارد سود ندارد.
در گذشته قوانینی مثل صیانت از جنگل‌ها به تصویب رسید و بحث زراعت چوب مطرح بود؛ اما نتیجه آن نشان می‌داد که نمی‌تواند موفق عمل کند، زیرا زمانی که طرح مطرح شد، طرح طراحان خوب بود و برای آن برنامه داشتند؛ اما با وجود آن موفق نبود و نتیجه نداد. حالا باید منتظر فاجعه‌هایی باشیم که درباره این طرح بدون برنامه و پشتوانه رخ خواهد داد.
مصوبات ماده۴۸ به طرح تنفس آسیب نمی‌زند
عبدالغفور ایران‌نژاد، نماینده چابهار در مجلس، درباره تغییر یافتن اصل مصوبه در مسیر کمیسیون کشاورزی تا کمیسیون تلفیق می‌گوید: برداشت‌های بی‌رویه در جنگل مشکل اساسی برای جنگل‌های سراسر کشور خصوصاً جنگل‌های شمال است. اما در این قانون اصلاحی صورت گرفته که به نظر به اصل این قانون ضرری وارد نمی‌کند، زیرا چوب‌های جنگلی دست‌کاشت را قابل برداشت کردیم. همچنین این اجازه را دادیم که در برخی موارد در طرح‌ها و پروژه‌های اساسی می‌توانند درختان را قطع کنند. از سویی دیگر از چوب‌های پوسیده نیز می‌توان استفاده کرد. وی در ادامه می‌گوید: کارخانه‌هایی در حال فعالیت هستند و کارگرانی در آن‌جا مشغول به کارند که دولت باید تلاش کند تا آن‌ها نیز سر کار خود باقی بمانند. دولت نیز برای واردات چوب و تعطیل نشدن کارخانجات نوپای چوب کمک کرده تا واردات چوب انجام شود و اعتبارات آن نیز در بودجه سنواتی دیده شده تا جنگل از تعرض مصون بماند. این نماینده مجلس دهم در ادامه می‌گوید: در این مصوبه ایرادی وجود دارد و بر اساس آن دولت می‌تواند درباره قراردادهایی که تا پایان سال سوم برنامه ششم توسعه در بخش جنگل به پایان نمی‌رسد تعیین تکلیف کند و با توجه به این‌که قراردادهای جنگل ۱۰ ساله است، ممکن است این بند از قانون مشکلاتی را در بخش خصوصی ایجاد ‌کند. وی امید دارد که بتوان با اجرای این مصوبه جنگل‌ها را حفظ کرد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18175

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.