• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

حفره‌های ویلاساز در جنگل بسته شد

  • کد خبر : 18125
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۵
حفره‌های ویلاساز در جنگل بسته شد

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه محمودخواه/ حفظ جنگل همواره مهم است و مشارکت مردم در این حفاظت نیز بسیار با اهمیت است، این امر بهانه‌ای است که سازمان‌های متولی جنگل‌ از همه شرکت‌ها و کمپانی‌های ایرانی و خارجی در ایران می‌خواهند که در این کار مشارکت داشته باشند. از مدتی قبل با مشارکت سازمان […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه محمودخواه/ حفظ جنگل همواره مهم است و مشارکت مردم در این حفاظت نیز بسیار با اهمیت است، این امر بهانه‌ای است که سازمان‌های متولی جنگل‌ از همه شرکت‌ها و کمپانی‌های ایرانی و خارجی در ایران می‌خواهند که در این کار مشارکت داشته باشند.
از مدتی قبل با مشارکت سازمان جنگل‌ها و مراتع، کمپین احیای جنگل‌های باستانی به راه انداخته شد تا بتواند در حفظ جنگل پابه‌پای مردم مشارکت داشته باشد. در این کمپین که در آن شرکت سامسونگ نیز همکاری دارد، بیش از ۱۲۱ هزار اصله نهال درخت در جنگل‌های هیرکانی مازندران کاشته شد تا حفره‌ها و فضاهای خالی در جنگل پر شود و جنگل‌ها به‌صورت پیوسته باقی بماند و مجال سوءاستفاده از این زمین‌ها پیش نیاید.
ناصر مقدسی، رئیس شورای عالی جنگل، در نشست (کمپین) احیای جنگل‌های باستانی ایران گفت: در این برنامه قرار است ۱۲۱ هزار اصله نهال در مساحت ۱۱۰ هکتار از جنگل‌های هیرکانی کاشته شود که تاکنون هزار اصله از این نهال‌ها کاشته شده است و تا هفته آینده ۲۱ هزار اصله نهال دیگر نیز کاشته می‌شود. این مساله به حفظ سیستم یکپارچه جنگل کمک می‌کند؛ زیرا این حفره‌ها می‌تواند بهانه‌های برای ساخت و سازها و ویلا‌سازی در جنگل باشد و مهم‌ترین هدف ما این است که این حفره‌ها را پر کنیم.
وی با اشاره به این‌که جنگل‌های هیرکانی که همچون نوار سبزی بر شیب‌های شمالی کوه‌های البرز قرار گرفته است، از حوالی آستارا در شمال غرب تا حوالی گرگان در شرق ایران ادامه می‌یابد، ادامه داد: جنگل‌داری جزو اولویت‌های سازمان است و ما از همه سازمان‌ها و شرکت‌ها در ایران می‌خواهیم که در این کار ملی به ما کمک کنند؛ زیرا ویژگی‌های منحصربه‌فرد جنگل‌های هیرکانی باعث شده است که در لیست ثبت جهانی قرار گیرد و از نگاه تعداد زیادی از دانشمندان پیوستگی جنگل‌های شمال است که باعث افزایش کارکردهای آن شده است.
وی با بیان این‌که داخل زون دو میلیون هکتاری این جنگل‌ها حفره‌های بازی دیده می‌شود، گفت: این حفره‌ها به جنگل‌ها آسیب می‌زند و گاه فرصت ساخت‌و‌ساز در دل جنگل‌ها را فراهم می‌کند. بنابراین کار اصلی سازمان جنگل‌ها پر کردن این حفره‌ها است تا بتوانیم سیستم یکپارچه هیرکانی را داشته باشیم.
قائم مقام سازمان جنگل‌ها در ادامه می‌گوید: اکنون در حال گذار از مرحله جنگل‌داری کلاسیک به جنگل‌داری پایدار هستیم و موج جنگل‌کاری در ایران در وسعتی به اندازه ۲۵۰ هزار هکتار امکان توسعه دارد.
کشور کره‌جنوبی در حوزه فعالیت در زمینه منابع طبیعی و جنگل‌‌کاری جزو کشورهای پیشتاز نمونه و موفق است و طبق توافق‌نامه بین ایران و کره‌جنوبی گروه کارشناسی مشترک از دو کشور بازدید خواهند کرد. همچنین طرح جنگل‌کاری انجام شده تحت عنوان «یادگاری تو به زمین» می‌تواند یکی از موضوعات مذاکرات ما با کشور کره‌جنوبی باشد تا چنین طرح‌هایی در آینده ادامه یابد. مقدسی با اشاره به این‌که جنگل‌های جهان به بیش از ۴ میلیارد هکتار رسیده است، می‌گوید: طی دو قرن اخیر سطح هشت میلیارد هکتاری جنگل‌های دنیا به چهار میلیارد هکتار به‌علت صنعتی شدن جهان کاهش یافت. براساس گزارش فائو سطح جنگل‌زدایی سالانه در دنیا حدود ۱۲ میلیون هکتار است که این رقمی نگران‌کننده‌ است. قائم مقام سازمان جنگل‌ها با بیان این‌که بعد از بخش انرژی، جنگل‌زدایی با ۲۲ درصد تولید گازهای گلخانه‌ای نقش مهمی در ایجاد وضع کنونی جهان دارد، گفت: جنگل‌ها از این منظر نقش مهمی را ایفا می‌کنند که می‌توانند تا حد زیادی در کاهش گازهای گلخانه‌ای اثرگذار باشد.
 ایران کشوری است که به پوشش کم‌جنگلی دارد. هشت درصد سرزمین ما را جنگل تشکیل می‌دهد؛ بنابراین جنگل‌داری باید جزو سیاست‌های پایدار کشور ما باشد. به همین دلیل باید از جنگل‌های هیرکانی، جنگل‌های زاگرس و جنگل‌های ایران تورانی حفاظت شود به همین دلیل لازم است شرکت‌های مختلف به‌ویژه شرکت‌های خودروساز که نقش مهمی در تولید و انتشار گازهای گلخانه‌ای دارند طی هماهنگی و همکاری با سازمان جنگل‌ها نهضت جنگل‌کاری را تقویت کنند.
خلعتبری، مدیرکل دفتر جنگل‌کاری، نیز درباره هزینه‌های اجرای طرح جنگل‌کاری و انجام پروژه یادگاری تو به زمین گفت: با توجه به شرایط توپوگرافی مناطق مختلف اعم از کوهستانی، جلگه‌ای و… هزینه جنگل‌کاری‌ها متفاوت است.  در این طرح برای هر هکتار بیش از ۶ میلیون تومان هزینه شده است که این رقم با احتساب حفظ و نگهداری آن‌ها به مدت دو سال است.
در این طرح در ابتدا حصارکشی عرصه ۱۱۰ هکتاری برای مقابله با مزاحمت دام‌ها برای نهال‌ها صورت گرفت، سپس کندن گودال‌ها با نظارت فنی سازمان جنگل‌ها انجام شد و در آخر نهال‌کاری به‌صورت ۵۰ درصد سوزنی برگ و ۵۰ درصد پهن برگ اتفاق افتاد. درختان کاشته شده طی این طرح شامل ون، کاج سیاه، افرای شیردار، بلوط ایرانی، گیلاس وحشی، گلابی وحشی بودند.
تا امروز ۱۰۰ هزار نهال در جواهرده کاشته شده است و بقیه نهال‌ها در صورت بهبود شرایط جوی به سرعت کاشته خواهند شد. همچنین کمپین متعهد شده تا مدت دو سال از نهال‌ها نگهداری کند. در این مدت آبیاری نهال‌ها انجام می‌شود و در صورتی‌که هر نهالی خشک شد مجددا کاشته می‌شود. پس از دو سال این عرصه تقدیم سازمان جنگل‌ها خواهد شد. هانگ، رئیس شرکت سامسونگ در ایران، نیز در این‌باره گفت: با گرم شدن زمین روبه‌رو هستیم و ما به‌عنوان شهروندان این سیاره باید از میراثی که در زمین وجود دارد حمایت کنیم؛ زیرا همه مردم دنیا میراث‌دار مشترکی هستیم.
 وی در ادامه می‌گوید: گیاهان و درختان میلیون‌ها سال وجود داشته‌اند و این ما هستیم که آن‌ها را با افزایش گازهای گلخانه‌ای در معرض خطر قرار داده‌ایم. اکنون به هر صورتی باید تلاش کنیم تا از نابودی آن‌ها جلوگیری شود.
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18125

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.