• امروز : جمعه - ۷ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 18 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 26 April - 2024
39

برجام، فصل نوین توسعه کشاورزی

  • کد خبر : 18153
  • ۰۲ بهمن ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۹
برجام، فصل نوین توسعه کشاورزی

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: فاطمه رمضانیان/ صنعت کشاورزی کشور یکی از اثر پذیرترین صنایع کشور از دوران پساتحریم و برنامه جامع اقدام مشترک است. این گفته بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی است که معتقدند در عمر یک‌ساله برجام گشایش بسیاری در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی، مکانیزاسیون و گشودن راه‌های ارتباطی با سایر […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: فاطمه رمضانیان/ صنعت کشاورزی کشور یکی از اثر پذیرترین صنایع کشور از دوران پساتحریم و برنامه جامع اقدام مشترک است. این گفته بسیاری از کارشناسان حوزه کشاورزی است که معتقدند در عمر یک‌ساله برجام گشایش بسیاری در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی، مکانیزاسیون و گشودن راه‌های ارتباطی با سایر کشورها حاصل شده است. بخش کشاورزی ایران به‌عنوان متولی تامین امنیت غذایی کشور و تولیدکننده بیش از ۱۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برجام می‌تواند شرایط مطلوبی را برای مبادلات تجاری این بخش فراهم کند. ورود بذرهای مختلف کلزا، گندم و چغندر و… به کشور، توسعه مکانیزاسیون، تجهیز اراضی کشور به سیستم آبیاری نوین و ورود شرکت‌های خارجی نظیر شرکت‌های چین برای رونق آبیاری نوین در ایران به‌ویژه برای محصول برنج، افزایش توان تامین نقدینگی کشاورزان و… از تاثیرات مثبی است که متولیان صنعت کشاورزی به آن اشاره می‌کنند.
این در حالی است که برخی دیگر از متولیان این حوزه ضمن ابراز امیدواری از بهره‌گیری بیش‌تر از فرصت پساتحریم معتقدند هنوز تاثیر چشمگیری از برنامه جامع اقدام مشترک بر صنعت کشاورزی دیده نشده و در حال حاضر بیش از ورود چند هیئت خارجی به بخش گلخانه‌ای و منابع آب زیرزمینی کشاورزی اتفاق چشمگیری رخ نداده است. با این حال تمامی فعالان حوزه کشاورزی اعتقاد دارند که در دوران پس از تحریم بخش کشاورزی باید آمادگی استفاده از فرصت‌ها و آمادگی مقابله با چالش‌ها را در همکاری با کشورهای اروپایی داشته باشد. در این راستا علی خانمحمدی، مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی، با اشاره به این‌که عمر یک‌ساله برجام به تاثیرات مثبت در زمینه واردات و صادرات محصولات کشاورزی، مکانیزاسیون و گشودن راه‌های ارتباطی با سایر کشورها منجر شده است، گفت: بذرهایی که پس از برجام به کشور وارد کردیم، از نظر کیفیت و بهره‌وری قابل قیاس با بذرهای داخل نیست. خانمحمدی با تاکید بر کیفیت این بذرها تصریح کرد: بذرهای مختلفی نظیر کلزا، چغندر، گندم و… پس از برجام به کشور وارد شدند و این در حالی است که وقتی نمی‌توانستیم مبادلات ارزی داشته باشیم، با مشکلات عدیده در زمینه بهره‌وری مواجه بودیم.
مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی با اشاره به همکاری شرکت‌های معتبر خارجی در زمینه محصولاتی چون غلات و ذرت و… گفت: در حوزه گندم نیز ۳۵ رقم بذر به کشور وارد شد و رخداد بزرگ تولید ۱۴ میلیون تن گندم در سال جاری، یکی از نتایج مثبت برجام بر بخش کشاورزی بود، چراکه بهره‌وری بدون افزایش سطح زیرکشت و تنها با ورود تکنولوژی مناسب چه از نظر بذر، ماشین‌آلات، تغذیه خاک، مبارزه با آفات، افزایش پیدا کرد.
بیش‌ترین تحول برجام در زمینه مکانیزاسیون
این مقام مسئول همچنین با تاکید بر تاثیر برجام بر افزایش ضریب مکانیزاسیون کشاورزی در کشور، اظهار داشت: بخش مکانیزاسیون در حوزه کشاورزی در یک سال اخیر بیش‌ترین تحول را تجربه کرده و با از سرگیری واردات، شرایط استفاده از ماشین‌آلات جدید در بخش کشاورزی در حال تسهیل است. خانمحمدی افزود: برجام در حوزه ماشین‌آلات کشاورزی موجب افزایش سهولت مبادلات، و کاهش هزینه‌های اضافی جهت نقل و انتقال پولی شد. به گفته وی، حذف واسطه‌ها، حضور برندهای مطرح بین‌المللی در عرصه ماشین‌آلات کشاورزی در کشور، و تضمین خدمات پس از فروش زمینه‌های کاهش هزینه و دسترسی را به فناوری‌های پیشرفته‌تر فراهم کرده است.
آبیاری نوین، نتیجه برجام
وی از ورود سیستم آبیاری نوین به کشور به‌عنوان یکی از نتایج مثبت برجام نام برد و گفت: تا قبل از برجام امکان توسعه این سیستم در اراضی کشاورزی کشور وجود نداشت؛ اما در حال حاضر بسیاری از زمین‌های زراعی در حال تجهیز به این سیستم است و آبیاری نوین برای نخستین‌بار در شالیزارها برای محصول برنج نیز به اجرا درآمده.
مدیرعامل مجمع خبرگان کشاورزی افزود: پروژه‌های مشترک سیستم‌های نوین آبیاری در دستور کار وزارت جهاد کشاورزی قرار گرفته و در شرایط پس از برجام توانسته‌ایم با سایر کشورها وارد مذاکره شویم. خانمحمدی همچنین با اشاره به ورود سیستم جدید آبیاری به کشور با کمک چین اشاره کرد و اظهار داشت: کارخانه مشترک ایران و چین در ایران تاسیس شده تا بتوانیم تجهیزات آبیاری نوین با تکنولوژی روز دنیا را تولید کنیم.
در صورت اجرای کامل شاهد تاثیرات خواهیم بود
سیدرضا نورانی، رئیس اتحادیه محصولات کشاورزی با اشاره به این‌که تاکنون تاثیر خاصی از برجام بر صنعت کشاورزی کشور دیده نشده، اظهار داشت: اگر برجام به صورت کامل و در تمام زیرساخت‌ها اجرا شود، می‌توان به خروج از رکود و رفع موانع کشاورزی کشور امید داشت. نورانی با اشاره به این‌که به آینده صنعت کشاورزی کشور تحت تاثیر اجرای برجام خوش‌بین هستم، افزود: در حال حاضر بیش از ورود چند هیئت خارجی به بخش گلخانه‌ای و منابع آب زیرزمینی کشاورزی اتفاق چشمگیری رخ نداده؛ اما نسبت به آینده خوش‌بین هستیم. نورانی با تاکید بر این‌که کشاورزی ایران همچنان نسبت به کشاورزی دنیا عقب هستند، اظهار داشت: با وجود منابع مناسب انرژی، خاک خوب، اقلیم چهار فصل و مزیت‌های فراوان کشاورزی ایران، بهره‌وری همچنان پایین است و امید است با ورود فناوری‌های جدید در کنار فراوانی منابع و انرژی بتوان بهره‌وری را حداقل تا ۲ و نیم برابر افزایش داد.
عرضه ۸ برابری تراکتور
در این‌خصوص علی‌مراد اکبری، معاون وزیر جهاد کشاورزی از مدیریت منابع آب و مدیریت مصرف و همچنین بخش ماشین‌آلات و ادوات کشاورزی، به‌عنوان نتایج مناسب برجام نام برد و گفت: اقدامات مناسبی طی مدت اخیر انجام شده است، به‌طوری که عرضه تراکتور ۸ برابر سنوات گذشته بوده است که اعتبارات آن از طریق صندوق توسعه ملی در اختیار کشاورزان و بهره‌برداران قرار گرفته و می‌گیرد.
اکبری افزود: تا به امروز یک‌میلیون و ۵۵۰ هزار هکتار از اراضی کشور به سیستم‌های نوین آبیاری مجهز شده‌اند و بالغ بر ۶ میلیارد مترمکعب آب از این طریق صرفه‌جویی شده است. همچنین تسهیل تبادل پول در نظام بانکی به‌ویژه برای واردات نهاده‌های کشاورزی، رونق همکاری‌های بین‌المللی در حوزه کشاورزی، دامپزشکی، شیلات و دام از مهم‌ترین دستاوردها و گشایش‌های اجرایی شدن برجام درحوزه کشاورزی به‌شمار می‌رود. بخش کشاورزی ایران به‌عنوان متولی تامین امنیت غذایی کشور و تولیدکننده بیش از ۱۱۷ میلیون تن انواع محصولات کشاورزی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برجام می‌تواند شرایط مطلوبی را برای مبادلات تجاری این بخش فراهم کند.
پساتحریم و جذب بازارهای صادراتی
محمد سادات‌ابراهیمی، عضو کمیسیون کشاورزی مجلس، نیز درباره نتایج توافق برجام و تاثیر آن در بخش کشاورزی گفت: طی ۱۰ سال گذشته با وجود تحریم‌ها بخش کشاورزی توانست روی پای خود بایستد، اما متاسفانه طی این مدت کشاورزان ما از وضعیت خوبی برخوردار نبودند؛ بنابراین پساتحریم می‌تواند به رونق بخش کشاورزی نیز مانند سایر بخش‌ها کمک کند. این توافق می‌تواند شرایط را برای ورود دانش فنی، فناوری‌ها و تکنولوژی‌های نوین در بخش‌های مختلف ازجمله تجهیزات و مکانیزاسیون کشاورزی با هزینه‌های کم‌تری فراهم کند که همین امر سبب کاهش هزینه‌های بخش کشاورزی خواهد شد.
عضو کمیسیون کشاورزی مجلس با تاکید براین‌که لازم است دیپلماسی اقتصادی و کشاورزی ما در کنار دیپلماسی خارجی مان فعال‌تر عمل کند، گفت: در گذشته در جذب بازارهای صادراتی کشورهای همسایه ضعیف عمل کرده‌ایم؛ اما در پساتحریم علاوه‌بر بازار کشورهای همسایه باید در عرضه محصولات کشاورزی به بازار دیگر کشورهای جهان نیز نفوذ کنیم.
وی درباره سموم، بذر و کودهای شیمیایی مورد مصرف بخش کشاورزی گفت: در دوران تحریم ناچار بودیم سموم، بذر و کودشیمیایی مورد نیاز کشور را از کشورهای همانند چین و هند که کیفیت چندانی نداشتند وارد کنیم؛ اما توافق برجام می‌تواند شرایط را برای ورود نهاده‌های مورد نیاز با کیفیت از دیگر کشورهای جهان و با هزینه‌های کم‌تر تامین کند. وی اضافه کرد: به‌طور قطع با گشایش‌های صورت گرفته روابط بانکی داخلی و خارجی بهبود می‌یابد و امیدواریم با رفع تحریم‌ها و مشکلات اقتصادی، بانک‌ها نقدینگی لازم کشاورزان را تامین کنند؛ اما در دوران پس از تحریم بخش کشاورزی باید آمادگی استفاده از فرصت‌ها و آمادگی مقابله با چالش‌ها را در همکاری با کشورهای اروپایی داشته باشد.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18153

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.