• امروز : شنبه - ۸ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 27 April - 2024
3

دورخیز چشم‌بادامی‌ها برای صید خاویار خزر

  • کد خبر : 18122
  • ۲۸ دی ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱
دورخیز چشم‌بادامی‌ها برای صید خاویار خزر

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)/ نویسنده: ملیحه تهرانی/ تولید و پرورش ماهیان خاویاری که از آن به عنوان «الماس سیاه دریای خزر» نام برده می‌شود، دیر زمانی است که در بازارهای جهانی متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است؛ اما حضور و دخالت چینی‌ها در تولید و پرورش خاویار و نیز بهره‌گیری رقیبان چشم بادامی […]

خبرگزاری کشاورزی و منابع طبیعی(IANN)نویسنده: ملیحه تهرانی/ تولید و پرورش ماهیان خاویاری که از آن به عنوان «الماس سیاه دریای خزر» نام برده می‌شود، دیر زمانی است که در بازارهای جهانی متقاضیان زیادی را به خود جلب کرده است؛ اما حضور و دخالت چینی‌ها در تولید و پرورش خاویار و نیز بهره‌گیری رقیبان چشم بادامی از نام خاویار ایرانی برای افزایش صادرات و بازاریابی، نگرانی‌هایی را برای کارشنان این حوزه رقم زده است، چرا که با وجود اهداف متولیان شیلات که صادرات را اولویت خود برای تولید الماس سیاه ایران عنوان می‌کنند و با وجود افزایش استقبال در بازار داخلی، حضور رقیبان چینی همواره زنگ خطری برای محصولات باکیفیت ایرانی و تخریب نام کشور محسوب می‌شود. در همین خصوص مهدی شکوری، مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات، گفت: در ایران ۱۰۰مزرعه پرورش ماهیان خاویاری وجود دارد که از این تعداد ۳۰مزرعه آن ثبت شده و به صورت قانونی در استان‌های گیلان و مازندران فعالیت می‌کنند. همچنین در استان‌های غربی از جمله کرمانشاه و خوزستان و حتی قم نیز مزارع پرورش ماهیان خاویاری مشغول به فعالیت هستند که در این میان استان قزوین بیش‌ترین سهم را در داشتن مراکز پرورش ماهیان خاویاری به خود اختصاص داده است.
شکوری در ادامه با اشاره به بازار و صادرات این ماهی اظهار داشت: اساساً تولید ماهی خاویاری با هدف جذب بازار داخلی و خارجی است و از سال‌های ۲۰۱۲تا به الان صادرات این ماهی از ایران انجام می‌شود که امروز به  ۹۰۰ کیلوگرم رسیده است. مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات اذعان داشت: البته صید ماهی خاویاری در دریای خزر چند سال است که به دلیل حفظ ذخایر ممنوع است و تمامی ماهیان تولیدی در ایران که صید می‌شوند پرورشی هستند.وی درباره گوشت این ماهی نیز گفت: گوشت این نوع ماهی در بازار داخلی و خارجی طرفدار دارد؛ ولی صادرات گوشت آن به دلیل قیمت بالایی که نسبت به ماهیان دیگر کشورها دارد، کم‌تر است. شکوری در ادامه قیمت گوشت این ماهی را در بازار‌های داخلی و خرده‌فروشی‌ها ۷۰هزار تومان دانست و گفت: البته گوشت این ماهی از مزرعه‌دار ۵۰هزار تومان خریداری می‌شود.  مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات گفت: صادرات بیش‌تر به حوزه اروپا انجام می‌شود که عمدتاً آلمان، انگلستان، بلژیک، ایتالیا و سوئیس هستند. اخیراً هم نخستین مجوز برای صادرات خاویار به آمریکا صادر شده است. وی در ادامه در رابطه با واردات این ماهی به کشور گفت: خوش‌بختانه واردات ماهیان خاویاری به ایران به دلیل حمایت از تولید داخلی ممنوع است، چون سابق بر این واردات گوشت این ماهی به کشور صورت می‌گرفت و بعد به نام ماهی خاویاری ایران از کشور صادر می‌شد که این مسأله باعث تخریب بازار این ماهی در جهان شد.
شکوری در ادامه به مشکلات پرورش ماهیان خاویاری در ایران اشاره کرد و گفت: مهم‌ترین دغدغه ما حفظ بازارهای خارجی است؛ اما بازار داخلی این محصول نیز به دلیل قیمت و کیفیت مناسب تولیدات با تقاضای بالایی همراه است. وی درباره قیمت خاویار در بازار داخلی گفت: قیمت خاویار در ایران در خرده‌فروشی‌ها با توجه به گونه و کیفیت متفاوت است و در بازار حدود کیلویی ۱۰میلیون تومان فروخته می‌شود، و از مزرعه‌دار بین ۵/۴ تا ۸میلیون خریداری می‌شود.مدیر کل دفتر آبزیان آب شیرین سازمان شیلات درباره تنوع ماهیان خاویاری در ایران گفت: در ایران ۵ گونه ماهی خاویاری وجود دارد که بهترین نوع آن فیل ماهی است که نرخ آن هم بر اساس رنگ، کیفیت، سایز و شرایط پرورش و آب محاسبه می‌شود. شکوری بازار داخلی ایران برای تجارت و سودآوری از طریق این نوع ماهی را مناسب‌ دانست و بیان کرد: خاویار و ماهیان خاویاری در کشور جایگاه خوبی کسب کرده‌اند و مشتریان خود را به دست آورده‌اند و می‌توان گفت حتی مشتریان داخلی به نسبت بازارهای خارجی خیلی بیش‌تر هستند و تولیدکنندگان داخلی این ماهی نیز به دلیل نرخ فروش مناسب‌تر و مشتری بیش‌تر، تمایل بیش‌تری به فروش این ماهی در داخل کشور دارند.
خاویار ایرانی در سبد صادراتی 
در ادامه حسینعلی عبدالحی، معاون توسعه آبزی‌پروری سازمان شیلات، اظهار داشت: در ایران حدود۹۰مزرعه فعال داریم که یک هزار و ۷۱ تن گوشت ماهی خاویاری تولید و صادر می‌کنند. همچنین ۲هزار و ۱۴۰کیلوگرم نیز خاویار تولید و صادر می‌کنند. عبدالحی با اشاره به ممنوعیت صید ماهی خاویاری از دریای خزر اذعان داشت: این اقدام در جهت حمایت از تولیدکنندگان و همچنین بازسازی ذخایر و صرفاً برای تکثیر و پرورش ماهی و صید مولد صورت می‌گیرد.
وی در ادامه گفت: میزان گوشت صادراتی این ماهی بیش‌تر است و آن هم به دلیل این است ‌که میزان گوشت این ماهی به نسبت خاویار آن که فقط در نوع ماده این ماهی است، بیش‌تر است و فقط ۱۰درصد از حجم یک ماهی، خاویار است. معاون توسعه آبزی‌پروری شیلات درباره بهای این ماهی گفت: قیمت فروش ماهی خاویاری در بازارهای خارجی حدود هزار و ۲۰۰ یورو است و در بازارهای داخلی و خرده‌فروشی‌ها هم به ازای هر ۵۰گرم ۴۵۰هزار تومان است؛ یعنی حدود کیلویی ۹میلیون تومان. گوشت این ماهی نیز بین ۳۰تا ۳۵هزار تومان در مزارع پرورش ماهی خاویاری و بیش از ۷۰هزار در خرده‌فروشی‌ها است.
آب گل‌آلود برای ماهیان خاویاری ایران در چین
در ادامه ارسلان قاسمی، رئیس اتحادیه آبزیان، در گفت‌وگو با ایلنا، وضعیت شیلات در کشور را نامناسب ارزیابی کرد و با اشاره به وضعیت تولید و صادرات ماهی خاویاری و ممنوعیت صید ماهیان خاویاری اظهار داشت: در سال‌های نه چندان دور ۳۰۰ تن خاویار دریایی صادر می‌شد. چند سال است که به دلیل حفظ ذخایر، صید از دریا ممنوع است و صادرات این گونه صفر است. در زمینه خاویار پرورشی کشورهای دیگر از ما سبقت گرفته‌اند؛ در حالی که خاستگاه این ماهی دریای خزر است؛ اما سال گذشته چینی‌ها ۱۰۰ تن ماهی خاویاری تولید کردند که طعم آن شبیه به طعم و مزه نمونه ایرانی نیست. در زمینه تولید حتی ایتالیا و کره نیز از ما سبقت گرفته‌اند و در سال گذشته یک تن خاویار پرورشی از کشور صادر شده است. رئیس اتحادیه آبزیان در ادامه با اشاره به این‌که کشورهای تولیدکننده با استفاده از نام ایران قصد دارند محصولات خود را به کشورهای دیگر صادر کنند، گفت: یک مزرعه در چین برای پرورش ماهی خاویاری ۲۰۰ هزار متر مربع قفس در دریا دارد و نکته جالب این است که در کاتالوگ آن نوشته شده «تکنیک فرآوری ما مشابه تکنیک ایرانی‌ها است.» در کشور طرحی در ستاد اقتصاد مقاومتی تصویب شد مبنی بر پرورش ماهی در قفس؛ اما نگاه به آن شعاری است. متأسفانه برخی در فرصت‌سوزی بی‌نظیرند و فقط به فکر واردات هستند.
 استقبال در بازار داخلی 
صید و پرورش ماهی مخصوصاً ماهیان خاویاری در کشور از جمله صنعت‌های سرمایه‌ساز محسوب می‌شود که ایران به عنوان یکی از تأمین‌کننده‌های بزرگ در جهان شناخته می‌شود.
تولید و پرورش ماهیان خاویاری در کشور با هدف صادرات و جذب بازارهای خارجی و همچنین کسب سرمایه ملی انجام می‌شود، حال جالب آن‌که امروزه این الماس سیاه در داخل کشور مشتریان خود را نیز پیدا کرده است و حتی می‌توان گفت در داخل کشور بازار بهتری برای این صنعت دریایی کشور وجود دارد. گفتنی است خاویار، تخم ماهیان خاویاری است و از جمله گران‌ترین غذاهای جهان محسوب می‌شود. دریای خزر بزرگ‌ترین منبع ماهیان خاویاری در جهان است. فیل‌ماهی یا بلوگا، تاس‌ماهی روسی یا چالباش، تاس‌ماهی ایرانی یا قره‌برون، ماهی شیب و ماهی ازون‌برون یا سوروگا، گونه‌های اصلی ماهیان خاویاری دریای خزر هستند.
منبع: سبزینه
لینک کوتاه : http://iann.ir/?p=18122

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 1در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۱
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت پایگاه خبری کشاورزی و منابع طبیعی در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • در صورت مشاهده پیام های غیر اخلاقی توسط پلیس فتا پیگیری میشه
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با موضوع باشد منتشر نخواهد شد.